Etyka lekarska WMCM-LEN-EL
Etyka medyczna to dziedzina wiedzy, która umożliwia optymalizację opieki zdrowotnej poprzez całościowe a nie ograniczone jedynie do kwestii ściśle medycznych podejście do pacjenta i jego bliskich. Wykłady pozwalają na zapoznanie się z nieempiryczną dziedziną wiedzy jaką jest etyka medyczna. Przedstawione są podstawowe kierunki etyki medycznej mające zastosowanie w opiece zdrowotnej. Studenci poznają także narzędzia służące do praktycznej realizacji zasad etycznych np. procedurę świadomej zgody. Omawiane są kwestie trudnych decyzji etycznych, dylematów moralnych, zasad etycznej współpracy wszystkich stron zaangażowanych w opiekę nad pacjentem. Przedstawiane przypadki służą utrwalaniu wiedzy przekazanej w ramach wykładów i seminariów oraz nabyciu umiejętności w zakresie postępowania etycznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Udział w zajęciach: wykłady - 20 godzin, seminaria 10 godzin,
Praca własna: przygotowanie do zajęć seminaryjnych 10 godzin, do egzaminu testowego 15 godzin
| W cyklu 2024/25_L: Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem: wykłady i seminaria: 20 godzin wykładów + 10 godzin seminariów,
Praca własna studenta: czytanie literatury, powtarzanie i zapamiętywanie treści z wykładów, przygotowanie się do zajęć seminaryjnych, w tym przygotowanie wypowiedzi na zadane tematy: 20 godzin
Łącznie 50 godzin |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: główne pojęcia, teorie, zasady etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno-medycznych;
W zakresie umiejętności: przestrzeganie wzorców etycznych w działaniach zawodowych, rozpoznawanie etycznego wymiaru decyzji medycznych i odróżnianie aspektów faktualnych od normatywnych, przestrzeganie praw pacjenta; wykazywanie odpowiedzialności za podnoszenie swoich kwalifikacji i za przekazywanie wiedzy innym.
W zakresie kompetencji: gotowość do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; nawiązania i utrzymania głębokiego i pełnego szacunku kontaktu z chorym; stawiania na pierwszym miejscu dobra chorego, uwzględniania w procesie postępowania terapeutycznego subiektywnych potrzeb i oczekiwań pacjenta wynikających z uwarunkowań społeczno-kulturowych.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia wykładów - Obowiązkowa obecność na wykładach (przez 100% czasu wykładu). Test pisemny z zakresu informacji przekazywanych podczas wykładów zdawany na ocenę.
Do zaliczenia seminariów: Obowiązkowa obecność na zajęciach (100% czasu seminarium), aktywne uczestniczenie w omawianiu zagadnień oceniane na bieżąco na oceny (a także przygotowanie prezentacji lub wypracowania).
Uczestniczenie w zajęciach wymaga skupienia i ciszy, niezależnie od tego czy są prowadzone stacjonarnie czy też metodą nauczania zdalnego. Dlatego w czasie zajęć wykluczone jest przemieszczanie się lub przebywanie w gwarnych miejscach lub innych warunkach utrudniających skupienie, wypowiedź lub wymianę informacji. W czasie nauczania zdalnego osoba poproszona o zabranie głosu lub sama zgłaszająca się do wypowiedzi ma obowiązek włączenia kamery, aby wszyscy uczestnicy wykładu lub seminarium ją widzieli.
Jeśli w danej okolicy nastąpi awaria internetu nieobecność na zjęciach może być usprawiedliwiona po dostarczeniu odpowiedniego zaświadczenia od operatora (konserwatora) sieci internetowej.
Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Opuszczenie więcej niż 20% zajęć wyklucza możliwość zaliczenia przedmiotu niezależnie od tego czy nieobecności są usprawiedliwione czy też nie (niemożliwe jest zorganizowanie dodatkowych wykładów lub zajęć seminaryjnych dla nieobecnych). Osoby, które opuściły mniej niż 20% zajęć (niezależnie czy nieobecności są usprawiedliwione czy też nie) muszą odrobić te nieobecności poprzez wykonanie dodatkowej pracy zleconej przez prowadzącego zajęcia. Zwykle będzie to praca pisemna lub prezentacja na zadany temat.
Zajęcia kończą się kolokwium zaliczeniowym w formie egzaminu testowego po ukończeniu wszystkich zajęć i przed sesją egzaminacyjną (jeśli kalendarz zajęć stwarza taką możliwość).
Osoby, które nie zgłoszą się na kolokwium zaliczeniowe (niezaleznie od tego czy nieobeność będzie usprawiedliwiona czy też nie) będą zdawać kolokwium w drugim terminie w formie ustnej polegającej na odpowiedzi na 3 z puli 60 wcześniej udostępnionych pytań.
Zaliczenie przedmiotu polega na uzyskaniu pozytywnej oceny na kolokwium zaliczeniowym i obecności na wszystkich zajęciach.
KRYTERIA OCENIANIA
Kryteria oceny z kolokwium ustnego - odpowiedź na każde pytanie jest oceniona jako odsetek prawidłowej odpowiedzi. Średnia z trzech odsetkowych ocen odpowiada ocenie ostatecznej.
Kryteria oceny na stopień z testu lub kolokwium ustnego:
Ocena bardzo dobra - 91-100% prawidłowych odpowiedzi
Ocena dobra plus - 81-90% prawidłowych odpowiedzi
Ocena dobra - 71-80% prawidłowych odpowiedzi
Ocena dostateczny plus - 61-70% prawidłowych odpowiedzi
Ocena dostateczna - 51-60% prawidłowych odpowiedzi
Ocena niedostateczna <51% prawidłowych odpowiedzi
Prace pisemne są sprawdzane programem antyplagiatowym - wykrycie plagiatu powoduje obniżenie oceny z zajęć o jeden stopień i konieczność przygotowania nowej pracy. Opóźnienia spowodowane tą sytuacją uniemożliwiające np. zdawanie w I terminie egzaminu będą traktowane jako nieusprawiedliwiona nieobecność.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: