Etyka zawodu pielęgniarki WMCM-PG-EZP-SEM
Nauczanie w zakresie etyki zawodu pielęgniarki ma na celu:
1. przekazanie wiedzy w zakresie teoretycznych podstaw etyki zawodu pielęgniarki - co będzie realizowane przede wszystkim podczas wykładów oraz
2. nabycie praktycznych umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami etycznymi w ramach zajęć seminaryjnych oraz pracy własnej
Aby w pełni skorzystać z zajęć konieczne jest uczestniczenie nie tylko w seminariach ale także w słuchanie wykładów, które przygotowują słuchaczy do zajęć seminaryjnych.
Celem przedmiotu jest zapoznanie pielęgniarki z nieempiryczną dziedziną wiedzy jaką jest etyka zawodu pielęgniarki. Studentki i studenci dowiedzą się o teoriach etycznych mających zastosowanie w opiece zdrowotnej. Zrozumieją które zasady etyczne powinny obowiązywać w relacjach pielęgniarka-inna pielęgniarka oraz pielęgniarka pacjent lub inne podmioty uczestniczące w opiece zdrowotnej. Nabędą umiejętności stosowania podstawowych zasad etycznych, ich rozumienia, hierarchizacji oraz interpretacji. Będą doskonaliły swoje postawy zawodowe i etyczne dzieki umiejętności całościowego analizowania kwestii zdrowotnych, czyli łącząc empiryczną wiedzę i umiejętności pielegniarskie z etyką zawodu pielegniarki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student/ka zna i rozumie:
W1 - główne pojęcia, teorie, zasady etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych;
W2 - zasady etyczne pracy w zespole, prawidłowe relacje pielegniarka-pacjent, pielegniarka-bliscy pacjenta, pielegniarka-pracownicy opieki zdrowotnej (w tym inne pielęgniarki), pielegniarka-społeczeństwo;
W3- wzorce zawodowych postaw etycznych
W4 - prawa pacjenta
Umiejętności - student/ka potrafi:
U1 - przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych
U2 - rozpoznawać etyczny wymiar decyzji medycznych, wskazywać na czym polega spór etyczny lub konflikt interesów
U3 -przestrzegać praw pacjenta;
U4 - wykazywać odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym;
Kompetencje społeczne - student/ka jest gotów/owa do:
K1 - przestrzegania tajemnicy zawodu pielęgniarki, poszanowanie prywatności i innych praw pacjenta;
K2 - nawiązania i utrzymania głębokiego i pełnego szacunku kontaktu z chorym;
K3 - stawiania na pierwszym miejscu dobra chorego;
K4 - planowania własnej aktywności edukacyjnej, dokształcania się,
K5 - uwzględniania w procesie postępowania terapeutycznego subiektywnych potrzeb i oczekiwań pacjenta wynikających z uwarunkowań społeczno-kulturowych,
K6 - szanowania środowiska naturalnego
Nakład pracy studenta/studentki:
Udział w wykładach: 30 godzin
Udział w seminariach: 15 godzin
Samodzielne przygotowanie się do seminariów: 10 godzin
Przygotowanie do egzaminu testowego: 5 godzin
Kryteria oceniania
Do zaliczenia seminariów: Na ocenę przygotowanie prezentacji lub eseju na zadany temat (80%) + aktywność na zajęciach (20%) + obowiązkowa obecność na seminariach.
Seminaria - zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanych w ramach samokształcenia wystąpień (praca poglądowa, prezentacja, referat), zaangażowania i jakości pracy podczas zajęć i dyskusji w tym umiejętność: prezentowania materiału, pracy w zespole, z tekstem naukowym, posługiwania się poprawną terminologią.
Literatura
Przede wszystkim zalecany jest udział w wykładach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: