Holistyczne podejscie do pacjenta WMCM-LEN-MON-HPDP
Człowiek w ujęciu holistycznym.
Wyzwania współczesnej medycyny, zgodne z holistyczną koncepcją człowieka
- higiena psychiczna
- profilaktyka zdrowotna
- podnoszenie kwalifikacji pracowników ochrony zdrowia
- nowoczesne kierunki i metody leczenia
Podmiotowe traktowanie chorego we współczesnych procedurach medycznych
- działalność wolontariuszy
- hospicja i opieka paliatywna
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna, etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego);
charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych
i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy lekarza;
zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych
w pracy medyka;
rozumie treść kodeksu etyki zawodowej lekarza;
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna);
Umiejętności:
szanuje godność osoby ludzkiej w relacji
z podopiecznym i jego rodziną;
wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej
dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia.
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.
Praca własna studenta: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu, konsultacje i egzamin: 30 godzin
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metoda weryfikacji efektów kształcenia.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z obecności na zajęciach: dst-od 60%, db-60-95%, bdb-95-100%.
Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie testu na platformie Moodle UKSW. W ocenie szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł.
Literatura
Holistyczna koncepcja człowieka chorego. D. Pater. Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. ISBN 978-838090-334-0
Benedykt XVI „Deus Caritas Est”. Encyklika o miłości chrześcijańskiej. Watykan 2005
Bartoszek A. Człowiek w obliczu cierpienia i umierania, Moralne aspekty opieki paliatywnej. Katowice 2000.
Jan Paweł II. Medycyna na służbie życia i człowieka, przemówienie do uczestników XV Międzynarodowego Kongresu Federacji Stowarzyszeń Lekarzy Katolickich, „L’Osservatore Romano” 1982, 11-12, 5-7.
Jan Paweł II „W leczeniu nie zapominajcie o duchowych potrzebach człowieka”, „L’Ossevatore Romano, 2002, 5:41.
Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45.
G. Minois, Ksiądz i lekarz. Od świętych uzdrowicieli do bioetyki, Warszawa 2020, ISBN 978-83-656880-60-0
Literatura uzupełniająca:
Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45.
oraz inne artykuły, polecane w trakcie zajęć przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: