Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne WMCM-PG-NPN
Neurologia to jedna z dziedzin medycyny, która zajmuje się schorzeniami układu nerwowego, zarówno obwodowego jak i ośrodkowego. W schorzeniach neurologicznych ogromne znaczenie ma badanie neurologiczne, które ukierunkowuje diagnostykę na odpowiedni poziom. W trakcie zajęć będą poruszane tematy dotyczące anatomii i fizjologii układu nerwowego, stanowiące podstawę do zrozumienia zaburzeń czynności układu nerwowego. Omówione będą metody i procedury badania układu nerwowego, oraz badania dodatkowe stosowane w tej dziedzinie. W części klinicznej omówione będą zagadnienia dotyczące różnych chorób neurologicznych oraz zasady pielęgnowania pacjenta z tymi zaburzeniami w tym z chorym nieprzytomnym i leżącym.
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych chorób z zakresu neurologii (leczenie diagnostyka i leczenie); symptomatologii różnego rodzaju uszkodzeń neurologicznych; omówienie powikłań, które mogą występować w chorobach neurologicznych oraz pielęgnacja w tych schorzeniach i powikła . W zakresie przedmiotu będzie poruszana problematyka chorego nieprzytomnego, problemy medyczne wynikające z tego typu zaburzeń.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych chorób z zakresu neurologii (leczenie diagnostyka i leczenie); symptomatologii różnego rodzaju uszkodzeń neurologicznych; omówienie powikłań, które mogą występować w chorobach neurologicznych oraz pielęgnacja w tych schorzeniach i powikła . W zakresie przedmiotu będzie poruszana problematyka chorego nieprzytomnego, problemy medyczne wynikające z tego typu zaburzeń. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza – Student zna i rozumie:
W1: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1
W2: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2
W3: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3
W4: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4
W5: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5
W6: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6
W7: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7
W8: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8
W9: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym)
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10
W10: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS)
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22
W11: Metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W33
Umiejętności – Student potrafi:
U1: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1
U2: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2
U3: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3
U4: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4
U5: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6
U6: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7
U7: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8
U8: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9
U9: Wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U10
U10: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11
U11: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12
U12: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13
U13: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14
U14: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15
U15: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16
U16: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17
U17: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18
U18: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22
U19: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23
U20: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24
U21: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25
U22: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26
Kompetencje społeczne – Student jest gotów do:
K1: Kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1
K2: Przestrzegania praw pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2
K3: Samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3
K4: Ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4
K5: Zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5
K6: Przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6
K7: Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (zaliczenie z oceną na podstawie pracy w warunkach naturalnych, realizacja zleconego zadania, obserwacja, samoocena);
Pozytywna ocena pracy samokształceniowej – wykonanie zleconego zadania.
Pozytywna ocena z prezentacji pracy na seminarium – czas trwania prezentacji: 10-15 min., praca zgodna z zadanym tematem, o budowie: strona tytułowa, wstęp, rozwinięcie, zakończenie-podsumowanie rozważań, aktualna bibliografia zawarta na końcu prezentacji, praca wykonana z estetyką, odpowiednio zaprezentowana.
Aktywność na seminarium.
Zaliczenie z oceną – test MCQ;
• Czas trwania zaliczenia 30 minut
• Liczba pytań testowych zamkniętych (jednokrotnego wyboru) – 30
• Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań zaliczeniowych
• Punktacja – za każde pytanie 1 punkt max: 30 pkt min: 16 pkt
- ≤15 pkt niedostateczny (2,0)
- 16 -18 pkt dostateczny (3,0)
- 19- 21 pkt dość dobry (3,5)
- 22 - 24 pkt dobry (4,0)
- 25 - 27 pkt ponad dobry (4,5)
- 28 - 30 pkt bardzo dobry (5,0)
Zaliczenie końcowe przedmiotu test 50 pytań, jednokrotnego wyboru z 4 dystraktorami odpowiedzi.
Progi zaliczenia:
0-59%: 2.0 (niezaliczone)
60-69%: 3.0
70-74%: 3.5
75-84%: 4.0
85-94%: 4.5
95-100%: 5.0
W trakcie zajęć poza ww. formami oceny postępów mogą występować wejściówki, odpowiedź ustna, prace dodatkowe.
W przypadku nie zdania egzmainu termin drugi może być ustny gdy jest mała ilość poprawiajacych - do 20% roku
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa kończy się zaliczeniem z oceną.
Warunki zaliczenie praktyki zawodowej:
- obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej praktyka zawodowa musi być zrealizowana w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu))
- punktualne uczęszczanie na zajęcia
- przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej
- zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności
- prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego
- kultura osobista, staranne umundurowanie
Literatura
Obowiązkowa
Jaracz K., Domitrz I. (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2019
Kózka M., Płaszewska - Żywko L. (red.): Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
Płaszewska - Żywko L., Kózka M. (red.): Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021
Kozubski W., Liberski P.P. (red.): Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1/2. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2016
Dodatkowa
Wnuk M., Słowik A.: Udar mózgu na dyżurze. Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań 2016
Lindsay K.W., Bone I., Fuller G., (red. pol. ) Kozubski W.: Neurologia i neurochirurgia, Edra Urban & Partner, Wrocław 2020
W cyklu 2021/22_Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: