Historia medycyny WMCM-LEN-HM-sem
1.Zagadnienia wprowadzające w historię medycyny. "...wiedzieć więcej na coraz węższy temat." Dzieje historii medycyny jako przedmiotu nauczania. Metodologia historii medycyny.
2. Zdrowie i choroba. Ewolucja pojęć od starożytności do współczesnych definicji.
3. Od epidemii do pandemii. Świadomość epidemiologiczna. Zapobieganie i leczenie chorób epidemicznych do końca XIX wieku.
4. Bóstwo, mag, lekarz. Rozwój i ewolucja sztuki medycznej.
5. Kiedy lekarz, to lekarz, kiedy chirurg, to chirurg. Zjednoczenie medycyny wewnętrznej i chirurgii. Leczenie operacyjne.
6. Higiena i jej znaczenie od starożytności do współczesności. Profilaktyka i promocja zdrowia na przestrzeni dziejów.
7. Paleodemografia i jej znaczenia w poznaniu warunków życia człowieka w starożytnych cywilizacjach. Rudolf Ludwig Karl Virchow i jego wkład w rozwój paleodemografii. Osteoporoza.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ma wiedzę o medycynie ludów pierwotnych i najdawniejszych cywilizacji w tym: Mezopotamii, Egiptu, Grecji i Rzymu. Posiada wiedzę na temat charakterystycznych cech medycyny Bizancjum, arabskiej medycyny średniowiecznej (w tym arabskiej Hiszpanii), łacińskiej medycyny okresu średniowiecza.
Posiada wiedzę na temat renesansu medycyny starożytnej w okresie nowożytnym i najważniejszych odkryć w tej epoce.
Rozumie znaczenie przełomu bakteriologicznego w XIX wieku oraz okryć w medycynie na miarę nagrody Nobla do początków XXI wieku.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat epidemii i pandemii od starożytności do początków XXI wieku.
Uzasadnienie pkt. ECTS:
1. udział w zajęciach = 15 godz.
2. przygotowanie się do zajęć (samodzielna lektura wskazanej literatury = 8 godz.
3. przygotowanie prezentacji = 5 godz.
4. konsultacje: 2 godz.
Razem: 30 godz. : 30 godz. = 1 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Dopuszcza się jedną usprawiedliwioną nieobecność na seminariach. Wszystkie inne nieobecności student powinien zdać u prowadzącego zajęcia podczas konsultacji, których terminy będą podane na stronie Wydziału. W przypadku braku zaliczenia nieobecności student nie będzie dopuszczony do egzaminu z wykładu, co będzie skutkowało otrzymaniem oceny niedostatecznej.
Zaliczeniem zajęć będzie wystąpienie studenta z przygotowanym referatem (max. 40 min. Referat w formie wydruku student będzie zobowiązany przekazać prowadzącemu po zajęciach.
1. Ocena dostateczna (3) - referat (prezentacja) przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny
2. Ocena dostateczna plus (3.5) - referat (prezentacja) przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny plus bibliografia
3. Ocena dobra (4) - referat (prezentacja przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny oraz artykuły naukowe plus bibliografia
4. Ocena dobra plus (4,5) - referat (prezentacja) przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny oraz artykuły naukowe plus bibliografia oraz stosowne przypisy do zawartych w prezentacji treści
5. Ocena bardzo dobra (5) - referat (prezentacja) przygotowana w oparciu o dostępne opracowania z historii medycyny. artykuły naukowe oraz teksty źródłowe plus bibliografia oraz stosowne przypisy do zawartych w prezentacji treści
Literatura
Literatura podstawowa jak do wykładu. Dodatkowo na każdych zajęciach będzie podawana literatura do indywidualnych wystąpień i dyskusji studentów stosownie do planowanego, wyznaczonego konkretną datą tematu. Teksty źródłowe będą podawane indywidualnie do każdego tematu prezentacji podczas konsultacji.
1. A.Rybińska, ZAGADNIENIE METODOLOGII BADAŃ W NAUKACH HISTORYCZNYCH I MEDYCZNYCH – PROBLEM INTERDYSCYPLINARNOŚCI, „STUDIA Z HISTORII SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ” t. 15. 2015, s. 177- 186, www: http://repozytorium.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/17365/11-177_186-Rybi%C5%84ska.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. file:///C:/Users/HP/Downloads/11-177_186-Rybi%20ska.pdf
3. POLSKA SZKOŁA FILOZOFII MEDYCYNY. PRZEDSTAWICIELE I WYBRANE TEKSTY ŹRÓDŁOWE, pod redakcją M. Musielaka i J. Zamojskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2010 www: http://www.old.amp.edu.pl/_nowa/pol/files/20_1234_dokument1.pdf
4. https://khm.cm-uj.krakow.pl/sylwetki-historykow-medycyny/
5. ZARYS HISTORII NAUCZANIA MEDYCYNY W POLSCE DO ROKU 1939, pod redakcją A. Śródki. Kraków, 2012
6. Gawrychowski, J.Skalski,S. Gawrychowski. HISTORIA MEDYCYNY.TRADYCJE FILOZOFICZNE W POLSKIEJ MEDYCYNIE, „KARDIOCHIRURGIA I TORAKOCHIRURGIA POLSKA/POLISH JOURNAL OF THORACIC AND CARDIOVASCULAR SURGERY”, vol.3, 2(2006) . (do popbrania na stronie): https://www.termedia.pl/Historia-medycyny-Tradycje-filozoficzne-w-polskiej-medycynie,40,6487,1,1.html
7. J. Domaradzki. O DEFINICJACH ZDROWIA I CHOROBY, „FOLIA MEDICA LODZIENSIA”, 2013, 40/1, s. 5-29
8. CZYSTOŚĆ I BRUD. HIGIENA NOWOŻYTNA (XV - XVIII W.), red. W. Korpalska, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2015
9. CZYSTOŚĆ I BRUD. HIGIENA W STAROŻYTNOŚCI, red. W. Korpalska, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2013
10. CZYSTOŚĆ I BRUD. HIGIENA W ŚREDNIOWIECZU, red. W. Korpalska, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2014
11. SZKICE Z HISTORII KULTURY CIAŁA, red. W. Korpalska, M. Zieliński, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz 2016
12. SZKICE Z HISTORII KULTURY CIAŁA, red. W, Korpalska, M. Zieliński, W. Ślusarczyk, Bydgoszcz, 2016
13. CZŁOWIEK, NATURA, KULTURA – STUDIA Z HISTORII I ANTROPOLOGII MEDYCYNY I FARMACJI SPOŁECZNEJ, red. Bożena Płonka-Syroka, Wrocław 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: