Język łaciński - lektorat WNHS-AR-JL
Nauka języka łacińskiego rozpoczyna się od dwóch kwestii introdukcyjnych:
- Zarys historii języka i piśmiennictwa łacińskiego
- Alfabet łaciński; wymowa i ortografia; iloczas i akcent.
Zasadniczy kurs języka łacińskiego polega na nauce języka łacińskiego na poziomie podstawowym. Polega ona na poznaniu słownictwa łacińskiego. Chodzi szczególnie o słownictwo z zakresu historii kultury, sztuki i życia człowieka w środowisku starożytnego Rzymu. Zwraca się przy tym szczególną uwagę na różnorodność znaczenia poszczególnych słów. Kurs obejmuje także stopniowe poznawania zagadnień gramatycznych (fleksja i składnia), Poznawanie słownictwa i materiału gramatycznego jest stopniowane i rozłożone w czasie na cały rok nauczania (2 semestry). Poznawaniu poszczególnych zagadnień gramatycznych i słownictwa towarzyszy duża ilość ćwiczeń, tłumaczenie sporej ilości początkowo prostych, a w miarę postępów w nauczaniu coraz trudniejszych tekstów łacińskich. Celem poznania mądrości starożytnych Rzymian studenci poznają sentencje, aforyzmy i przysłowia łacińskie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS
Udział w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zajęć – 20 godzin
Konsultacje – 10 godzin
przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
Suma – 90 godzin
Liczba ECTS 90 godzin / 30 godzin = 3 pkt
| W cyklu 2023/24_Z: Udział w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zajęć – 20 godzin
Konsultacje – 10 godzin
przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
Suma – 90 godzin
Liczba ECTS 90 godzin / 30 godzin = 3 pkt
| W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS
Udział w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zajęć – 20 godzin
Konsultacje – 10 godzin
przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
Suma – 90 godzin
Liczba ECTS 90 godzin / 30 godzin = 3 pkt
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozpoznaje, rozróżnia i nazywa deklinacje oraz koniugacje, wskazuje, rozpoznaje i tworzy czasy, dobiera odpowiednie formy, rozpoznaje i określa oraz odtwarza poznane formy gramatyczne
Student tłumaczy proste teksty i zdania, posługuje się poprawnie słownikiem łacińsko-polskim, stosuje w praktyce poznane elementy gramatyczne i leksykalne
Student potrafi dokonać przekładu prostego tekstu łacińskiego
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
Na ocenę 3 (dst.)
Student w stopniu wystarczającym potrafi rozpoznać i rozróżnić deklinacje oraz koniugacje, rozpoznać, wskazać i tworzyć czasów, rozpoznać, określić oraz odtworzyć poznane formy gramatyczne
Student w stopniu wystarczającym potrafi tłumaczyć proste teksty i zdania, potrafi posługiwać się słownikiem łacińsko-polskim, potrafi w praktyce stosować poznane elementy gramatyczne i leksykalne
Na ocenę 4 (db.)
Student dobrze potrafi rozpoznać i rozróżnić deklinacje oraz koniugacje, rozpoznać, wskazać i tworzyć czasy, rozpoznać, określić oraz odtworzyć poznane formy gramatyczne
Student dobrze potrafi tłumaczyć proste teksty i zdania, potrafi posługiwać się słownikiem łacińsko-polskim, potrafi w praktyce stosować poznane elementy gramatyczne i leksykalne
Na ocenę 5 (bdb.)
Student bardzo dobrze potrafi rozpoznać i rozróżnić deklinacje oraz koniugacje, rozpoznać, wskazać i tworzyć czasy, rozpoznać, określić oraz odtworzyć poznane formy gramatyczne
Student bardzo dobrze potrafi tłumaczyć proste teksty i zdania, potrafi posługiwać się słownikiem łacińsko-polskim, potrafi w praktyce stosować poznane elementy gramatyczne i leksykalne
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak wymagań wstępnych |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak wymagań wstępnych |
W cyklu 2023/24_Z:
Brak wymagań wstępnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: