System informacji w ochronie zdrowia WMCM-PG-SI
Dane osobowe w systemie informacji w ochronie zdrowia
System informacji medycznej
Rejestry medyczne
Dziedzinowe systemy informatyczne
Systemy P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) i P2 (Platforma Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych)
Internetowe konto pacjenta
System informacji w ochronie zdrowia a elektroniczna dokumentacja medyczna
E-Recepty, e-skierowania i e-zwolnienia w systemie informacji ochrony zdrowia
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Na ocenę niedostateczną:
- student nie zna zasad budowy i funkcjonowania Systemu Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowych systemów teleinformatycznych oraz rejestrów medycznych, a także zasady ich współdziałania;
- student nie zna metod, narzędzia i techniki pozyskiwania danych;
- student nie potrafi przeprowadzać badań fizykalnych z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;
- student nie potrafi interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych;
- student nie potrafi posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej;
Na ocenę dostateczną:
- student zna podstawowe zasady budowy i funkcjonowania Systemu Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowych systemów teleinformatycznych oraz rejestrów medycznych, a także zasady ich współdziałania;
- student zna podstawowe metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych;
- student potrafi przeprowadzać badanie fizykalne z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;
- student potrafi interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych;
- student potrafi posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej;
Na ocenę dobrą:
- student zna wszystkie istotne zasady budowy i funkcjonowania Systemu Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowych systemów teleinformatycznych oraz rejestrów medycznych, a także zasady ich współdziałania;
- student zna wszystkie istotne metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych;
- student potrafi przeprowadzać badanie fizykalne z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności - znając reguły ich funkcjonowania;
- student potrafi interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych - znając sposoby funkcjonowania tych narzędzi;
- student potrafi posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej - mając również wiedzę na temat prawnych i etycznych aspektów wykorzystywania tych rozwiązań.
Na ocenę bardzo dobrą:
- student ma rozbudowaną wiedzę na temat zasad budowy i funkcjonowania Systemu Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowych systemów teleinformatycznych oraz rejestrów medycznych, a także zasad ich współdziałania;
- student ma rozbudowaną wiedzę na temat metod, narzędzia i techniki pozyskiwania danych;
- student potrafi przeprowadzać badanie fizykalne z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności - posiadając rozbudowaną praktyczną wiedzę na temat reguł ich funkcjonowania;
- student potrafi interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych - posiadając rozbudowaną praktyczną wiedzę na temat sposobów funkcjonowania tych narzędzi;
- student potrafi posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej - mając również rozbudowaną praktyczną wiedzę na temat prawnych i etycznych aspektów wykorzystywania tych rozwiązań.
Udział w wykładzie: 10
Samokształcenie: 10
Literatura: 5
Liczba ECTS 25h/25 = 1 ECTS
Kryteria oceniania
Zajęcia: Wykład, studium przypadku.
Egzamin w formie testu wiedzy.
Literatura
K. Świtała, Pacjent jako beneficjent ograniczeń jawności elektronicznej dokumentacji medycznej, Warszawa 2018
D. Wąsik, Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia. Komentarz, Warszawa 2015
Literatura uzupełniająca:
K. Kokocińska, Innowacyjne technologie w ochronie zdrowia. Aspekty prawne, Warszawa 2020
I. Lipowicz, M. Świerczyński, G. Szpor, Telemedycyna i e-Zdrowie. Prawo i informatyka, Warszawa 2019
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: