Holistyczne rozumienie człowieka WMCM-PG-HRCZ-fak
Człowiek w ujęciu holistycznym.
Wyzwania współczesnej medycyny, zgodne z holistyczną koncepcją człowieka
- higiena psychiczna
- profilaktyka chorób i promocja zdrowia
- podnoszenie kwalifikacji pracowników ochrony zdrowia
- nowoczesne kierunki i metody leczenia
Podmiotowe traktowanie chorego we współczesnych procedurach medycznych
- działalność wolontariuszy
- hospicja i opieka paliatywna
W cyklu 2021/22_Z:
Człowiek w ujęciu holistycznym. |
W cyklu 2022/23_Z:
Człowiek w ujęciu holistycznym. |
W cyklu 2023/24_Z:
Człowiek w ujęciu holistycznym. |
W cyklu 2024/25_Z:
Człowiek w ujęciu holistycznym. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS:83rbb13
Wiedza:
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego);
charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych
i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki;
zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych
w pracy pielęgniarki;
rozumie treść kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki;
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna);
Umiejętności:
szanuje godność osoby ludzkiej w relacji
z podopiecznym i jego rodziną;
wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej
dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia.
Kryteria oceniania
Metoda weryfikacji efektów kształcenia.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z obecności na zajęciach: dst-od 60%, db-60-95%, bdb-95-100%.
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.
Literatura
Holistyczna koncepcja człowieka chorego. D. Pater. Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. ISBN 978-838090-334-0
Benedykt XVI „Deus Caritas Est”. Encyklika o miłości chrześcijańskiej. Watykan 2005
Bartoszek A. Człowiek w obliczu cierpienia i umierania, Moralne aspekty opieki paliatywnej. Katowice 2000.
Jan Paweł II. Medycyna na służbie życia i człowieka, przemówienie do uczestników XV Międzynarodowego Kongresu Federacji Stowarzyszeń Lekarzy Katolickich, „L’Osservatore Romano” 1982, 11-12, 5-7.
Jan Paweł II „W leczeniu nie zapominajcie o duchowych potrzebach człowieka”, „L’Ossevatore Romano, 2002, 5:41.
Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45.
Literatura uzupełniająca:
Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45.
oraz inne artykuły, polecane w trakcie zajęć przez prowadzącego
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wiedza z zakresu pierwszego roku studiów na kierunku pielęgniarstwo. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wiedza z zakresu pierwszego roku studiów na kierunku pielęgniarstwo. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: