Geoarcheologia - wykład WNHS-AR-Geow
Celem wykładów jest zapoznanie słuchaczy z podstawami nauk o ziemi i nauk przyrodniczych oraz metodami badań geoarcheologicznych.
Materiał wykładowy został podzielony na bloki tematyczne:
1) Wprowadzenie do geologii, w którym zostaną zaprezentowane najważniejsze zagadnienia związane powstawaniem skał oraz procesami wietrzenia. Wyjaśnione zostaną także związki archeologii z innymi naukami takimi jak geologia czy geografia.
2) Geomorfologia, gdzie przedstawiony zostanie kontekst geomorfologiczny i geologiczny środowiska w jakim prowadzi pracę geoarcheolog. Ponadto słuchacze poznają najważniejsze środowiska sedymentacyjne, procesy geomorfologiczne oraz typową rzeźbę terenu z nimi związaną.
3) Wprowadzenie do gleboznawstwa, gdzie przedstawione zostaną podstawowe procesy glebotwórcze wraz z przykładami z rejonu Polski, a także metodyka opisy profili glebowych.
4) Badania geoarcheologiczne. W tej części słuchacze zapoznają się szerokim wachlarzem badań geoarcheologicznych, metodyką poboru próbek osadów/gleb do badań, a także konkretnymi przykładami interdyscyplinarnych badań zarówno z kraju jak i świata.
Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem wykładów i odpowiadających im ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawami nauk o ziemi i nauk przyrodniczych: geologii, petrologii, geologii historycznej, paleontologii, paleobotaniki, geomorfologii, sedymentologii, gleboznawstwa oraz klimatologii i kartografii. W szczególności zostaną przybliżone następujące zagadnienia: dynamiczne zjawiska kształtujące rzeźbę terenu (geologia dynamiczna i geomorfologia), glacjologia wraz z charakterystyką czwartorzędowych osadów oraz form glacjalnych i fluwioglacjalnych, pedologia (procesy glebotwórcze). Wszystkie wykłady będą wzbogacone o konkretne przykłady omawianych zjawisk i procesów bazując na trzech różnych stanowiskach archeologicznych: Wilanów, Wiskitki, Sakkara (Egipt). Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym. |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem wykładów i odpowiadających im ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawami nauk o ziemi i nauk przyrodniczych: geologii, petrologii, geologii historycznej, paleontologii, paleobotaniki, geomorfologii, sedymentologii, gleboznawstwa oraz klimatologii i kartografii. W szczególności zostaną przybliżone następujące zagadnienia: dynamiczne zjawiska kształtujące rzeźbę terenu (geologia dynamiczna i geomorfologia), glacjologia wraz z charakterystyką czwartorzędowych osadów oraz form glacjalnych i fluwioglacjalnych, pedologia (procesy glebotwórcze). Wszystkie wykłady będą wzbogacone o konkretne przykłady omawianych zjawisk i procesów bazując na trzech różnych stanowiskach archeologicznych: Wilanów, Wiskitki, Sakkara (Egipt). Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym. |
W cyklu 2023/24_Z:
Celem wykładów i odpowiadających im ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawami nauk o ziemi i nauk przyrodniczych: geologii, petrologii, geologii historycznej, paleontologii, paleobotaniki, geomorfologii, sedymentologii, gleboznawstwa oraz klimatologii i kartografii. W szczególności zostaną przybliżone następujące zagadnienia: dynamiczne zjawiska kształtujące rzeźbę terenu (geologia dynamiczna i geomorfologia), glacjologia wraz z charakterystyką czwartorzędowych osadów oraz form glacjalnych i fluwioglacjalnych, pedologia (procesy glebotwórcze). Wszystkie wykłady będą wzbogacone o konkretne przykłady omawianych zjawisk i procesów bazując na trzech różnych stanowiskach archeologicznych: Wilanów, Wiskitki, Sakkara (Egipt). Wykłady przygotowane są w formie prezentacji Power Point z odpowiednio dobranym i wyselekcjonowanym materiałem ilustracyjnym. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Zna i rozumie powiązania archeologii z innymi dyscyplinami naukowymi.
Zna i potrafi rozpoznać naturalne procesy prowadzące do powstania skał osadowych - środowiska w którym pracuje archeolog.
Potrafi rozpoznać w profilu najpowszechniejsze typy gleb w Polsce,
Zna metodykę poboru próbek do badań geoarcheologicznych oraz rodzaje przeprowadzanych badań.
Potrafi dopasować metodę badawczą do rozwiązania konkretnego problemu.
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pisemnej składający się z 4-5 pytań otwartych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
A. Jachowicz, S. Dybova – Jachowicz, Paleobotanika, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.
A. Felisiak, Piotr Gębica, Podstawy Geomorfologii i Gleboznawstwa dla archeologów, Instytut Archeologii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.
E. Mycielska – Dowgiałło, M. Korowaj – Kokoszczyńska, E. Smolska, J. Rutkowski, Geomorfologia dynamiczna i stosowana, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2001.
Gleboznawstwo. Podręcznik dla studentów akademii rolniczych. (wyd. IV), S. Zawadzki (red.), Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1993.
J. Fils, Kartografia w zarysie, Warszawa 1973.
P. Migoń, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
S. Uziak, Z. Klimowicz, Elementy geografii gleb i gleboznawstwa, Lublin 2000.
U. Radwańska, Podstawy paleontologii, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
W. Mizerski, Stanisław Orłowski, Geologia historyczna dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
E. Garrison, Techniques in Archaeological Geology, 2nd ed., Springer, 2016.
Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii, red. Kurzawska A., Sobkowiak-Tabaka I., Poznań 2021, ss.454.
W cyklu 2021/22_Z:
A. Jachowicz, S. Dybova – Jachowicz, Paleobotanika, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. |
W cyklu 2022/23_Z:
A. Jachowicz, S. Dybova – Jachowicz, Paleobotanika, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. |
W cyklu 2023/24_Z:
A. Jachowicz, S. Dybova – Jachowicz, Paleobotanika, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. |
W cyklu 2024/25_Z:
A. Jachowicz, S. Dybova – Jachowicz, Paleobotanika, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
wykład I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2022/23_Z:
wykład I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2023/24_Z:
wykład I rok archeologii I stopnia |
W cyklu 2024/25_Z:
wykład I rok archeologii I stopnia |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: