Anatomia WMCM-PG-ANA
Wykład
1. Budowa i funkcje układu kostnego i narządu ruchu.
2. Budowa i funkcje układu krążenia.
3. Budowa i funkcje układu nerwowego.
4. Budowa i funkcje układu oddechowego.
5. Budowa i funkcje narządów układu moczowo – płciowego.
6. 8. Układ wewnątrzwydzielniczy.
7. Układ odpornościowy.
8. Budowa i topografia narządów zmysłów
9. Budowa i funkcje struktur, tworzących układ pokarmowy.
Ćwiczenia
1. Budowa kości, rodzaje połączeń.
2. Mięśnie.
3. Układ chłonny – budowa i funkcje.
4. Unaczynienie tętnicze, żylne i limfatyczne.
5. Układ krążenia: serce, naczynia krwionośne, krążenie mózgowe.
6. Krew – skład, rola poszczególnych elementów.
7. Układ nerwowy: ośrodkowy i obwodowy, wegetatywny i autonomiczny.
8. Górne i dolne drogi oddechowe.
9. Jama brzuszna: narządy, stosunki topograficzne.
11. Układ pokarmowy: topografia i funkcje narządów
12. Układ wydzielania dokrewnego.
13. Układ moczowo – płciowy. Narządy płciowe męskie i żeńskie.
14. Narządy zmysłów.
Samokształcenie: samodzielne pogłębianie wiedzy w zakresie tematyki, omawianej na wykładach i ćwiczeniach, wykonanie zadań zleconych przez prowadzącego, powtarzanie materiału, przygotowanie do zaliczenia/ egzaminu.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem kształcenia w ramach przedmiotu Anatomia jest zapoznanie studentów pielęgniarstwa z fundamentalną wiedzą dotyczącą budowy ciała ludzkiego oraz wzajemnych relacji poszczególnych jego struktur w kontekście ich funkcji. Przedmiot ten pozwala studentom zrozumieć, w jaki sposób poszczególne układy i narządy współpracują w utrzymaniu homeostazy organizmu, a także w jaki sposób ich zaburzenia mogą prowadzić do patologii. Program nauczania anatomii dla studentów pielęgniarstwa kładzie duży nacisk na aspekty kliniczne, co umożliwia studentom lepsze zrozumienie zastosowań teoretycznej wiedzy anatomicznej w codziennej praktyce pielęgniarskiej. Student uczy się nazywać struktury anatomiczne, opisywać ich budowę oraz lokalizację w odniesieniu do ich funkcji, co jest kluczowe w pracy z pacjentami w różnych stanach zdrowia i choroby. Podczas zajęć omawiane są takie układy jak: Układ kostno-stawowy, który zapewnia wsparcie i ochronę narządów wewnętrznych oraz umożliwia ruch. Posługiwania się mianownictwem anatomicznym oraz jego zastosowania w codziennej praktyce klinicznej. Dzięki temu przedmiotowi, studenci będą lepiej przygotowani do oceny stanu zdrowia pacjenta, współpracy z lekarzami i innymi członkami zespołu medycznego oraz podejmowania decyzji klinicznych opartych na solidnej wiedzy anatomicznej. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, jama brzuszna, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ: kostno-stawowy, mięśniowy, sercowo-naczyniowy, oddechowy, pokarmowy, wewnątrzwydzielniczy, moczowy, płciowy, nerwowy, narządy zmysłów, powłoka wspólna).
W zakresie umiejętności absolwent zna, rozumie i potrafi posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystywać znajomość topografii narządów ciała ludzkiego.
Zgodnie z zasadą, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godz. pracy przeciętnego studenta: udział w wykładach 30 godzin = 1 punkt; udział w ćwiczeniach 30 godzin = 1,5 punktu (zaliczenie z oceną); samokształcenie 10 godzin (zaliczenie) = 0,5 punktu.
Kryteria oceniania
Zasady kursu z Anatomii
1. Kurs Anatomii kończy się egzaminem.
2. Egzamin składa się z testu jednokrotnego wyboru skłądającego się z 50 pytań, jednokrotnego wyboru z 4 dystraktorami odpowiedzi.
3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich kolokwiów przewidzianych programem.
4. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie minimum 60% punktów z egzaminu.
5. Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z egzaminu końcowego. Ocena ta wpisywana jest łącznie w takim terminie, w jakim został zaliczony egzamin.
6. Test składa się ze 100 pytań , na których rozwiązanie student ma 60 minut. W trakcie rozwiązywania testu nie ma możliwości powrotu do poprzedniego pytania. Za błędne odpowiedzi przyznawane są punkty ujemne. Za niepełne odpowiedzi przyznawane są punkty częściowe. Dopuszczalne jest 1 podejście do testu.
Progi ocen:
0-59%: 2.0
60-69%: 3.0
70-74%: 3.5
75-84%: 4.0
85-94%: 4.5
95-100%: 5.0
7. W przebiegu kursu obowiązują kolokwia: z każdego zakresu tematycznego: budowa i funkcje układu kostnego i narządu ruchu, budowa i funkcje układu krążenia, budowa i funkcje układu oddechowego, budowa i funkcje struktur tworzących układ pokarmowy, budowa i funkcje narządów układu moczowo-płciowego, układ odpornościowy, układ wewnątrzwydzielniczy, budowa i funkcje układu nerwowego, budowa i topografia narządów zmysłów. Limit do zaliczenia to 75%.
8. Do kolokwium mogą być dopuszczone tylko te osoby, które mają zaliczone wszystkie seminaria i ćwiczenia.
9. Każdy student może podchodzić do kolokwium w dwóch terminach.
10. Dodatkowy termin kolokwium może być zorganizowany przed końcową sesją egzaminacyjną tylko w wyjątkowych przepadkach, jeśli student nie ma zaległości z innych przedmiotów na roku, za zgodą Dziekana.
11. Na wykładach i ćwiczeniach obecność jest obowiązkowa.
12. Studenci na ćwiczenia zobowiązani są do zapoznania się i nauczenia obowiązującego tematu na podstawie obowiązującej literatury.
13. W przebiegu danego bloku tematycznego (budowa i funkcje układu kostnego i narządu ruchu, budowa i funkcje układu krążenia, budowa i funkcje układu oddechowego, budowa i funkcje struktur tworzących układ pokarmowy, budowa i funkcje narządów układu moczowo-płciowego, układ odpornościowy, układ wewnątrzwydzielniczy, budowa i funkcje układu nerwowego, budowa i topografia narządów zmysłów) student musi zdobyć minimum 60% odpowiedzi prawidłowych ze sprawdzianów aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń niezbędne do dopuszczenia do kolokwium.
13. Podstawą zaliczenia danego ćwiczenia jest wykazanie się wiedzą z tematu ćwiczeń.
15. Weryfikacja przygotowania studenta do zajęć ćwiczeniowych może polegać na odpowiedzi ustnej lub pisemnej na ćwiczeniach.
16. Osoby, które zdały kolokwia w pierwszym terminie mogą przystąpić do egzaminu w terminie zerowym - który jest terminem 1 tylko przed sesją egzaminacyjną
Osiągnięte efekty uczenia się w zakresie wiedzy można weryfikować za pomocą egzaminów pisemnych lub ustnych.
Literatura
1. Anatomia człowieka. Redakcja naukowa: Janina Sokołowska-Pituchowa; autorzy: Krechowiecki A., Kubik W., Łasiński W., Narkiewicz O., Sokołowska-Pituchowa J., Sylwanowicz W., Szostakiewicz-Sawicka H.
2. Anatomia człowieka. Aleksandrowicz R., Ciszek B., Krasucki K.
3. Anatomia ogólna, kości, stawy i więzadła, mięśnie. pod redakcją Wiesława Łasińskiego; autorzy: Reicher M, Bilikiewicz T., Hiller S., Stołyhwo E.; Sieńkowski E., Dierżykray-Rogalski T., Łasiński W., Zawistowski S., Zegarska Z.
4. Atlas anatomii człowieka. Sobotta; redaktorzy 23. wydania oryginalnego: Paulsen F., Waschke J.; tłumaczenie z języka niemieckiego oraz redakcja naukowa wydania IV polskiego: Woźniak W., Jędrzejewski K.S.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Anatomia człowieka. Redakcja naukowa: Janina Sokołowska-Pituchowa; autorzy: Krechowiecki A., Kubik W., Łasiński W., Narkiewicz O., Sokołowska-Pituchowa J., Sylwanowicz W., Szostakiewicz-Sawicka H. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: