Farmakologia WMCM-PG-FR
Zapoznanie studenta z formami leków, mechanizmami działania leków, metabolizmem leków, działaniami niepożądanymi, interakcjami między lekami, zasadami farmakoterapii, zapisem recepturowym substancji leczniczych.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Zapoznanie studenta z formami leków, mechanizmami działania leków, metabolizmem leków, działaniami niepożądanymi, interakcjami między lekami, zasadami farmakoterapii, zapisem recepturowym substancji leczniczych |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Student nazywa poszczególne grupy środków leczniczych, wyjaśnia główne mechanizmy ich działania i powodowane przez nie przemiany w ustroju i działania uboczne.
Wyróżnia podstawowe zasady farmakoterapii.
Wskazuje poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz postacie i drogi ich podania.
Wyjaśnia wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków.
Wyjaśnia ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z nich interakcje, procedury zgłaszania działań niepożądanych.
Sporządza recepty w ramach realizacji zleceń lekarskich.
Posługuje się krwią i środkami krwiozastępczymi z zastosowaniem zsad bezpiecznej famrakologii.
Klasyfkuje niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w różnych stanach klinicznych.
Posługuje się poszczególnymi informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych.
Umie wystawiać recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich
Dobiera prawidłowy zapis form recepturowych substancji leczniczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w ramach realizacji zleceń lekarskich.
Poddaje krytyce działania własne i działania współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych.
Sporządza opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięga porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu
Dowodzi dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową
Rozwiązuje złożone problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazuje priorytety w realizacji określonych zadań
Ponosi odpowiedzialność za realizowane świadczenia zdrowotne
Poddaje krytyce profesjonalne podejście do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklam jego produktów.
Kryteria oceniania
Wykład:
egzamin pisemny w formie 30 pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz punktowanych pytań otwartych z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
50 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Ćwiczenia:
kończą się zaliczeniem. Uzyskanie pozytywnej oceny warunkują:
obecność na wszystkich zajęciach.
Nieobecności mogą być usprawiedliwione wyłącznie w oparciu o zwolnienie lekarskie lub inne okoliczności przewidziane w regulaminie studiów i muszą być odrobione w formie ustalonej z wykładowcą.
Seminarium:
zaliczenie bez oceny.
W trakcie każdych zajęć stosowane jest ocenianie formujące: obserwacja i ocena dyskusji na zajęciach, pracy w grupie, pracy z tekstem naukowym, zaangażowania, umiejętności posługiwania się poprawną terminologią; student ma możliwość uzyskania oceny pozytywnej lub negatywnej;
Ocenianie podsumowujące: zaliczenie bez oceny. Warunek uzyskania oceny pozytywnej: obecność na wszystkich zajęciach oraz pozytywna ocena.
Samokształcenie: zaliczenie bez oceny.
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wybrany temat i uzyskanie oceny pozytywnej. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.
Kryteria oceny pracy pisemnej/ prezentacji/ innych materiałów:
1. Zgodność sformułowanych poglądów ze stanem wiedzy pielęgniarskiej.
2. Niezależność i oryginalność myślenia, umiejętność analizy literatury, właściwe cytowanie autorów.
3.Logiczny układ treści, plan pracy, osobista refleksja oraz obrona własnego punktu widzenia w postaci argumentów w przypadku eseju polemicznego.
4. Dobór literatury i poprawny jej zapis.
Usprawiedliwienie nieobecności odbywa się wyłącznie na podstawie zwolnienia lekarskiego lub innych okoliczności przewidzianych w regulaminie studiów i wymaga odrobienia w formie ustalonej z wykładowcą.
Nieusprawiedliwienie i nieodrobienie nieobecności skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu.
Literatura
Hryniewiecka E, Joniec-Maciejak I. Ordynacja i farmakoterapia w praktyce pielęgniarki i położnej.
Rajtar-Cynke G. Farmakologia dla pielęgniarek
|
W cyklu 2025/26_Z:
Hryniewiecka E, Joniec-Maciejak I. Ordynacja i farmakoterapia w praktyce pielęgniarki i położnej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: