Otolaryngologia WMCM-LEN-Ot
Typ zajęć Ćwiczenia- 30 godzin
Seminaria- 20 godzin
Liczba godzin 50 godzin
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: |
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy student zna i rozumie:
- uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób laryngologicznych
- zagadnienia z zakresu laryngologii, foniatrii i audiologii, w tym: 1) przyczyny, przebieg kliniczny, metody leczenia, powikłania i rokowanie w chorobach ucha, nosa, zatok przynosowych, jamy ustnej, gardła i krtani, 2) choroby nerwu twarzowego i wybranych struktur szyi, 3) zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w urazach mechanicznych ucha, nosa, krtani i przełyku, 4) zasady postępowania w stanach nagłych w otorynolaryngologii, w szczególności w duszności krtaniowej, 5) zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w zaburzeniach słuchu, głosu oraz mowy, 6) zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w nowotworach głowy i szyi;
- problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych w otorynolaryngologii
- zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych w otorynolaryngologii, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania;
- znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;
- funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza;
- zasady pracy w zespole;
W zakresie umiejętności student potrafi:
- przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;
-przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;
- przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe;
- stosować się do zasad aseptyki i antyseptyki;
-zaopatrywać prostą ranę, zakładać i zmieniać jałowy opatrunek chirurgiczny;
- zaopatrywać krwawienie zewnętrzne;
- wykonywać podstawowe badanie laryngologiczne w zakresie ucha, nosa, gardła i krtani;
- przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu.
- działać w sposób umożliwiający unikanie błędów medycznych;
W zakresie kompetencji student jest gotowy do:
- nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
- kierowania się dobrem pacjenta;
- przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
-podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby;
-propagowania zachowań prozdrowotnych;
-korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
-formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;
- wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym;
- przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
-obecność na wszystkich zajęciach dydaktycznych przewidzianych w ramach bloku z Otolaryngologii.
Nieobecność na seminarium można odrobić u osoby prowadzącej seminarium lub u prowadzącego daną podgrupę po uprzednim uzgodnieniu z prowadzącym. Nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić na dyżurze po uprzednim uzgodnieniu z prowadzącym daną podgrupę. W przypadku 2 lub więcej nieobecności na zajęciach student zobowiązany jest skontaktować się z osobą odpowiedzialną za dydaktykę bloku z Otolaryngologii celem ustalenie możliwości zaliczenia wyżej wymienionego bloku.
-zaliczenie w formie ustnej podczas ostatniego dnia zajęć.
Blok z Otolaryngologii kończy się egzaminem dla całego roku. Egzamin odbywa się w formie testu- zaliczenie od 60% poprawnych odpowiedzi. Materiał obowiązujący na egzamin: literatura podana w sylabusie, materiał z seminariów, materiał przerabiany podczas ćwiczeń.
Oceny:
5- bardzo dobry- celujący - wybitne osiągnięcia
4,5- ponad dobry- powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami
4- dobry- generalnie solidna praca z szeregiem zauważalnych błędów
3,5- dość dobry- zadowalający, ale ze znaczącymi błędami
3- dostateczny- wyniki spełniają minimalne kryteria
2- niedostateczny- podstawowe braki w opanowaniu materiału
100%-90% bardzo dobry, 89%-85% ponad dobry, 84-80% dobry, 79-70% dość dobry, 69-60% dostateczny
Literatura
Literatura podstawowa:
- K. Niemczyk. Wykłady z Otolaryngologii. K. Niemczyk,
Medipage 2012 r.
Literatura uzupełniająca:
H. Behrbohm, O. Kaschke, T. Nawka, A. Swift (redakcja wydania II polskiego W. Gołąbek, C. Stankiewicz). Choroby ucha, nosa i gardła z chirurgią głowy i szyi. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2011
R. Probst, G. Grevers, H. Iro, redakcja wydania polskiego H.Skarżyński. OTORYNOLARYNGOLOGIA, Edra Urban&Partner, Wrocław 2019
G. Janczewski, E. Osuch- Wójcikiewicz. OSTRY DYŻUR Otorynolaryngologia. Alfa Medica Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: