Antropologia fizyczna WNHS-AR-AFw
Podczas studenci poznają wybrane zagadnienia dotyczące antropogenezy, trendów dotyczących ewolucji, zmienności wewnątrzgatunkowej człowieka. Wspomniane obszary tematyczne uszczegóławiają się poprzez zagadnienia w poszczególnych zajęciach
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g)
2) Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)
3) ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)
4) Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)
5) Specyfika rzędu Primates. (2g)
6) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych - Australopiteki. (2g)
9) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)
10) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (2g)
11) W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)
12) Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)
13) Rewolucja neolityczna - społeczne i kulturowe trendy przemian naszego gatunku. (2g)
14) Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)
15) Udział antropologii we współczesnej wiedzy. (2g)
|
W cyklu 2023/24_Z:
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g) |
W cyklu 2024/25_Z:
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g) |
W cyklu 2025/26_Z:
Podczas studenci poznają wybrane zagadnienia dotyczące antropogenezy, trendów dotyczących ewolucji, zmienności wewnątrzgatunkowej człowieka. Wspomniane obszary tematyczne uszczegóławiają się poprzez zagadnienia w poszczególnych zajęciach 1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: student posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; rozumie miejsce ekologii w życiu społeczno-gospodarczym; zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność.
umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej, samodzielnie i w zespole.
kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej i zdrowotnej.
Kryteria oceniania
Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru.
Skala ocen
niedostateczny 0-50%
dostateczny 51% -70%
dobry 71-85%
bardzo dobry 86-100%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.
Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.
Literatura uzupełniająca:
Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.
Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. |
W cyklu 2024/25_Z:
Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa. |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii. |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii. |
W cyklu 2025/26_Z:
Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: