Podstawy pielęgniarstwa WMCM-PG-PPG-1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Student
zna i rozumie:
CMP_C.W1- uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa;
CMP_C.W2- pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia;
CMP_C.W3 - funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej;
CMP_C.W4 - proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej;
CMP_C.W5 - dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich;
CMP_C.W6 - istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman);
CMP_C.W7 - istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych;
CMP_C.W8 - zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu;
CMP_C.W9 - zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej;
CMP_C.W10 - zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich;
CMP_C.W11 - udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru z zagadnień programowych wykładów i ćwiczeń.
Wykłady - wymagana obecność (możliwa jedna nieobecność usprawiedliwiona)
Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
60 – 65 % - dostateczny
66 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Ćwiczenia – zaliczenie na podstawie:
- obecności (możliwa jedna nieobecność usprawiedliwiona)
- aktywności studenta podczas zajęć,
Samokształcenie:
- zaliczenie bez oceny.
- samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu.
Warunkiem przystąpienia do części praktycznej egzaminu, jest uzyskanie zaliczenia z części teoretycznej przedmiotu – uzyskanie min. 60% poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ślusarska B., Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej, PZWL 2017
2. Ślusarska B., Zarzycka D, Majda A..: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej, PZWL 2023
Literatura uzupełniająca:
1. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej, PZWL 2021
2.Górajek Jóźwik J.: Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej, PZWL 2016
3.Kilańska D.: Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej ICNP w praktyce pielęgniarskiej, PZWL 2014
|
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: