Prahistoria ziem polskich WNHS-AR-1-OB.PZP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student zna terminologię, koncepcje badawcze i problematykę studiów związanych z Prahistorią Ziem Polskich;
- Zna chronologię i zmiany zachodzące od epoki kamienia po czasy wpływów cywilizacji rzymskiej na Barbaricum na tle rozwoju zróżnicowanych kultur oraz osiągnięć ludzkości
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych czerpiąc z dorobku archeologii i nauk pomocniczych
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu Prahistorii Ziem Polskich i ją rozwijać w toku samodzielnych studiów
Posiada świadomość jak ważna jest wiedza pozyskiwana metodami archeologicznymi i jej upowszechnianie w postawie poszanowaniu różnorodności kulturowej. Cechuje się postawami otwartości i gotowości do ochrony kulturowego dziedzictwa
Kryteria oceniania
-Znajomość literatury (ZL) = 0,2
- Obserwacja i aktywność (PZ) = 0,1
- Test wiedzy czyli Egzamin (E) = 0,7
OK = E x 0,7 + ZL x 0,2 + PZ x 0,1
(dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
Uszczegóławiając:
- na ocenę bdb - Student osiągnie wszystkie efekty uczenia się założone dla przedmiotu wówczas, gdy będzie znał i posługiwał się w wypowiedziach podstawową terminologią antropologiczną, paradygmatami badawczymi i koncepcjami opracowanymi przez poszczególnych autorów, wykaże się znajomością literatury, będzie włączał się w elementy dyskusji podczas zajęć a Jego postawa będzie świadczyła o poszanowaniu dla inności i bogactwie wynikającym z kulturowej różnorodności;
- na ocenę dobrą, Student osiągnie również prawie wszystkie zamierzone efekty uczenia się, ale w bardziej skromnym zakresie, np. bez wskazań na autorów koncepcji naukowych itp.
- ocena dostateczna zostanie osiągnięta wówczas, gdy wiedza i umiejętności Studenta będą opanowane tylko w stopniu pozwalającym na uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Dąbrowski J.; 2009; Polska przed trzema tysiącami lat. Czasy kultury łużyckiej; Warszawa.
2. Józefów-Czerwińska B., 2020, W poszukiwaniu początków oraz prób zrozumienia „zachowań symbolicznych”. Zarys problematyki, Folia Praehistorica Posnaniensia T. XXV, s. 91-108;
3. Kaczanowski P., Kozłowski J.K.; 1998; Wielka historia Polski, Tom 1: Najdawniejsze dzieje ziem polskich do VII wieku; Kraków.
4. Kozłowski J.K., Wielka historia Świata, Tom 1: Świat przed „rewolucją” neolityczną; Kraków 2004.
5. Kruk J., Milisauskas S.; 1999; Rozkwit i upadek społeczeństw rolniczych neolitu; Kraków.
6. Kadrow S. 2001; U progu nowej epoki. Gospodarka i społeczeństwo wczesnego okresu epoki brązu w Europie Środkowej, Kraków.
7. K. Modzelewski, 2004, Barbarzyńska Europa, Warszawa
Literatura uzupełniająca
1. Goodall J.; 2019; Przez dziurkę od klucza. Najważniejsza książka o naszych najbliższych krewnych; Warszawa: Prószyński i S-ka.
The Leakey Foundation: http://www.leakeyfoundation.org/educational_resources/timeline
The Smithsonian Institution, Human Origins Program: http://anthropology.si.edu/humanorigins/
2. Pääbo S.; 2015; Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genomów; Warszawa; Seria: Na Ścieżkach Nauki.
3. Reich D.; 2019; Kim jesteśmy, skąd przyszliśmy… Kopalny DNA i nowa nauka o przeszłości człowieka; Warszawa: Wydawnictwo CiS.
4. Dunbar Robin; 2020; Człowiek. Biografia; Kraków: Copernicus Center Press.
5. Scott J.C.; 2020; Jak udomowiono człowieka.U początków historii pierwszych państw; Warszawa: PWN.
6. + materiały dodatkowe przygotowane pod kątem realizowanej tematyki zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: