Archeologia i historia wczesnośredniowiecznej Polski WNHS-AR-AHWP
Ćwiczenia stanowią uzupełnienie wykładu o tym samym tytule. Zajęcia mają na celu szczegółowe omówienie wybranych aspektów z zakresu archeologii i historii wczesnośredniowiecznej Polski.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 pkt ECTS:
- 30 godz. - Udział w zajęciach
- 30 godz. - przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: 2 pkt ECTS:
- 30 godz. - Udział w zajęciach
- 30 godz. - przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2025/26_Z: 2 pkt ECTS:
- 30 godz. - udział w zajęciach
- 15 godz. - przygotowanie do kolokwium
- 15 godz. - przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 2 pkt ECTS:
1 - 15 godz. udział w ćwiczeniach; 15 godz. przygotowywanie się do ćwiczeń, samodzielne przygotowywanie prezentacji
1 - 25 godz. przygotowanie pracy pisemnej |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ćwiczenia:
AR1_W05 - Definiuje zagadnienia związane z archeologią i historią wczesnośredniowiecznej Polski
AR1_U01 - Streszcza w formie prezentacji zagadnienia związane z archeologią wczesnośredniowiecznej Polski
AR1_U10 - Wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń innych badaczy w zakresie wczesnośredniowiecznej Polski
2 pkt ECTS:
- 30 godz. - udział w zajęciach
- 15 godz. - przygotowanie do kolokwium
- 15 godz. - przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zobowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną. Brak nieobecności stanowi dodatkowy plus do oceny końcowej.
2. Ocena kolokwium.
3. Przedstawienie prezentacji na zajęciach
4. Przygotowanie krótkiej pracy pisemnej na podstawie wygłoszonego referatu (z aparatem naukowym).
Efekt AR1_W05:
• na ocenę bardzo dobrą – student zna i definiuje wszystkie zagadnienia związane z archeologią i historią wczesnośredniowiecznej Polski
• na ocenę dobrą – student zna i definiuje większość zagadnień związanych z archeologią i historią wczesnośredniowiecznej Polski
• na ocenę dostateczną – student zna i definiuje podstawowe zagadnienia związane z archeologią i historią wczesnośredniowiecznej Polski
Efekt AR1_U01:
• na ocenę bardzo dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat, potrafi podawać argumenty za i przeciw, potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji;
• na ocenę dobrą – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat, potrafi podawać argumenty za i przeciw;
• na ocenę dostateczną – student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat.
Efekt AR1_U10:
• na ocenę bardzo dobrą – student posiada zaawansowaną umiejętność przygotowania pracy pisemnej temat archeologii i historii wczesnośredniowiecznej Polski, wykorzystując wiedzę teoretyczną oraz zgromadzone i wytworzone źródła, bez problemów porusza się w literaturze źródłowej, potrafi bezbłędnie sporządzić przypisy i bibliografię;
• na ocenę dobrą – student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej na temat archeologii i historii wczesnośredniowiecznej Polski, wykorzystując wiedzę teoretyczną oraz zgromadzone i wytworzone źródła, potrafi prawidłowo przygotować aparat naukowy;
• na ocenę dostateczną – student posiada podstawową umiejętność przygotowania pracy pisemnej na temat archeologii i historii wczesnośredniowiecznej Polski; potrafi w ograniczony sposób przygotować aparat naukowy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Buko, A. 2011. Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej: odkrycia, hipotezy interpretacje. Warszawa: Trio.
2. Urbańczyk, P. 2015. Zanim Polska została Polską. Toruń: UMK.
3. Urbańczyk, P. 2024. Korzenie Polski. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Anonim, Gall 2003. Kronika Polska. Wrocław: Ossolineum.
2. Gieysztor, A. 2008. Mitologia Słowian. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
3. Kobyliński, Z. i K. Rabiega 2018. The symbolic role of boats and ships in pagan and Christian Medieval Northern Europe, [w:] L.D. Nebelsick, J. Wawrzeniuk i K. Zeman-Wiśniewska (red.), Sacred space: contributions to the archaeology of belief. Archaeologica Hereditas 13. Warszawa: Instytut Archeologii UKSW.
4. Labuda, G. 2009. Mieszko I. Wrocław: Ossolineum
5. Rabiega, K. 2022. Znaczenie ofiar zakładzinowych u wczesnośredniowiecznych Słowian. Analiza wybranych przykładów znalezisk archeologicznych z obecnych ziem polskich, [w:] J. Wawrzeniuk i J. Woźny (red.), Interpretacja kultury symbolicznej w badaniach archeologicznych, 150–164. Pierwszy Kongres Archeologii Polskiej, Tom 2. Warszawa–Poznań–Zielona Góra: Wydawnictwo UKSW i Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: