Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne WMCM-PG-GPG
Celem przedmiotu jest kompleksowe przygotowanie studentów do sprawowania opieki nad osobami starszymi, uwzględniając zarówno aspekty medyczne, pielęgniarskie, jak i psychospołeczne. Zajęcia mają na celu rozwinięcie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zrozumienia specyfiki starzenia się organizmu, rozpoznawania problemów zdrowotnych i społecznych wynikających z podeszłego wieku oraz zapewnienia holistycznej, indywidualnie dostosowanej opieki nad pacjentem geriatrycznym.
Zakres zagadnień WYKŁADY:
1. Wprowadzenie do geriatrii i gerontologii. Teorie starzenia się. Różnicowanie starzenia się i choroby – aspekty bio-psycho społeczne. Person care centered w ujęciu geriatrycznym.
2. Wprowadzenie do Całościowej Oceny Geriatrycznej. Formy opieki geriatrycznej
3. Zmiany fizjologiczne w starzeniu się poszczególnych układów.
4. Wielkie zespoły geriatryczne. Farmakoterapia w geriatrii
5. Choroby przewlekłe u osób w podeszłym wieku. Odmienność przebiegu i charakterystyka ich diagnozowania – rola pielęgniarki. Układ wewnątrzwydzielniczy: Cukrzyca w starszym wieku, zasady rozpoznawania, leczenia i profilaktyki. Nadczynność i niedoczynność tarczycy.
6. Choroby układu krwiotwórczego (niedokrwistość, szpiczak mnogi, przewlekła białaczka limfocytowa) Choroby układu krążenia (NT, ostre i przewlekłe zespoły wieńcowe, niewydolność serca, choroba niedokrwienia kończyn dolnych, żylna choroba zakrzepowo- zatorowa). Specyfika leczenia przeciwkrzepliwego u osób starszych.
7. Choroby układu pokarmowego i układu kostnego specyfika ich przebiegu u osób starszych (dysfagia, choroba wrzodowa, choroba uchyłkowa, rak jelita grubego) Niedobory witaminowe u osób w podeszłym wieku. Zasady żywienia osób w wieku podeszłym.
8. Osteoporoza i zwyrodnienia stawowe- omówienie. Ryzyko wystąpienia upadków, najczęstsze powikłania upadków, zasady organizacji przestrzeni u osób z ograniczoną mobilnością. Rehabilitacja osób w wieku podeszłym.
9. Choroby układu oddechowego i ich przebieg w wieku podeszłym (POCHP, astma, zapalenie płuc). Zasady tlenoterapii. Niespecyficzne objawy chorób w wieku podeszłym.
10. Psychogeriatria. Otępienie (ch. Alzheimera i inne przyczyny demencji); zasady opieki i komunikacji z osobą z otępieniem. Depresja u osób w podeszłym wieku. Majaczenie. Zaburzenia snu w wieku podeszłym
11. Zaburzenia narządów zmysłów. Rodzaje i dobór środków pomocniczych. Zasady komunikacji z osobą w starszym wieku.
12. Profilaktyka ran przewlekłych ze szczególnym uwzględnieniem procesów związanych ze starzeniem się skóry. Charakterystyka i podstawy leczenia ran przewlekłych. Wprowadzenie w zasady doboru opatrunków specjalistycznych.
13. Stany nagłe w geriatrii. Hospitalizacja pacjenta geriatrycznego bilans zysków i strat. Rodzina pacjenta– jak efektywnie współpracować i edukować.
14. Najczęściej występujące nowotwory w wieku podeszłym. Pacjent geriatryczny w opiece paliatywnej. Opieka nad pacjentem umierającym.
15. Etyka i prawo w kontekście opieki geriatrycznej. Przemoc wobec osób starszych, rola pielęgniarki w zapobieganiu przemocy
ZAKRES ZAGADNIEŃ SEMINARIA:
1. Wprowadzenie do geriatrii
2. Teorie starzenia się. Teorie pielęgnowania i ich praktyczne zastosowanie w geriatrii
3. Całościowa Ocena Geriatryczna
4. Wzywania organizacji opieki w domu pacjenta, samo rzecznictwo
5. Wyzwania organizacji opieki – perspektywa i rola opiekuna
6. Praktyczne aspekty związane z hospitalizacją pacjenta
7. Praktyczne aspekty farmakoterapii w geriatrii
8. Opisy przypadków pacjentów ze schorzeniami typowymi dla wieku starszego
9. Opisy przypadków pacjentów ze schorzeniami typowymi dla wieku starszego
10. Powtórka
W cyklu 2024/25_Z:
Celem przedmiotu jest kompleksowe przygotowanie studentów do sprawowania opieki nad osobami starszymi, uwzględniając zarówno aspekty medyczne, pielęgniarskie, jak i psychospołeczne. Zajęcia mają na celu rozwinięcie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zrozumienia specyfiki starzenia się organizmu, rozpoznawania problemów zdrowotnych i społecznych wynikających z podeszłego wieku oraz zapewnienia holistycznej, indywidualnie dostosowanej opieki nad pacjentem geriatrycznym. Starzenie się jest naturalnym procesem, jednak wymaga szczególnej uwagi ze strony opiekunów medycznych. Przedmiot koncentruje się na specyfice funkcjonowania organizmu osoby starszej, charakterystycznych chorobach wieku podeszłego, a także na aspektach emocjonalnych, psychologicznych i społecznych, które mają istotny wpływ na jakość życia seniorów. Program obejmuje szeroki zakres tematów, począwszy od podstawowych zmian fizjologicznych związanych ze starzeniem się, aż po złożone problemy zdrowotne i opiekuńcze, z jakimi spotykają się osoby starsze. Główne cele kształcenia: Zrozumienie specyfiki chorób wieku podeszłego Nauka praktycznych umiejętności pielęgnacyjnych Rozwinięcie umiejętności komunikacji i empatii w pracy z osobami starszymi Poznanie aspektów etycznych i prawnych w opiece nad osobami starszymi Holistyczne podejście do opieki nad pacjentem geriatrycznym Przygotowanie do pracy w interdyscyplinarnym zespole medycznym Profilaktyka i promocja zdrowia w podeszłym wieku |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza – Student zna i rozumie:
D.W1. czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku;
D.W2. etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach;
D.W3. zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie geriatrycznym
D.W5. zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach;
D.W6. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania;
D.W7. standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia;
D.W8. reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację;
D.W9. proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym;
D.W10. zasady organizacji geriatrycznej opieki specjalistycznej
D.W11. etiopatogenezę najczęstszych schorzeń wieku podeszłego
D.W12. narzędzia i skale oceny wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz zasady ich aktywizacji
D.W33. metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej;
D.U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień;
D.U9. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; –
D.U10. wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu;
D.U12. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych; D.U13. wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych;
D.U15. dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych;
D.U16. uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjnorehabilitacyjnego i wyrobów medycznych;
D.U17. prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę
odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe;
D.U18. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego,
rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego;
D.U20. prowadzić rozmowę terapeutyczną;
D.U21. prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej;
D.U22. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta;
D.U23. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych;
D.U24. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe;
D.U25. postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta;
D.U26. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza;
D.U31. krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych;
D.U32. przeprowadzać badanie jakościowe, posługując się narzędziami badawczymi.
Kompetencje społeczne – Student jest gotów do:
K1: Kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K1
K2: Przestrzegania praw pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K2
K3: Samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K3
K4: Ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K4
K5: Zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K5
K6: Przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K6
K7: Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Kierunkowy efekt uczenia się: O.K7
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:
Wszystkie zajęcia - wykłady, seminaria, zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są obowiązkowe.
Obecność na zajęciach obowiązuje zgodnie z listą grup przekazaną przez dziekanat. Wyjątek stanowią wyłącznie osoby z Indywidualną Organizacją Studiów oraz osoby z pisemną zgodą Pana Dziekana/Pani Dziekan na zamianę grup na zajęciach, której kopia ma być dostarczona do koordynatora przedmiotu.
Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (zaliczenie z oceną na podstawie pracy w warunkach naturalnych, realizacja zleconego zadania, obserwacja, samoocena);
Seminarium- wykonanie zleconego projektu
Każda nieobecność niezależnie od jej przyczyny musi zostać odrobiona w formie wyznaczonej przez koordynatora przedmiotu. W przypadku zajęć praktycznych i praktyk zawodowych – formę odrobienia nieobecności wyznacza osoba prowadząca zajęcia.
Każdy wykład będzie rozpoczęty lub zakończony pisemnym, indywidualnym zaliczeniem, co wynika z obowiązku sprawdzania przygotowania do zajęć i realizacji efektów kształcenia. Niezaliczenie (również w skutek nieobecności) 3 lub więcej „wejściówek” skutkuje koniecznością zaliczenia kolokwium pisemnego, na koniec semestru – w terminie wyznaczonym przez koordynatora, obejmującego zakres wiedzy z całego przedmiotu.
Podstawą dopuszczenia do egzaminu końcowego jest obecność na zajęciach oraz pozytywna ocena z końcowego kolokwium ustnego.
Egzamin końcowy składa się z 50 pytań jednokrotnego wyboru, odbywającego się w sesji zimowej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi.
<30 pkt – niedostateczny (2)
31-33 pkt – dostateczny (3)
34-37 pkt – dość dobry (3,5)
88-41 pkt – dobry (4,0)
42-46 pkt - ponad dobry (4,5)
47-50 pkt – bardzo dobry (5)
Literatura
Obowiązkowa:
1.Wieczorkowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wydanie II. Warszawa 2017
2. Szczerbińska K., Puto G. (red.): Opieka długoterminowa w geriatrii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wydanie I. Warszawa 2023
Dodatkowa:
1. Muszalik M. (red.): Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Wydanie I. Warszawa 2020
2. Broczek K., Jankowski K., Stany nagłe Geriatria Tom 1 i 2. Medical Tribune Polska, Wydanie II. Warszawa 2025
W cyklu 2024/25_Z:
Obowiązkowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: