Statystyka w badaniach biomedycznych WMCM-LEN-SwBB
Przedmiot odbywa się w semestrze letnim w formie wykładów oraz ćwiczeń, prowadzonych zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams.
W ramach ćwiczeń wykorzystywane będą następujące narzędzia: pakiet MS Excel, oprogramowanie SPSS.
Program wykładów:
- Podstawy EBM 1: formułowanie pytania badawczego (metoda PICO); rodzaje badań klinicznych; fazy badań klinicznych;
- Podstawy EBM 2: Istotność kliniczna
- Podstawy EBM 3: Parametry trafności diagnostycznej; krzywa ROC
- Podstawy EBM 4: analiza krytyczna publikacji (wybrane schematy badawcze); badania oryginalne, przeglądy systematyczne i metaanalizy; obsługa baz artykułów medycznych na przykładzie PubMeda; klasy zaleceń i poziomy wiarygodności danych; piramida EBM; błędy systematyczne
- Podstawy statystyki 1: Czym zajmuje się statystyka?; Populacja a próba; Pojęcie parametru, statystyki i estymatora; podstawowe statystyki opisowe;
- Podstawy statystyki 2: Prawdopodobieństwo – przypomnienie; zmienna losowa i jej rozkład; rodzaje i typy zmiennych; sposoby prezentacji rozkładu jednej zmiennej; rozkład normalny
- Podstawy statystyki 3: Klasyfikacja Rola-Typ; sposoby prezentacji rozkładu 2 zmiennych
- Podstawy statystyki 4: Próbkowanie; parametry a statystyki; estymacja punktowa: przykłady estymatorów – średnia z próby i p z daszkiem; statystyka jako zmienna losowa; estymacja przedziałowa; przedziały ufności
- Podstawy statystyki 5: Testowanie hipotez statystycznych; błędy I i II rodzaju; poziom istotności statystycznej; moc testu; p-wartość; testy dla pojedynczych prób: testy zgodności z rozkładem normalnym; test proporcji, test t-Studenta
- Podstawy statystyki 6: Testy dla 2 lub więcej prób: testy parametryczne i nieparametryczne (t-Student, ANOVA, UMW, K-W, chi2), korelacje
Program ćwiczeń:
- Ocena istotności klinicznej – zadania obliczeniowe
Bezwzględne/względne zmniejszenie/zwiększenie ryzyka (ARI/ARR, RRI/RRR), ryzyko względne (RR), iloraz szans (OR), liczba konieczna do leczenia/”skrzywdzenia”(NNT/NNH)
- Parametry trafności testów diagnostycznych – zadania obliczeniowe
Wyniki fałszywie/prawdziwie negatywne/pozytywne (F/T N/P), czułość, swoistość, dodatnia/ujemna wartość predykcyjna
- Techniki efektywnego przeszukiwania baz artykułów biomedycznych, na przykładzie PubMeda
- Przelotne spotkanie z arkuszem kalkulacyjnym Microsoft Excel
Wczytywanie plików .xlsx i .csv, dodawanie, usuwanie kolumn, tworzenie nowych kolumn na podstawie istniejących, liczenie podstawowych statystyk opisowych, rysowanie wykresów, przydatne skróty klawiszowe
- Wprowadzenie do programu SPSS
Instalacja i uruchomienie programu, wczytywanie i przygotowanie plików, omówienie podstawowych funkcjonalności programu, statystyka opisowa w SPSS
- Identyfikacja zmiennych w problemach badawczych. Metody wizualizacji pojedynczych zmiennych oraz par zmiennych w programie SPSS. Korelacja
- Metody badania zgodności z rozkładem normalnym przy użyciu programu SPSS. Dobór testów parametrycznych/nieparametrycznych w przypadku zmiennych ilościowych.
- Porównywanie proporcji i średnich (median) z ustaloną wartością oraz między grupami niepowiązanymi – testy t-Studenta, Manna-Whitneya, Kruskala-Wallisa i ANOVA
- Porównywanie proporcji i średnich między grupami powiązanymi
- Test niezależności chi-kwadrat
|
W cyklu 2023/24_L:
Program wykładów: Program ćwiczeń: |
W cyklu 2025/26_L:
Przedmiot odbywa się w semestrze letnim. Obejmuje 40h dydaktycznych wykładów, prowadzonych trybie stacjonarnym oraz 20h dydaktycznych ćwiczeń, prowadzonych zdalnie, za pośrednictwem platformy MS Teams. W ramach ćwiczeń wykorzystywane będą następujące narzędzia: pakiet MS Excel, oprogramowanie SPSS (lub Prism). Program wykładów: Program ćwiczeń: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2025/26_L: 30h i 2 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Aktywne uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 2 ECTS
Praca własna związana z wykonywaniem zestawów zadań punktowanych z ćwiczeń - 0,75 ECTS
Praca w grupach w ramach przygotowywania projektu - 1,25 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
WMKL_B.W23, WMKL_B.W24, WMKL_B.W26, WMKL_B.U11
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest zaliczenie zarówno części wykładowej, jak i ćwiczeniowej. Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności można odrabiać. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie.
Zaliczenie części wykładowej polega na wykonaniu w kilkuosobowej grupie projektu, a następnie jego indywidualnej "obronie", w formie odpowiedzi na kilka pytań wykładowcy. Maksymalna liczba punktów do zdobycia za projekt wynosi 40. Szczegółowe wymagania dotyczące projektu zostaną opublikowane w zespole przedmiotu na MS Teams.
Zaliczenie części ćwiczeniowej polega na wykonywaniu punktowanej pracy domowej, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego ćwiczeń w danej grupie.
Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest zdobycie min. 21/40 pkt z projektu, a ćwiczeń - min. 18/30 pkt z punktowanej pracy domowej.
Suma punktów uzyskanych z części wykładowej i ćwiczeniowej zostanie przeliczona na ocenę z przedmiotu wg. poniższych kryteriów:
>=64 pkt - ocena bardzo dobra (5.0)
[59-64) pkt - ocena dobra plus (4.5)
[55,59) pkt - ocena dobra (4.0)
[49,55) pkt - ocena dostateczna plus (3.5)
[39,49) pkt - ocena dostateczna (3.0)
<39 pkt - ocena niedostateczna (2.0)
Literatura
1. M. Zalewska, W. Niemiro, Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: