Podstawowa opieka zdrowotna WMCM-PG-POZ
Wykłady/ seminarium/samokształcenie:
WYKŁADY:
1. Kształcenie pielęgniarek w przeszłości i współcześnie.
2. Podstawowe pojęcia związane z zawodem pielęgniarki: pielęgniarstwo, pielęgnowanie, pielęgniarka.
3. Pielęgniarka, jej rola i funkcje zawodowe.
4. Rola pacjenta w opiece pielęgniarskiej.
5. Podstawy prawne wykonywania zawodu pielęgniarki.
6. Determinanty rozwoju pielęgniarstwa
7. Teorie pielęgniarstwa
8. Pielęgnowanie - podmiot opieki w pielęgnowaniu
9. Pielęgnowanie istota działalności praktycznej.
10. Pielęgnowanie zindywidualizowane.
11. Pielęgniarka - świadczeniodawca opieki pielęgniarskiej
12. Pacjent - biorca opieki pielęgniarskiej
13. Działania pielęgniarki na rzecz zapewnienia pacjentowi bezpieczeństwa
14. Rola pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym, w procesie diagnozowania, leczenia, rehabilitacji, profilaktyki i promocji zdrowia.
15. Proces pielęgnowania.
16. Primary nursing a pielęgniarstwo tradycyjne i jego wpływ na funkcjonowanie praktyki zawodowej.
17. Działalność naukowa w pielęgniarstwie.
18. Pielęgniarstwo polskie i światowe, podobieństwa i różnice.
19. Opieka nad pacjentem w różnych stanach klinicznych, na poszczególnych etapach deficytów samoopieki.
20. Opieka nad pacjentem z zaburzeniami sfery psychicznej.
21. Opieka i interwencje pielęgniarskie w wybranych diagnozach pielęgniarskich.
22. Rola pielęgniarki w zapobieganiu zakażeniom szpitalnym.
23. Charakterystyka pracy pielęgniarki w różnych podmiotach leczniczych.
24. Przygotowanie pielęgniarki do zadań zawodowych.
25. Międzynarodowa klasyfikacja praktyki pielęgniarskiej.
26. Organizacje i stowarzyszenia zawodowe.
27. Charakterystyka warunków pracy pielęgniarki w podmiotach leczniczych.
28. Wybrane aspekty zapewnienia jakości opieki pielęgniarskiej.
29. Postępowanie pielęgniarskie w wybranych zaburzeniach psychospołecznych.
30. Opieka pielęgniarska nad człowiekiem zagrożonym chorobą.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Wykład C.W19., C.W20., C.W21 - 0,5 ects
Seminarium C.W.19., C.W.21., C.U26., C.U28., C.U29., C.U.33., C.U.34, K.4.-K.7 - 0,5 ects
Samokształcenie C.W19., C.W20., C.W21., C.U13., C.U26., C.U28., C.U29., C.U.33., C.U.34 1 ects
Zajęcia praktyczne C.U.2, C.U26., C.U28., C.U29., C.U.33., C.U.34, K.1.-K.7 - 4 ects
Praktyki zawodowe C.U2., C.U26., C.U28., C.U29., C.U.33., C.U.34, K.1.-K.7 - 3 ects
Kryteria oceniania
Warunek dopuszczenia do kolokwium końcowego: zaliczenie samokształcenia
Wykład:
kolokwium końcowe w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz punktowanych pytań otwartych z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
50 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Samokształcenie:
zaliczenie bez oceny.
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu.
Praktyki zawodowe
1. Środowisko pracy jako źródło zagrożeń zdrowia pracujących.
2. Badania profilaktyczne u pracowników.
3. Definiowanie pojęć – wypadek przy pracy, choroba zawodowa.
4. Model opieki nad pracującymi.
5. Rola pielęgniarki w opiece nad zdrowiem osób pracujących.
6. Identyfikacja potrzeb zdrowotnych pracowników; opracowanie programu wspomagania zdrowia osób pracujących.
7. Prowadzenie dokumentacji pielęgniarskiej w środowisku pracy.
8. Ocena potrzeb zdrowotnych i społecznych rodziny.
9. Zasady prowadzenia wywiadu w środowisku.
10. Metody pozyskiwania danych dla celów diagnozy pielęgniarskiej oraz technika nanoszenia danych w Karcie Środowiskowej Rodziny.
11. Diagnoza sytuacji zdrowotnej i społecznej rodzin.
12. Czynniki warunkujące zdrowie rodziny, dziecka, rozpoznanie i eliminacja czynników zagrożenia zdrowia.
13. Prowadzenie programu wspomagania rodzin w umacnianiu zdrowia.
14. Realizacja opieki pielęgniarskiej w środowisku życia rodziny
15. Szczepienia ochronne w POZ.
Literatura
1. Ślusarska B., Marcinowicz L., Kocka K. (red.): Pielęgniarstwo rodzinne i opieka środowiskowa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2019 r.
2. Marcinowicz L., Ślusarska B. (red.): Opieka nad podopiecznym w praktyce pielęgniarki rodzinnej. Opisy indywidualnych przypadków. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017.
3. Latkowski B., Godycki ĆM, Lukas W. Medycyna Rodzinna. PZWL Warszawa 2017.
4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki (Dz. U. 2020 poz. 1255).
5. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. 2011, nr 174 poz.1039).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: