Histologia z embriologią WMCM-LEN-HzE-2-2
Wykłady 10 h
1. Wykład wprowadzający: Co to jest histologia?
2. Cytologia cz1. Komórka jako podstawowy element budowy organizmu
3. Cytologia cz.2. Struktura i funkcja jądra komórkowego.
4. Cytologia cz. 3. Cykl życia komórki: podziały i śmierć komórki
5. Cytologia cz. 4. Układy komórek w organizmie: komunikacja
6. Embriologia cz. 1. Zapłodnienie, Zarodek
7. Embriologia cz. 2. Błony płodowe, jamy ciała, łożysko
8. Embriologia cz. 3. Organogeneza
9. Embriologia cz. 4. Płód, Poród, Wady wrodzone
10. Wykład podsumowania.
Seminaria (24 spotkań po 1,25 godziny dydaktycznej razem 30 godzin)
Histologia ogólna:
1. Podstawy histologii i techniki histologicznej.
2. Tkanka nabłonkowa i gruczoły,
3. Tkanka łączna właściwa Tkanka tłuszczowa
4 Tkanki łączne podporowe: Chrzestna i Kostna
5. Krew i Szpik. Hematopoeza
6. Tkanka nerwowa i Układ nerwowy
7. Tkanka mięśniowa i Układ narządów ruchu
8. Seminarium podsumowująco-sprawdzające 1
Embriologia ogólna i rozród człowieka:
9. Układ dokrewny
10. Układ rozrodczy męski
11. Układ rozrodczy żeński plus gruczoł piersiowy.
12. Seminarium podsumowująco-sprawdzające 2
SEMESTR 2
13. Embriologia ogólna Zarodek
14. Embriologia ogolona 2 – Błony płodowe, jamy ciała, łożysko
15. Embriologia 3 – Płód, Wady wrodzone
Histologia szczegółowa z embriologią szczegółową:
16. Układ oddechowy
17. Układ krążenia
18. Układ limfatyczny
19. Układ pokarmowy (przewód)
20. Układ pokarmowy gruczoły
21. Układ wydalniczy
22. Powłoka skórna i narządy zmysłów
23. Seminarium podsumowująco-sprawdzające 3
24. Seminarium podsumowująco-sprawdzające 4
Ćwiczenia (24 spotkania po 2,5 godziny dydaktycznej razem 60 godzin)
Histologia ogólna:
1. Podstawy histologii.
2. Tkanka nabłonkowa i gruczoły,
3. Tkanka łączna właściwa Tkanka tłuszczowa
4 Tkanki łączne podporowe: Chrzestna i Kostna
5. Krew i Szpik. Hematopoeza
6. Tkanka nerwowa i Układ nerwowy
7. Tkanka mięśniowa i Układ narządów ruchu
8. Ćwiczenia podsumowująco-sprawdzające 1
Embriologia ogólna i rozród człowieka:
9. Układ dokrewny
10. Układ rozrodczy męski
11. Układ rozrodczy żeński plus gruczoł piersiowy.
12. Ćwiczenia podsumowująco-sprawdzające 2
SEMESTR 2
13. Embriologia ogólna Zarodek
14. Embriologia ogolona 2 – Błony płodowe, jamy ciała, łożysko
15. Embriologia 3 – Płód, Wady wrodzone
Histologia szczegółowa:
16. Układ oddechowy
17. Układ krążenia
18. Układ limfatyczny
19. Układ pokarmowy (przewód)
20. Układ pokarmowy gruczoły
21. Układ wydalniczy
22. Powłoka skórna i narządy zmysłów
23. Ćwiczenia przedkolokwialne
24. Ćwiczenia przedegzaminacyjne
KADRA
dr hab. n. med. Łukasz Biały prof. ucz.;
dr hab. n. med. Izabela Młynarczuk-Biały prof. ucz.;
dr n. med. Ireneusz Dziuba
dr hab. Anna Iwan
dr Aneta Ścieżyńska
mgr. inz. Joanna Olkowska-Truchanowicz
Technik odpowiedzialny za ćwiczenia Małgorzata Krzywicka
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A.W1 Zna mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w języku polskim i angielskim
A.W4 Zna podstawowe struktury komórkowe i ich specjalizacje funkcjonalne
A.W5 Zna mikroarchitekturę tkanek, macierzy pozakomórkowej oraz narządów
A.W6 Zna stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i
łożyska oraz etapy rozwoju poszczególnych narządów
B.W18 Zna enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego
w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia oraz zaburzenia
z nimi związane
B.W27 Zna przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn
A.U1 Obsługuje mikroskop optyczny – także w zakresie korzystania z immersji
A.U2 Rozpoznaje w obrazach z mikroskopu optycznego lub elektronowego struktury
histologiczne odpowiadające narządom, tkankom, komórkom i strukturom
komórkowym, dokonuje opisu i interpretuje ich budowę oraz relacje między
budową i funkcją
A.U5 Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym
oraz embriologicznym.
K. S4 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
wykład (W) 10h 0,5 ETCS
seminarium (S) 30h 1,5 ETCS
ćwiczenia (C) 60 3 ETCS
Samodzielna praca studenta i przygotowanie do zajęć i zaliczeń 100h 5ETCS
RAZEM ETCS
Kryteria oceniania
Zasady kursu z Histologii i Embriologii
1. Kurs Histologii i Embriologii Lekarskiej kończy się egzaminem.
2. Egzamin składa się z 2 części: testu wielokrotnego wyboru oraz egzaminu praktycznego.
Zakres wiedzy wymagany na egzaminie obejmuje całość kursu tzn. wiedzę z obowiązujących podręczników, wykładów, seminariów i ćwiczeń oraz umiejętność identyfikacji preparatów histologicznych z rozpoznawaniem struktur, komórek, tkanek i narządów pod mikroskopem w zakresie wymaganych końcowych efektów kształcenia.
3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich kolokwiów przewidzianych programem.
4. Warunkiem dopuszczenia do kolokwiów jest zaliczenie wszystkich seminariów i ćwiczeń oraz zgromadzenia minimum 60% punktów ze wszystkich sprawdzianów cząstkowych odbywających się na seminariach i ćwiczeniach.
5. W trakcie kursu odbywają się 3 kolokwia: histologia ogólna z cytologią, embriologia, histologia szczegółowa. Kolokwia składają się z 2 części: testu oraz części praktycznej. Kolokwium z embriologii tylko z testu (preparaty z tego działu są dołączone do kolokwium z histologii ogólnej w 1szym semestrze lub szczegółowej w 2gim semestrze).
4. Warunkiem zaliczenia egzaminu i kolokwiów jest zdobycie minimum 60% punktów z obu części egzaminu/ kolokwium.
5. Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z egzaminu końcowego. Ocena ta uwęglenia zarówno cześć testową jak i praktyczną i wypisywana jest łącznie w takim terminie w jakim została zaliczona ostania cześć egzaminu.
PROGI OCEN
Poniżej 60% nieostateczna (2,0)
Od 60 % dostateczna (3,0)
Od 69% dość dobry (3,5)
Od 78% dobry (4,0)
Od 87% ponad dobry (4,5)
Od 95% bdb.(5,0)
6. W przebiegu kursu obowiązują 3 kolokwia: z histologii ogólnej w pierwszym 1 semestrze, oraz embriologii i histologii szczegółowej w 2 semestrze. Kolokwia z histologii ogólnej i szczegółowej składają się z części testowej i praktycznej. Limit do zaliczenia to 60%. Progi jak na egzaminie.
7. Do kolokwium mogą być dopuszczone tylko te osoby, które mają zaliczone wszystkie seminaria i ćwiczenia.
8. Każdy student może podchodzić to kolokwium w 2-teminach.
9. Dodatkowy termin kolokwium może być zorganizowany przed końcową sesją egzaminacyjną tylko w wyjątkowych przypadkach, jeśli student nie ma zaległości z innych przedmiotów na roku, za zgodą Dziekana.
10. Na wykładach, seminariach i ćwiczeniach obecność jest obowiązkowa.
11. Studenci na seminaria i ćwiczenia zobowiązani są do zapoznania się i nauczenia obowiązującego tematu na podstawie obowiązującej literatury.
12. Przygotowanie studentów do seminariów i ćwiczeń jest weryfikowana poprzez sprawdziany.
13. W przebiegu danego bloku tematycznego (histologia ogólna z cytologią; embriologia z rozrodem człowieka; histologia szczegółowa) student musi zdobyć minimum 60% odpowiedzi prawidłowych ze sprawdzianów aby uzyskać zaliczenie niezbędne do dopuszczenia do kolokwium.
13. Na ćwiczeniach studenci oglądają preparaty histologiczne, uczą się je rozpoznawać oraz wykonują rysunki w zeszycie ćwiczeń oraz dokonują opisu wykonanych rysunków zaznaczając struktury histologiczne.
14. Podstawą zaliczenia danego ćwiczenia jest wykazanie się wiedzą z tematu ćwiczeń oraz prawidłowe wykonanie i opisanie rysunków preparatów, zgodnie z „ćwiczeniówką”. Podane w Ćwiczeniach z Histologii struktury do opisu są strukturami obowiązującymi do kolokwiów i egzaminu. Preparaty nie uwzględnione w Ćwiczeniach z Histologii będą mieć podane oddzielnie obowiązkowe struktury do opisu
15. Weryfikacja przygotowania studenta do zajęć ćwiczeniowych może polegać ponad to na odpowiedzi ustnej lub pisemnej na ćwiczeniach.
17. Osoby, które zdały kolokwia w 1szym terminie i uzyskały średnią ocenę powyżej 4,5 mogą składać podanie o dopuszczenie do egzaminu w terminie zerowym.
18. Egzamin i kolokwia testowe odbywają się w sposób stacjonarny, chyba, że rozporządzenia MNISW i MZ będą stanowiły inaczej.
Stanowisko kadry w sprawie ściągania na egzaminach i kolokwiach
Ściąganie na egzaminach i kolokwiach jest naruszeniem zasad etyki oraz Regulaminu Studiów. Osoby aktywnie i biernie uczestniczące w tym procederze będą karane usunięciem z egzaminu, z oceną niedostateczną. Dodatkowo kadra wdroży postępowanie dyscyplinarne wobec osób ściągających. Osoby aktywnie ściągające to osoby, które odpisują wyniki od innych studentów, bądź korzystające w czasie egzaminu z niedozwolonych notatek lub urządzeń elektronicznych służących do komunikowania się lub do przechowywania danych. Wnoszenie takich urządzeń na zaliczenia i egzaminy jest zabronione. Poprzez bierny udział w ściąganiu rozumie się ułatwianie odpisywania własnych odpowiedzi innym uczestnikom egzaminu. Student jest zobowiązany dochować należytej staranności, aby uniemożliwić innym odpisywanie swoich odpowiedzi. W przypadku znacznego naruszania zasad etyki poprzez ściąganie przez wiele osób, kierownik zespołu dydaktycznego może podjąć decyzję o unieważnieniu kolokwium i egzaminu.
Zasady uznawania przedmiotu Histologia i Embriologia (człowieka) na innych uczelniach.
Uznane za równorzędne mogą być tylko te zajęcie z Histologii i Embriologii, które:
1. Prowadzone były na kierunkach lekarskich
2. Obejmują pełen kurs histologii i kurs embriologii człowieka kończące się egzaminem.
3. Wymiar prowadzanych zajęć nie może być mniejszy niż 100 godzin
4. Liczba ETCS nie mniejsza niż na UKSW
5. W przypadku niespełnienia warunku 1 nie ma możliwości uznania przedmiotu na tożsamy.
6. W przypadku niespełnienia któregoś z warunków 2 do 4 możliwe jest odbycie zajęć i uzyskanie zaliczeń i ocen wynikających z różnić programowych.
7. Przy zachowaniu warunków 1-6 ocena może być uznana tylko w tym terminie w jakim była wystawiona. Uznanie oceny z terminu komisyjnego należy do kompetencji Dziekana.
8. Jeżeli histologia i embriologia były oddzielnymi przedmiotami wylicza się ocenę końcowa przyjmując wagę histologii za 2/3 a embriologii za 1/3 oceny końcowej. Ten sam warunek dotyczy ocen uzyskanych z zajęć z różnic programowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Podręczniki
Histologia: Sawicki, Malejczyk; PZWL
Histologia: Zabel (red); Edra
Embriologia Langmana: Sadler; Edra
Zeszyt ćwiczeń
Histologia. Zeszyt ćwiczeń dla studentów medycyny i stomatologii: Zabel i inni; Edra
Podręczniki uzupełniające:
Histologia Junqueira. Podręcznik i atlas: Mescher, (Wiaderkiewicz, Kmieć); Edra
Histologia Wheater Podręcznik i atlas; Edra
Embriologia i wady wrodzone: Moor i inni; Edra
Atlas histologiczny z powiązaniami czynnościowymi Eroschenko (Kujawa) , MediPage
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: