Archeopetrografia - teoria i praktyka WNHS-AR-ATP
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych informacji z zakresu badań petroarcheologicznych, zagadnień związanych z badaniem, identyfikacją i modelowaniem procesów deterioracji zabytków oraz sposobami ich konserwacji. Istotnym elementem wykładu będzie zapoznanie uczestników ze specyfiką badań wynikającej z konieczności nawiązania współpracy archeologa z badaczami nauk ścisłych.
Przedstawiany materiał jest podzielony na trzy bloki tematyczne:
1) Petroarcheologia
W tym bloku zaprezentowana zostanie historia i rozwój badań petrograficznych w Polsce i na świecie. Słuchacze dowiedzą się czym jest petroarcheologia i dyscypliny pokrewne takie jak archeometria i archeomineralogia, czym się zajmują, jakie metody badań wykorzystują, jak wyglądają procedury badawcze. Przybliżone zostaną również wyzwania związane ze współpracą archeologa z geologiem.
2) Deterioracja materiałów archeologicznych
W tym bloku słuchacze zapoznają się z zagadnieniami związanymi z procesami przyspieszonego niszczenia najpowszechniejszych materiałów budowlanych: kamienia i adobe, a także zabytków wykonanych z takich materiałów jak szkło, ceramika czy metal. Na konkretnych przykładach zaprezentowane zostaną metody jakościowej i ilościowej oceny tempa deterioracji materiałów archeologicznych oraz laboratoryjne metody wykorzystywane w ocenie deterioracji zabytków.
3) Konserwacja
W ostatnim bloku tematycznym studenci dowiedzą się w jaki sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce. Zaprezentowane zostaną metody ochrony zabytków kamiennych przed skutkami oddziaływania agresywnego środowiska atmosferycznego oraz ich renowacji.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AR2_W05 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach archeologii z geologią, petrologią i petrografią;
AR2_W14 - posiada pogłębioną wiedzę na temat metod badań surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności;
AR2_W15 - ma pogłębioną wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania, zabezpieczenia i przygotowania zabytków archeologicznych do badań petroarcheologicznych a także ich dokumentowania oraz planowania specjalistycznych badań;
AR2_U09 - potrafi porozumiewać się z ze specjalistami w zakresie archeologii i geologii oraz z z niespecjalistami, w języku polskim i angielskim;
AR2_U13 - umie dokonać analizy obiektu zabytkowego pod kątem ilościowego i jakościowego stopnia degradacji i opracować dla niego program ochrony i konserwacji, wykorzystując wiedzę teoretyczną oraz poznane metody badawcze,
AR2_K01 Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii,
AR2_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, także tej interdyscyplinarnej.
Kryteria oceniania
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat interdyscyplinarnych badań zabytków archeologicznych.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na temat interdyscyplinarnych badań zabytków archeologicznych.
Na ocenę 4 (db) posiada poszerzoną wiedzę na temat interdyscyplinarnych badań obiektów archeologicznych. Przyswojone pojęcia pozwalają mu na podjęcie współpracy z innymi specjalistami.
Na ocenę 5 (bdb) student posiada dużą wiedzę na temat petrograficznych badań różnych obiektów zabytkowych. Zna i rozumie pojęcia umożliwiające współpracę z innym badaczem - geologiem/petrografem. We współpracy ze specjalistą potrafi wytypować obiekt do badań, przygotować dokumentację fotograficzną oraz zaplanować adekwatne do problemu badawczego szczegółowe badania.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
M. Pawlikowski, Petroarcheologia. Skrypty Uczelniane - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica. Kraków : Wydawnictwa AGH, 1992.
Mikroprzeszłość. Badania specjalistyczne w archeologii, red. Kurzawska A., Sobkowiak-Tabaka I., Poznań 2021, ss.454.
J. Skoczylas, P. Gunia, Zastosowanie wiedzy geologicznej w archeologii. Przegląd Geologiczny, vol. 64, nr 9, 2016.
A. Prinke, J. Skoczylas, Badania nad prahistorycznymi surowcami kamiennymi jako przykład interdyscyplinarnej współpracy archeologii z geologią, [w:] Aktualne problemy nauk geologicznych, Zeszyty Naukowe UŚ, Seria Geologia, t. 9, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, nr 713, s. 57-72, Katowice 1985.
B. Penkala, Konserwacja kamienia w budownictwie, Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego ; Międzyuczelniany Zakład Podstawowych Problemów Architektury, Urbanistyki i Budownictwa. Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1966.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: