Archeologia i sztuka wczesnochrześcijańskiego Wschodu - wykład
WNHS-AR-ASWw
Zajęcia poświęcone sztuce i archeologii Bizancjum i prowincji cesarstwa wschodniorzymskiego, od pojawienia się pierwszych zabytków wiązanych z chrześcijaństwem do okresu podboju arabskiego (wyjątek - Nubia - do pocz. XIV w.). Omówienie architektury typowej dla Konstantynopola i poszczególnych prowincji oraz plastyki i drobnej plastyki.
2 ECTS:
udział w wykładach: 1 (30 godz)
przygotowanie do egzaminu 1 (30 godz.)
W cyklu 2021/22_Z:
Student zna złożona sytuację kulturową na terenach dawnego Imperium Rzymskiego w IV-VII w., zna i rozumie podstawową terminologię dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na Wschodzie i Zachodzie, nazywa porządki architektoniczne i ich elementy; charakteryzuje budowle użyteczności publicznej omawianego okresu; wymienia i opisuje główne stanowiska archeologii wczesnochrześcijańskiej; charakteryzuje architekturę i plastykę wczesnochrześcijańską i zna kryteria jej datowania; charakteryzuje "odmiany regionalne" sztuki wczesnochrześcijańskiej i jest świadom ich przyczyn, posiada uporządkowana podstawową wiedzę dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na terytorium Imperium Rzymskiego. Student rozpoznaje porządki architektoniczne, typy budowli użyteczności publicznej, czyta plany miast antycznych; wyprowadza wnioski na podstawie publikowanych raportów wykopaliskowych; potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną opatrzoną prawidłowym aparatem; potrafi prezentować wyniki swojej pracy w formie krótkiego ustnego referatu. Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, zachowuje krytycyzm wobec prezentowanych tez naukowych; rozpoznaje podstawowe zabytki omawianego okresu, ma świadomość, że stan wiedzy o przedmiocie ulega zmianom.
|
W cyklu 2022/23_L:
Student zna złożona sytuację kulturową na terenach dawnego Imperium Rzymskiego w IV-VII w., zna i rozumie podstawową terminologię dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na Wschodzie i Zachodzie, nazywa porządki architektoniczne i ich elementy; charakteryzuje budowle użyteczności publicznej omawianego okresu; wymienia i opisuje główne stanowiska archeologii wczesnochrześcijańskiej; charakteryzuje architekturę i plastykę wczesnochrześcijańską i zna kryteria jej datowania; charakteryzuje "odmiany regionalne" sztuki wczesnochrześcijańskiej i jest świadom ich przyczyn, posiada uporządkowana podstawową wiedzę dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na terytorium Imperium Rzymskiego. Student rozpoznaje porządki architektoniczne, typy budowli użyteczności publicznej, czyta plany miast antycznych; wyprowadza wnioski na podstawie publikowanych raportów wykopaliskowych; potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną opatrzoną prawidłowym aparatem; potrafi prezentować wyniki swojej pracy w formie krótkiego ustnego referatu. Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, zachowuje krytycyzm wobec prezentowanych tez naukowych; rozpoznaje podstawowe zabytki omawianego okresu, ma świadomość, że stan wiedzy o przedmiocie ulega zmianom.
|
W cyklu 2023/24_L:
Student zna złożona sytuację kulturową na terenach dawnego Imperium Rzymskiego w IV-VII w., zna i rozumie podstawową terminologię dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na Wschodzie i Zachodzie, nazywa porządki architektoniczne i ich elementy; charakteryzuje budowle użyteczności publicznej omawianego okresu; wymienia i opisuje główne stanowiska archeologii wczesnochrześcijańskiej; charakteryzuje architekturę i plastykę wczesnochrześcijańską i zna kryteria jej datowania; charakteryzuje "odmiany regionalne" sztuki wczesnochrześcijańskiej i jest świadom ich przyczyn, posiada uporządkowana podstawową wiedzę dotycząca archeologii wczesnochrześcijańskiej na terytorium Imperium Rzymskiego. Student rozpoznaje porządki architektoniczne, typy budowli użyteczności publicznej, czyta plany miast antycznych; wyprowadza wnioski na podstawie publikowanych raportów wykopaliskowych; potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną opatrzoną prawidłowym aparatem; potrafi prezentować wyniki swojej pracy w formie krótkiego ustnego referatu. Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, zachowuje krytycyzm wobec prezentowanych tez naukowych; rozpoznaje podstawowe zabytki omawianego okresu, ma świadomość, że stan wiedzy o przedmiocie ulega zmianom.
|
E-Learning
E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
nie dotyczy
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
2 ECTS:
udział w wykładach: 1 (30 godz)
przygotowanie do egzaminu 1 (30 godz.)
Poziom przedmiotu
podstawowy
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
H1A_W02, H1A_W04, H1A_W14, H1A_K01
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie podstawową terminologię archeologii, antropologii kultury, historii, historii sztuki, zabytkoznawstwa i
konserwatorstwa, geologii i geografii; ma porządkowaną wiedzę z zakresu archeologii Europy i basenu M. Śródziemnego;
ma podstawową wiedzę na temat surowców i materiałów wykorzystywanych przez dawne społeczności oraz sposobów ich
obróbki i zastosowania; ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem
kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie
Opis ECTS:
udział w wykładzie - 30 godz.
przygotowanie do egzaminu - 60 godz.
Liczba ECTS - 3: 90 godz.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, egzamin (51% możliwych do zdobycia punktów)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, Third to Seventh Century, K. Weitzmann (red.), Nowy York 1979
2. Jastrzębowska E., Sztuka Wczesnochrześcijańska, Krakó 2008
3. Konstantynopol-Nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyjskim Leszka M., Wolińska T. (red.), Łódź 2011
Literatura uzupełniająca:
Żurek, M., Zarys historii ruchu monastycznego na terenie Oazy Fajum na tle ogólnej sytuacji chrześcijan w późnoantycznym i średniowiecznym Egipcie, [w:] M. Bednarzak-Libera i J. Gmitruk (red.), Dzieje – Wojsko – Edukacja. Księga jubileuszowa prof. H. Hermanna w 70 rocznicę urodzin, s. 47-66. Warszawa-Siedlce 2010
Żurek M., Christian Settlement at Failaka-Qusur Site (Kuwait): excavations 2011 and 2013. Polish Archaeology in the Mediterranean 24 (1), 2015: 529-546
Żurek M., Chrześcijańska osada Qusur na wyspie Fajlaka (Kuwejt), Saeculum christianum 28 (2), 2021, ss. 5-17
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christian Art, Third to Seventh Century, K. Weitzmann (red.), Nowy York 1979 2. Jastrzębowska E., Sztuka Wczesnochrześcijańska, Krakó 2008 3. Konstantynopol-Nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyjskim Leszka M., Wolińska T. (red.), Łódź 2011
Literatura uzupełniająca: Żurek, M., Zarys historii ruchu monastycznego na terenie Oazy Fajum na tle ogólnej sytuacji chrześcijan w późnoantycznym i średniowiecznym Egipcie, [w:] M. Bednarzak-Libera i J. Gmitruk (red.), Dzieje – Wojsko – Edukacja. Księga jubileuszowa prof. H. Hermanna w 70 rocznicę urodzin, s. 47-66. Warszawa-Siedlce 2010 Żurek M., Christian Settlement at Failaka-Qusur Site (Kuwait): excavations 2011 and 2013. Polish Archaeology in the Mediterranean 24 (1), 2015: 529-546
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: