Promocja zdrowia WMCM-PG-PZ
Wykłady:
1. Zdrowie i uwarunkowania zdrowia.
2. Promocja zdrowia i profilaktyka chorób/prewencja – różnice i podobieństwa- różne podejścia i koncepcje.
3. Edukacja zdrowotna - istota, cele i funkcje. Modele edukacji zdrowotnej. Wychowanie zdrowotne. Rola edukacji zdrowotnej w promocji zdrowia.
4. Polityka państwa w zakresie promocji zdrowia. Narodowy Program Zdrowia jako podstawowy element polityki zdrowotnej w Polsce.
5. Projekty i programy promocji zdrowia ŚOZ i ich rozwój w Polsce. Siedliskowe podejście do zdrowia: Zdrowe Miasto, Zdrowe Miejsce Pracy, Szpital Promujący Zdrowie, Szkoła Promująca Zdrowie.
6. Wybrane czynniki stylu życia i zachowania zdrowotne (aktywność fizyczna, sposób odżywiania, palenie tytoniu, picie alkoholu, stres, badania profilaktyczne) i ich wpływ na zdrowie jednostki i populacji.
7. Poradnictwo w pracy pielęgniarki i położnej.
8. Ocena stanu zdrowia dla potrzeb promocji zdrowia.
9. Ocena sytuacji epidemiologicznej (zdrowotnej) populacji w aspekcie procesów społecznych i demograficznych jako podstawa planowania i konstruowania programów promocji zdrowia. Zasady konstruowania programów promocji zdrowia.
10. Efektywność i opłacalność promocji zdrowia oraz wczesnego zapobiegania chorobom.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2025/26_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- koncepcje i założenia promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej
- zadania pielęgniarki w promocji zdrowia i zasady konstruowania programów promocji zdrowia
- strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
-oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem narzędzi pomiaru
-dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób, kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych oraz opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
-kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną i opiekunem
- przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta
- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Kryteria oceniania
- Zaliczenie na ocenę
- 100% obecność na zajęciach zgodnie z harmonogramem;
Zwolnienie lekarskie usprawiedliwia nie obecność lecz nie zwalnia z zaznajomieniem się z materiałem z zajęć. Prowadzący może odpytać w formie ustnej Studenta celem weryfikacji zapoznania się z materiałem.
- uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi z testu pisemnego jednokrotnego wyboru 30 pytań, 30 minut na odpowiedź.
- Zaliczenie poprawkowe może odbyć się w formie testu jak w terminie pierwszym lub ustnej. Formę zaliczenia poprawkowego wybiera prowadzący zajęcia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
1. Woynarowska B. (red.) Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN,
Warszawa 2017
2. Dyzmann-Sroka A., Piotrowski T. (red.) Programy zdrowotne. Skuteczna profilaktyka zachorowań. Przykłady dobrych
praktyk. Warszawa: Wyd.Lek. PZWL, Warszawa 2019
3. Narodowe Programy Zdrowia na lata 2020-2025 https://www.gov.pl/web/zdrowie/npz-2021-2025
Literatura uzupełniająca
1. Gawęcki J., Roszkowski W.: Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. T.3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
2. Golinowska S. (red.) Promocja zdrowia dla osób starszych. Podręcznik dla promotorów zdrowia. Wyd. Nauk. Scholar,
Warszawa 2017
3. Jarosz M. (red.): Dietetyka. Żywność, żywienie w prewencji i leczeniu. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: