OB. Biologia populacji ludzkich WNHS-AR-BPL
Zakres tematów:
1) Podstawowe pojęcia. Czym zajmuje się biologia populacji ludzkich. Człowiek jako element środowiska.
2) Szkielet jako źródło informacji o wieku, płci, stanie biologicznym w chwili śmierci. Metody oceny płci, wieku. Rekonstrukcja cech biologicznych osobnika na podstawie szkieletu; rekonstrukcja wysokości ciała, masy ciała; morfologiczne reakcje na warunki życia w populacjach pradziejowych (markery stresu); ocena stanu zdrowia osobnika/populacji; paleopatologia; paradoks osteologiczny.
3) Procesy adiustacji, adaptabilności, adaptacji u człowieka. Proces adaptacji genetycznej, biokulturowe czynniki adaptacji, klimat a adaptacja.
4) Mikroewolucja człowieka: selekcja naturalna, dryf genetyczny, mutacje, migracje, trendy mikroewolucyjne, biokulturowe czynniki mikroewolucji.
5) Zmienność biologiczna człowieka.
6) Biodemografia: wielkość i gęstość populacji, struktura populacji według płci i wieku, wzrost populacji, reprodukcja, płodność, wymieralność, przyrost naturalny, systemy kojarzeń, migracja.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student wie czym zajmuje się biologia populacji ludzkich, biodemografia, epidemiologia.
2. student zna metody oceny reakcji morfologicznych kośćca na działanie czynników środowiskowych.
Umiejętności:
1. student potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcie z zakresu biologii populacji ludzkich, biodemografii, epidemiologii.
Kompetencje:
1. student ma świadomość znaczenia wpływu szeroko pojętych czynników środowiskowych, czynników genetycznych na organizm i populację ludzką
Kryteria oceniania
Wiedza studenta oceniana na podstawie wyników testu podsumowującego.
100-85 bardzo dobry
85-80 dobry plus
80-70 dobry
70-65 dostateczny plus
65-51 dostateczny
51-0 niedostateczny
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Beaglehole, Robert, Ruth Bonita, and Tord Kjellström. Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera. Oficyna Wydawnicza, 2002.
Buikstra J.E., Ubelaker D.H., 1994, Standards for data collection from human skeletal remains., Proceedings of a seminar at the field Museum of Natural History., Arkansas,
Głąb H., Szostek K., 2000, Chemia kości - metody, możliwości, interpretacje., Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa,
Malinowski A, Strzałko J.,(red.) 1989. Antropologia. PWN, Warszawa – Poznań.
Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa,
Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Piontek J., Malinowski A.,(red.) 1985, Teoria i empiria w Polskiej Szkole Antropologicznej. Wyd. Nauk. UAM, (część: III i V)
Strzałko J., Henneberg M., Piontek J., 1976, Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, PWN, Warszawa.
Strzałko J., Ostoja-Zagórski J., 1995, Ekologia populacji ludzkich. Środowisko człowieka w pradziejach, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
White T.D., Folkens P.A., The human bone manual., Elsevier Academic Press, Oxford, 2005,
Wolański N., 2006, Ekologia człowieka. T. 1. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, Wyd. Nauk. PWN SA, Warszawa.
W cyklu 2023/24_L:
Beaglehole, Robert, Ruth Bonita, and Tord Kjellström. Podstawy epidemiologii. Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera. Oficyna Wydawnicza, 2002. |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: