Podstawy geodezji, kartografii i podstawy GIS WNHS-AR-GIS
Ćwiczenia stanowią wprowadzenie do zagadnień związanych z dziedziną geodezji i kartografii w zakresie odpowiadającym potrzebom współczesnego archeologa. Tematyka zajęć obejmuje zarówno rodzaje i czytanie mapy, pomiary i sprzęt geodezyjny, jak i zagadnienia dotyczące pojęcia granicy i pogranicza, czy też mapowania światów wyobrażonych. Część zajęć ma charakter praktyczny (np. praca z podstawowym sprzętem geodezyjnym).
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczania: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami nauki; ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów; potrafi posługiwać się pomiarowymi instrumentami geodezyjnymi
KOMPETENCJE:
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
Aktywność studenta/ nakład pracy w godzinach:
udział w ćwiczeniach - 30 godzin
czas na przygotowanie prezentacji - 10 godzin
czas na napisanie pracy pisemnej - 10 godzin
przygotowanie do ćwiczeń - 10 godzin
SUMA GODZIN - 60
LICZBA ECTS - 60 GODZIN = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga dodatkowej kartkówki lub pracy pisemnej) 2. praca praktyczna w grupach polegająca na stworzeniu mapy na podstawie własnych pomiarów w terenie i w oparciu o środowisku GIS
na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw geodezji i kartografii
na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie
na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu podstaw geodezji i kartografii, potrafi formułować opinie i dyskutować na zadany temat
na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1) Brotton J. 2012. A History of the World in Twelve Maps, Penguine Books: Londyn
2) Łyszkowicz S. 2008. Podstawy geodezji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej: Warszawa
3) Pasławski J. (red.). 2010. Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wydawnictwo Nowa Era, Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: