Antropologia fizyczna WNHS-AR-AFw
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g)
2) Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)
3) ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)
4) Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)
5) Specyfika rzędu Primates. (2g)
6) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych - Australopiteki. (2g)
9) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)
10) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (2g)
11) W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)
12) Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)
13) Rewolucja neolityczna - społeczne i kulturowe trendy przemian naszego gatunku. (2g)
14) Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)
15) Udział antropologii we współczesnej wiedzy. (2g)
W cyklu 2021/22_Z:
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g) |
W cyklu 2022/23_Z:
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g) |
W cyklu 2023/24_Z:
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g) |
W cyklu 2024/25_Z:
1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: student posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; rozumie miejsce ekologii w życiu społeczno-gospodarczym; zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność.
umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej, samodzielnie i w zespole.
kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej i zdrowotnej.
Kryteria oceniania
Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru.
Skala ocen
niedostateczny 0-50%
dostateczny 51% -70%
dobry 71-85%
bardzo dobry 86-100%
Literatura
Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.
Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.
Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.
Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii. |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: