Etyka zawodu pielęgniarki (wcześniej: Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki) WMCM-PG-FiE-1-2
Celem przedmiotu jest przedstawienie zasad i reguł etycznych, ważnych w interpretowaniu i analizowaniu zagadnień etyczno-moralnych, w tym między innymi:
1. wskazanie studentom zasad moralnych, obowiązujących we współczesnej medycynie
2. przekazanie wiedzy z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie
2. omówienie kwestii etycznych odnoszących się
do zawodu pielęgniarki
3. wskazanie elementów humanistycznych
i filozoficznych w etyce zawodu pielęgniarki
4. wskazanie metod rozwiązywania dylematów moralnych w praktyce zawodowej
5. wykształcenie umiejętności poszanowania godności osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego);
charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych
i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki;
zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych
w pracy pielęgniarki;
rozumie treść kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki;
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego);
Umiejętności:
szanuje godność osoby ludzkiej w relacji
z podopiecznym i jego rodziną;
wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej
dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z obecności na zajęciach: dst-od 60%, db-60-95%, bdb-95-100%.
Warunkiem zaliczenia jest zaliczenie testu, przygotowanie pracy pisemnej-sprawozdania z " IX Konferencji Ochrony Zdrowia Ból i cierpienie – ognisko światła i ciemności. Choroby wieku podeszłego", 28 marca 2020 r., UKSW, ul. Dewajtis 5, godz.10.00-16.30. i uczestniczenie w 1 zajęciach w Szpitalu Specjalistycznym "Inflancka" im. Krysi Niżyńskiej "Zakurzonej" w Warszawie SP ZOZ w ramach seminarium. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.
Praktyki zawodowe
zajęcia: 1,5 godziny w Szpitalu Specjalistycznym "Inflancka" im. Krysi Niżyńskiej "Zakurzonej" w Warszawie SP ZOZ
Literatura
1. Kodeks etyki zawodowej pielęgniarek.
2. Wrońska I, Mariański J., Etyka w pracy pielęgniarskiej.
3. Wrońska I.: Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Studium Współczesnego Pielęgniarstwa.
4. Bioetyka. Podręcznik akademicki. 2009. Tom 1: Medycyna na granicach życia.
Kazimierz Szewczyk, ISBN: 9788301157951.
5. Bioetyka. Podręcznik akademicki. 2009. Tom 2: Pacjent w systemie opieki zdrowotnej. Kazimierz Szewczyk, ISBN: 9788301157951.
6. LEPETYTORIUM PRAWO MEDYCZNE BIOETYKA, P. Pampuszko, L. Niebrój, Seria LEPETYTORIUM, rok wydania 2010, wydawnictwo: Urban & Partner
7. Wrońska I.: Integracja pielęgniarstwa europejskiego. Problemy Pielęgniarstwa, 1996, 1-2 (6), 93-100.
8. Singer P., Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa, 2003.
9. M. Śliwka; Prawa pacjenta w prawie polskim na tle prawno porównawczym; Wyd. TNOiZ; Toruń 2008
10. The Ethic of Care. Stephany, Kathleen.-Majkowski, Piotr.-Bentham Science Publishers. Bentham Science Publishers Ltd. 201213.
11. Fundamental Aspects of Legal, Ethical, and Professional Issues. Carvalho, Sally.-Orford, Jacquie.-Reeves, Maggie. Andrews UK Ltd. 2011
12. Z. Banaszczyk, M. Boratyńska, W. Borysiak, L. Bosek, B. Janiszewska, M. Safjan, P. Sobolewski, Medical Law: Cases and Commentaries, Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
13. Practical Nursing Philosophy: The Universal Ethical Code. David Seedhouse. Wiley, 2000. Uniwersytet Michigan
14. Ethics in Nursing: Cases, Principles, and Reasoning 4th Edition by Martin Benjamin (Author), Joy Curtis (Author) Oxford University Press; 4 edition (February 8, 2010) ISBN-13: 978-0195380224
Literatura uzupełniająca:
1. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom I, II. PWN Warszawa 1998.
2. Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa, 1998.
3. Bołoz W.,Ryś M. (red.),Między życiem i śmiercią /uzależnienia, eutanazja, sytuacje graniczne/, Wydawnictwo Uniwersytetu Kard. S.Wyszyńskiego,Warszawawa 2002.
4. Bołoz Z., Życie w ludzkich rękach. podstawowe zagadnienia bioetyczne, ATK, Warszawa 1997.
5. Krzyżanowska-Łagowska U., Wartości duchowe w etosie pielęgniarskim /duchowość, humanizm, profesjonalizm, holizm /, Wydawnictwo AD VOCEM, Kraków 2005.
6. Ślipko T.,Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, WAM, Kraków 1994.
7. Tatoń J., Filozofia w medycynie, PZWL, Warszawa 2004.
8. De Walden-Gałuszko K.: U kresu. Wyd. Med. MAKmed. Gdańsk 1997.
9. Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Wyd. K.U.L.
10. M. Safjan, Prawo i medycyna. Ochrona praw jednostki, a dylematy współczesnej medycyny, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 1998.
11. G. Michałowska; Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i Unii Europejskiej; Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: