Promocja zdrowia WMCM-PG-PZ-zp-1
Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do identyfikowania potrzeb z zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, planowania i podejmowania skutecznych działań, służących umacnianiu zdrowia w określonych społecznościach oraz dokonywania ewaluacji podjętych działań.
Poznanie różnic pomiędzy promocją zdrowia a profilaktyką i edukacją zdrowotną oraz implikacji praktycznych z nich wynikających. Charakterystyka obszarów działania i metod stosowanych w promocji zdrowia oraz identyfikacja strategii promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, narodowym i międzynarodowym.
Wykształcenie umiejętności budowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w oparciu o właściwie dobrany model promocji zdrowia oraz metody i techniki edukacji zdrowotnej oraz konstruowania i wdrażania indywidualnych programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej stosownie do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych jednostki i rodziny, współdziałając z indywidualnymi osobami, grupami wsparcia i instytucjami pracującymi na rzecz zdrowia społeczeństwa.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
C.W13.
Student definiuje zdrowie, promocję zdrowia, profilaktykę, zachowania zdrowotne, styl życia oraz wskazuje ich podstawy teoretyczne
C.W14.
Student wyjaśnia paradygmaty zdrowia i ich wpływ na promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną
C.W15.
Student określa zakres i charakter zadań pielęgniarki w promocji zdrowia, zna zasady konstruowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
C.W16.
Student zna strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, narodowym i ponadnarodowym
Umiejętności
C.U36.
Student ocenia stan zdrowia jednostki i rodziny - „potencjał zdrowotny człowieka" z wykorzystaniem swoistej metodyki (skale, siatki, pomiary przyrządowe)
C.U37.
Student rozpoznaje uwarunkowania zachowań zdrowotnych jednostki i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia
C.U38.
Student uczy odbiorcę usług pielęgniarskich samokontroli stanu zdrowia i motywuje do zachowań prozdrowotnych
C.U39.
Student inicjuje i wspiera jednostkę i rodzinę w utrzymaniu zdrowia przez tworzenie środowiskowej „koalicji na rzecz zdrowia
C.U40. Student realizuje programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dostosowane do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych
C.U41.
Student opracowuje i wdraża indywidualne programy promocji zdrowia jednostek i rodzin
C.U36.
Student ocenia stan zdrowia jednostki i rodziny - „potencjał zdrowotny człowieka" z wykorzystaniem swoistej metodyki (skale, siatki, pomiary przyrządowe)
Kryteria oceniania
Warunek dopuszczenia do egzaminu: zaliczenie samokształcenia.
Wykład:
egzamin pisemny w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz punktowanych pytań otwartych z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
50 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Zajęcia praktyczne
zaliczenie z oceną
Ocena stopnia realizacji efektów kształcenia w ramach zajęć praktycznych składa się z dwóch części: prezentacyjnej oraz praktycznej.
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest:
1) przygotowanie i omówienie wybranej tematyki, dotyczącej promocji zdrowia. Ocenie podlega sposób prezentacji zagadnienia, adekwatny dobór literatury, jej twórczy sposób wykorzystania, umiejętność prowadzenia dialogu ze słuchaczami.
2) wykonanie zadania indywidualnego, sprawdzającego przygotowanie teoretyczne oraz praktyczne umiejętności w zakresie promocji zdrowia.
Na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%)
Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za egzamin oraz za zaliczenie zajęć praktycznych.
Samokształcenie:
zaliczenie bez oceny.
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wybrany temat. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.
Kryteria oceny pracy pisemnej/ prezentacji/ innych materiałów:
1. Zgodność sformułowanych poglądów ze stanem wiedzy pielęgniarskiej.
2. Niezależność i oryginalność myślenia, umiejętność analizy literatury, właściwe cytowanie autorów.
3.Logiczny układ treści, plan pracy, osobista refleksja oraz obrona własnego punktu widzenia w postaci argumentów w przypadku eseju polemicznego.
4. Dobór literatury i poprawny jej zapis
Literatura
1. Marcinkowski J.T. Higiena. Profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. PZWL, Warszawa 2003
2. Cianciara Dorota: Zarys współczesnej promocji zdrowia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010
3. Karski J.B. (red): Promocja zdrowia. Wydawnictwo IGNIS, Warszawa 1999
4. Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna: Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Impuls 2006.
5. AndruszkiewiczA., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia. Tom 1-Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008.
6. AndruszkiewiczA., Banaszkiewicz M.: Promocja zdrowia Tom 2 – Promocja zdrowia w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2010.
7. Edukacja zdrowotna : podręcznik akademicki / Barbara Woynarowska. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
8. Edukacja zdrowotna / Ewa Syrek, Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz. - Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, cop. 2009
9. Health Policy: Application for Nurses and Other Healthcare Professionals, (2nd Edition); Demetrius J. Porche; Jones and Barlett Learning 2017; ISBN-13: 978-1284130386
10. Understanding Health Policy: A Clinical Approach, 7th Edition; Thomas S. Bodenheimer, Kevin Grumbach; Lange 2017; ISBN-13: 978-1259584756
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: