Farmakologia WMCM-PG-FR
Zapoznanie studenta z formami leków, mechanizmami działania leków, metabolizmem leków, działaniami niepożądanymi, interakcjami między lekami, zasadami farmakoterapii, zapisem recepturowym substancji leczniczych.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Nazywa poszczególnych grupy środków leczniczych, wyjaśnia główne mechanizmy ich działania i powodowane przez nie przemiany w ustroju i działania uboczne.
Wyróżnia podstawowe zasady farmakoterapii.
Wskazuje poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz postacie i drogi ich podania.
Wyjaśnia wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków.
Wyjaśnia ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z nich interakcje, procedury zgłaszania działań niepożądanych.
Sporządza recepty w ramach realizacji zleceń lekarskich.
Posługuje się krwią i środkami krwiozastępczymi z zastosowaniem zsad bezpiecznej famrakologii.
Klasyfkuje niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w różnych stanach klinicznych.
Posługuje się poszczególnymi informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych.
Umie wystawiać recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich
Dobiera prawidłowy zapis form recepturowych substancji leczniczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w ramach realizacji zleceń lekarskich.
Poddaje krytyce działania własne i działania współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych.
Sporządza opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięga porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu
Dowodzi dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową
Rozwiązuje złożone problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazuje priorytety w realizacji określonych zadań
Ponosi odpowiedzialność za realizowane świadczenia zdrowotne
Poddaje krytyce profesjonalne podejście do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklam jego produktów.
Kryteria oceniania
Wykład:
egzamin pisemny w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz punktowanych pytań otwartych z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
50 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Ćwiczenia:
kończą się zaliczeniem z oceną. Uzyskanie pozytywnej oceny warunkują:
obecność na co najmniej 90% wszystkich zajęć oraz pozytywna ocena z kolokwiów cząstkowych w formie testowej, przeprowadzanych po każdym ćwiczeniu, obejmujących pytania z zakresu materiału z poprzednich ćwiczeń; student otrzymuje ocenę z kolokwium wg następujących progów punktowych:
51 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.
Seminarium:
zaliczenie bez oceny
W trakcie każdych zajęć stosowane jest ocenianie formujące: obserwacja i ocena dyskusji na zajęciach, pracy w grupie, pracy z tekstem naukowym, zaangażowania, umiejętności posługiwania się poprawną terminologią; student ma możliwość uzyskania oceny pozytywnej lub negatywnej; ocena jest odnotowywana przez wykładowcę po każdych zajęciach w specjalnie prowadzonym dzienniczku seminaryjnym.
Ocenianie podsumowujące: zaliczenie ustne bez oceny. Warunek uzyskania oceny pozytywnej: obecność na co najmniej 90% wszystkich zajęć oraz pozytywna ocena uzyskana po ukończeniu co najmniej 80% zajęć.
Samokształcenie: zaliczenie bez oceny.
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wybrany temat i uzyskanie oceny pozytywnej. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.
Kryteria oceny pracy pisemnej/ prezentacji/ innych materiałów:
1. Zgodność sformułowanych poglądów ze stanem wiedzy pielęgniarskiej.
2. Niezależność i oryginalność myślenia, umiejętność analizy literatury, właściwe cytowanie autorów.
3.Logiczny układ treści, plan pracy, osobista refleksja oraz obrona własnego punktu widzenia w postaci argumentów w przypadku eseju polemicznego.
4. Dobór literatury i poprawny jej zapis.
Literatura
1. Meszaros J., Meszaros - Gajewska S., Podstawy farmakologii. PZWL, Warszawa 2001.
2. Petrusewicz J., Gągało I., Hać E., Strzałkowska – Grad H.: Farmakologia. PZWL, Warszawa 2005.
3. Neal M. J.: Farmakologia w zarysie. PZWL, Warszawa 2005.
4. Kostowski W., Herman Z. S.(red,): Farmakologia, tom 1 i 2, PZWL Warszawa 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: