Anatomy WMCM-NU-AN-1-1
Wykład
1. Budowa i funkcje układu kostnego i narządu ruchu.
2. Budowa i funkcje układu krążenia.
3. Budowa i funkcje układu nerwowego.
4. Budowa i funkcje układu oddechowego.
5. Budowa i funkcje narządów układu moczowo – płciowego.
6. 8. Układ wewnątrzwydzielniczy.
Wykład:
Metoda informacyjna realizowana poprzez wykład konwencjonalny, czyli słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej opartej na prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem dużej liczby schematów, ilustracji czy filmów dotyczących omawianego zagadnienia.
Metoda wykładu problemowego dotyczącego omawianych zagadnień, podczas którego nawiązywany jest stały kontakt wykładowcy ze słuchaczami, czego wyrazem jest ich stałe aktywne podążanie za tokiem myślenia wykładowcy, odpowiadanie na pytania dotyczące omawianego problemu jak też odwołujące się do już posiadanej wiedzy przekazanej w toku nauczania przedmiotu.
Metoda wykładu konwersatoryjnego, w którym wykładowca przedstawia problem, który następnie jest rozwiązywany poprzez ukierunkowany dialog wykładowcy ze słuchaczami.
Ćwiczenia
Ćwiczenia typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), ćwiczenia typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), wielokrotne powtarzanie przez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności, metody podające: z instruktażem (przekazanie w krótkim czasie nowych informacji z instruktażem, dotyczącym sposobu wykonania ćwiczenia), metoda sytuacyjna, metoda przypadków. Ćwiczenia z użyciem plansz, fantomów, symulatorów w pracowni umiejętności praktycznych. Komputerowa analiza obrazów wybranych preparatów ciała ludzkiego.
Samokształcenie
Formy samokształcenia:
zgodnie z wytycznymi koordynatora przedmiotu, wybrane spośród niżej wymienionych:
- przygotowanie pracy poglądowej
- przygotowanie referatu
- przygotowanie prezentacji multimedialnej
oraz praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury; powtarzanie materiału, prace domowe itd.)
7. Układ odpornościowy.
8. Budowa i topografia narządów zmysłów
9. Budowa i funkcje struktur, tworzących układ pokarmowy.
Ćwiczenia
1. Budowa kości, rodzaje połączeń.
2. Mięśnie.
3. Układ chłonny – budowa i funkcje.
4. Unaczynienie tętnicze, żylne i limfatyczne.
5. Układ krążenia: serce, naczynia krwionośne, krążenie mózgowe.
6. Krew – skład, rola poszczególnych elementów.
7. Układ nerwowy: ośrodkowy i obwodowy, wegetatywny i autonomiczny.
8. Górne i dolne drogi oddechowe.
9. Jama brzuszna: narządy, stosunki topograficzne.
11. Układ pokarmowy: topografia i funkcje narządów
12. Układ wydzielania dokrewnego.
13. Układ moczowo – płciowy. Narządy płciowe męskie i żeńskie.
14. Narządy zmysłów.
Samokształcenie: samodzielne pogłębianie wiedzy w zakresie tematyki, omawianej na wykładach i ćwiczeniach, wykonanie zadań zleconych przez prowadzącego, powtarzanie materiału, przygotowanie do zaliczenia/ egzaminu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1. charakteryzuje specyfike i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju.
2. roznicuje budowe aminokwasow, nukleozydow, monosacharydow, kwasow karboksylowych i ich pochodnych, wchodzacych w sklad makroczasteczek obecnych w komorkach, macierzy zewnatrz komorkowej i plynach ustrojowych, roznicuje witaminy.
3. zna rodzaje badan dignostycznych i posiada wiedze w zakresie ich zlecania
4. opisuje zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako calosci w sytuacji zaburzenia jego homeostazy.
5. powiazuje obrazy uszkodzen tkankowych i narzadowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badan diagnostycznych.
6. potrafi rozpoznawac wskazania do wykonania okreslonych badan diagnostycznych i posiada umiejetnosci umozliwiajace wystawianie skierowan na okreslone badania doagnostyczne.
Kryteria oceniania
X uzyskanie zaliczenia z seminarium
X uzyskanie zaliczenia z samokształcenia
Warunek zaliczenia przedmiotu:
Wykład:
egzamin pisemny w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz punktowanych pytań otwartych z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
50 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Egzamin praktyczny ustny z zagadnień programowych wykładów i ćwiczeń w formie 3 losowo wybranych z puli 50 pytań z punktowanymi odpowiedziami. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest udzielenie odpowiedzi, pozwalających na uzyskanie co najmniej 51% punktów.
Końcowa ocena jest średnią arytmetyczną z części pisemnej i ustnej egzaminu.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną.
Uzyskanie pozytywnej oceny warunkują:
obecność na co najmniej 90% wszystkich zajęć oraz pozytywna ocena z kolokwiów cząstkowych w formie testowej, przeprowadzanych po każdym ćwiczeniu, obejmujących pytania z zakresu materiału z poprzednich ćwiczeń; student otrzymuje ocenę z kolokwium wg następujących progów punktowych:
51 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.
Samokształcenie:
zaliczenie bez oceny.
Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na wybrany temat i uzyskanie oceny pozytywnej. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.
Kryteria oceny pracy pisemnej/ prezentacji/ innych materiałów:
1. Zgodność sformułowanych poglądów ze stanem wiedzy pielęgniarskiej.
2. Niezależność i oryginalność myślenia, umiejętność analizy literatury, właściwe cytowanie autorów.
3.Logiczny układ treści, plan pracy, osobista refleksja oraz obrona własnego punktu widzenia w postaci argumentów w przypadku eseju polemicznego.
4. Dobór literatury i poprawny jej zapis.
Literatura
1. Gray Anatomia Podręcznik dla studentów tom 1 Rok 2016. Autor: R.L. Drake, A.W. Vogl, A.W.M. Mitchell, Wydanie: III, Redakcja: M. Bruska, B. Ciszek, P. Kowiański, W. Woźniak; ISBN: 978-83-65373-59-5. WYDAWCA: ELSEVIER URBAN & PARTNER.
2. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka. Tom I-V, PZWL, Warszawa 2005.
3. Maciejewski R, Torres K.(red.): Anatomia czynnościowa. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, fizjoterapii,ratownictwa medycznego, analityki medycznej i dietetyki. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007.
4. Gołąb B., Traczyk W.: Anatomia i fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów wydziałów farmacji, zdrowia publicznego, pielęgniarstwa, biologii, studiów kosmetycznych i innych. Wydawnictwo Ośrodek Doradztwa i Szkolenia Jaktorów. Łódź .
5. Anatomy of Research for Nurses. Hedges, Christine-Williams, Barbara-Sigma Theta Tau International. Sigma Theta Tau International 2014
6. Physiology and anatomy for nurses and healthcare practitioners : a homeostatic approach3rd ed. Clancy, John. Hodder Arnold 2009
7. The human body in health and illness 5th edition. Herlihy, Barbara Elsevier 2014.
8. Handbook of General Anatomy Paperback – 31 Jan 2015 by Chaurasia B. D (Author), Krishna Garg (Editor). CBS Publishing; 5th edition (31 January 2015). ISBN-13: 978-8123926209
9. Human Anatomy: Regional and Applied Dissection and Clinical set of Volume 3 and 4 Paperback – Jan 2016 by Krishna Garg (Author)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: