Ochrona, prezentacja, interpretacja materialnych i niematerialnych zabytków etnograficznych WNHS-AR-1-OB.OPI
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące tematy:
Identyfikacja zabytków etnograficznych: materialnych i niematerialnych;
Sposoby interpretacji zabytków, znaczenie dziedzictwa etnograficznego;
Dziedzictwo kulturowe jako wyznacznik tożsamości etnicznych i narodowych;
Dziedzictwo etnograficzne w antropologii wizualnej;
Ochrona zabytków etnograficznych poprzez prezentację w różnych typach muzeów; Identyfikacja i ochrona niematerialnych zabytków etnograficznych: przez instytucje rządowe/ samorządy/instytucje naukowe, osoby prywatne; Ochrona zabytków etnograficznych w kreowaniu produktu turystycznego;
Praktyczna interpretacja zabytków materialnych i niematerialnych;
Promocja etnograficznego dziedzictwa materialnego i niematerialnego;
Wykluczane dziedzictwo – wybrane przykłady. Pod koniec zajęć Studenci będą prezentowali własne projekty związane z tematyką zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student zna terminologię, specyfikę i charakter pracy specjalistów zaangażowanych w proces ochrony etnograficznego dziedzictwa kulturowego
- rozumie i zna w zaawansowanym stopniu sposoby interpretacji takiego dziedzictwa
- posiada wiedzę o kulturowym rozwoju człowieka i jego wytworach w społecznościach badanach metodami etnograficznymi
Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do przygotowania prezentacji, projektu nakierowanego na ochronę dziedzictwa kulturowego;
Posiada świadomość jak ważne jest uczestnictwo w życiu kulturalnym, cechując się postawami otwartości i gotowości w celu ochrony, promocji i popularyzacji dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych:
-Prezentacja projektu (P) = 0,7
- Aktywność, znajomość literatury (AL) = 0,3
OK = P x 0,7 + AL x 0,3
(dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
Uszczegóławiając:
- na ocenę bdb - Student osiągnie wszystkie efekty uczenia się założone dla przedmiotu wówczas, gdy będzie znał i posługiwał się w wypowiedziach terminologią a. współczesności, paradygmatami badawczymi i koncepcjami opracowanymi w ramch etnografii i ochrony dziedzictwa kulturowego; będzie włączał się w dyskusje podczas zajęć oraz przedstawi innowacyjny projekt ochrony wybranego elementu dziedzictwa kulturowego a Jego postawa będzie świadczyła o poszanowaniu kulturowej różnorodności i gotowości do ochrony m.in. etnograficznego dziedzictwa kulturowego;
- na ocenę dobrą, Student osiągnie również prawie wszystkie zamierzone efekty uczenia się, ale w bardziej skromnym zakresie, np. bez wskazań na autorów koncepcji naukowych itp.
- ocena dostateczna zostanie osiągnięta wówczas, gdy wiedza i umiejętności Studenta będą opanowane tylko w stopniu pozwalającym na uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Baldwin Elaine i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Warszawa 2004, wybrane rozdziały i zagadnienia;
2 Barańska Katarzyna, Muzeum etnograficzne, Misje, struktury, strategie, Kraków 2004
3 Błachowski Aleksander, Etnografia. Ścieżka edukacji regionalnej, Lublin 2002.
4 Burszta Wojciech J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Rozdział 2. Kultura i kultury, Poznań 1998
5. Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, tom. I, red. wybrane artykuły
Imponderabilia ochrony dziedzictw kulturowego, red. naukowy S. Kowalska, Poznań-Kalisz 2015, -wybrane artykuły
6. Jędrysiak Tadeusz, Turystyka kulturowa, Warszawa 2008
7. Kobyliński Zbigniew, Dziedzictwo kulturowe: wartość i własność, 2012, w: Przeszłość społeczna, próba konceptualizacji, red. S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngont, A. Zalewska, Warszawa
+ materiały i źródła dodatkowe do danych zajęć
Literatura uzupełniająca
1. Józefów-Czerwińska Bożena, Zabobonem nazwano..., Warszawa 2017 (wybrane rozdziały)
2. Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. I, II(1,2), Warszawa 1967-1968. Wyd. II (także wyd. I)
3 Pink Sarah, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienia w badaniach, Kraków 2009
4 + materiały dodatkowe przygotowane pod kątem realizowanej tematyki zajęć
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: