Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne WMCM-PG-NPN
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów pielęgniarstwa do świadczenia opieki nad pacjentami z chorobami układu nerwowego, poprzez nabycie wiedzy klinicznej z zakresu neurologii, umiejętności diagnostycznych i pielęgniarskich, a także kompetencji społecznych związanych z opieką długoterminową, komunikacją terapeutyczną i współpracą w zespole interdyscyplinarnym.
|
W cyklu 2024/25_Z:
Neurologia to jedna z dziedzin medycyny, która zajmuje się schorzeniami układu nerwowego, zarówno obwodowego jak i ośrodkowego. W schorzeniach neurologicznych ogromne znaczenie ma badanie neurologiczne, które ukierunkowuje diagnostykę na odpowiedni poziom. W trakcie zajęć będą poruszane tematy dotyczące anatomii i fizjologii układu nerwowego, stanowiące podstawę do zrozumienia zaburzeń czynności układu nerwowego. Omówione będą metody i procedury badania układu nerwowego, oraz badania dodatkowe stosowane w tej dziedzinie. W części klinicznej omówione będą zagadnienia dotyczące różnych chorób neurologicznych oraz zasady pielęgnowania pacjenta z tymi zaburzeniami w tym z chorym nieprzytomnym i leżącym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza – Student zna i rozumie:
W1: Czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W1
W2: Etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W2
W3: Zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W3
W4: Rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W4
W5: Zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W5
W6: Właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W6
W7: Standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W7
W8: Reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W8
W9: Zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym)
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W10
W10: Zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS)
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W22
W11: Metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie
Kierunkowy efekt uczenia się: D.W33
Umiejętności – Student potrafi:
U1: Gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U1
U2: Prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U2
U3: Prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U3
U4: Organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U4
U5: Dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U6
U6: Dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U7
U7: Rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U8
U8: Doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U9
U9: Wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U10
U10: Modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótkodziałającej
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U11
U11: Przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U12
U12: Wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U13
U13: Przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U14
U14: Dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U15
U15: Uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U16
U16: Prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U17
U17: Rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U18
U18: Przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U22
U19: Asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U23
U20: Oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U24
U21: Postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U25
U22: Przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza
Kierunkowy efekt uczenia się: D.U26
Kompetencje społeczne – Student jest gotów do:
K1: Kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1
K2: Przestrzegania praw pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2
K3: Samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3
K4: Ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4
K5: Zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5
K6: Przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6
K7: Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7
Kryteria oceniania
Frekwencja i obecność
Obecność na wszystkich formach zajęć (wykłady, ćwiczenia, seminaria, zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe) jest obowiązkowa w 100%.
Każda nieobecność musi zostać odpracowana w innym terminie lub – jeśli nie jest to możliwe – zaliczona na warunkach i w terminie określonych przez prowadzącego.
Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych
Zaliczenie odbywa się na podstawie oceny pracy w warunkach naturalnych, realizacji zleconego zadania, obserwacji, samooceny oraz dokumentacji procesu pielęgnowania.
Aktywność i prace samokształceniowe
Student jest zobowiązany do aktywnego udziału we wszystkich zajęciach oraz wykonania prac samokształceniowych.
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena pracy samokształceniowej (wykonanie zleconego zadania).
W trakcie zajęć mogą być stosowane dodatkowe formy kontroli wiedzy i umiejętności: wejściówki, odpowiedzi ustne, prace dodatkowe.
Kolokwium dopuszczające
Ustne kolokwium dopuszczające do egzaminu odbywa się po zakończeniu całego cyklu zajęć dydaktycznych (wykładów, seminariów oraz zajęć praktycznych).
Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium jest warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego.
Egzamin końcowy
Egzamin teoretyczny ma formę testu jednokrotnego wyboru.
Student ma prawo do jednego terminu podstawowego i jednego terminu poprawkowego.
W przypadku niewielkiej liczby poprawiających (≤20% grupy) egzamin poprawkowy może być przeprowadzony w formie ustnej.
Nieuzyskanie pozytywnej oceny w terminie poprawkowym skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.
Kryteria oceny
Na ocenę końcową składają się:
egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru) – 60%,
kolokwium dopuszczające i zaliczenia cząstkowe – 20%,
aktywność, prace zaliczeniowe i dokumentacja procesu pielęgnowania – 20%.
Progi punktowe:
0–59% – niedostateczny (2.0),
60–69% – dostateczny (3.0),
70–74% – dostateczny plus (3.5),
75–84% – dobry (4.0),
85–94% – dobry plus (4.5),
95–100% – bardzo dobry (5.0).
*Zgodnie z zasadami savoir-vivre na egzaminach na uczelni obowiązuje strój elegancki, schludny i formalny, który odzwierciedla wzajemny szacunek do wykładowcy i instytucji.
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa kończy się zaliczeniem z oceną.
Warunki zaliczenie praktyki zawodowej:
- obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach (w przypadku nieobecności usprawiedliwionej praktyka zawodowa musi być zrealizowana w innym terminie (ustalonym z koordynatorem przedmiotu))
- punktualne uczęszczanie na zajęcia
- przestrzeganie regulaminu praktyki zawodowej
- zaliczenie umiejętności według indeksu (dziennika) umiejętności
- prowadzenie indywidualnego dokumentowania pielęgnowania chorego
- kultura osobista, staranne umundurowanie
Literatura
Obowiązkowa
Jaracz K, Domitrz I. Pielęgniarstwo neurologiczne. 2. wyd. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2024. ISBN 978 83 200 5828 4.
Bone I., Fuller G., Lindsay K. W., red. nauk. Kozubski W. Neurologia i neurochirurgia. Seria podręczników ilustrowanych. II wyd. Wrocław: Edra Urban & Partner; 2021. ISBN 978 83 7609 863 0
Uzupełniająca
Bartoń E. Pielęgniarstwo neurochirurgiczne. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2024. ISBN 978 83 01 23690 8.
|
W cyklu 2024/25_Z:
Obowiązkowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: