Diagnostyka laboratoryjna WMCM-LEN-DL
Celem nauczania przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie studentów z nowoczesną medycyną laboratoryjną - podstawowym narzędziem diagnostycznym lekarza praktyka. Student pozna parametry laboratoryjne kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów oraz nauczy się analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych. - analiza przypadków klinicznych i wyników badań laboratoryjnych.
Szczegółowa tematyka zajęć w zakresie wykładów i seminariów obejmuje następujące zagadnienia:
1. Rola diagnostyki laboratoryjnej we współczesnej medycynie, organizacja medycznego laboratorium diagnostycznego. Podstawowe pojęcia: problem zapewnienia jakości wyniku, pojęcie normy, wartości referencyjnych i metodyka badań.
2. Diagnostyka biochemiczna - podstawowe rodzaje badań biochemicznych i ich swoistość narządowa oraz zastosowanie kliniczne.
3. Diagnostyka hematologiczna cz.1: interpretacja morfologii krwi obwodowej, gospodarka Fe, nowoczesne parametry hematologiczne.
4. Diagnostyka hematologiczna cz.2: obraz mikroskopowy i badania laboratoryjne szpiku kostnego.
5. Podstawy serologii grup krwi i transfuzjologii.
6. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu krzepnięcia.
7. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu wewnątrzwydzielniczego.
8. Diagnostyka laboratoryjna chorób nowotworowych z uwzględnieniem diagnostyki genetycznej i molekularnej.
9. Diagnostyka biochemiczna w chorobach cywilizacyjnych. Badaniach przesiewowe i komercjalizacja badań laboratoryjnych: korzyści i zagrożenia.
10. Analityka ogólna i badania płynów z jam ciała.
11. Nowoczesna molekularna diagnostyka laboratoryjna w wybranych chorobach.
12. Badania laboratoryjne w zaburzeniach równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej organizmu.
13. Kolokwium ustne dopuszczające do egzaminu - omówienie wyników badań laboratoryjnych przez studenta.
Tematyka ćwiczeń:
1. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: biochemia i immunochemia.
2. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: hematologia.
3. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: układ krzepnięcia.
4. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: stany nagłe i stany zagrożenia życia.
5. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: badanie ogólne moczu, badania płynów z jam ciała.
6. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych: wirusologia i toksykologia.
7. Serologia grup krwi - ćwiczenia praktyczne.
W cyklu 2024/25_Z:
Celem nauczania przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie studentów z nowoczesną medycyną laboratoryjną - podstawowym narzędziem diagnostycznym lekarza praktyka. Student pozna parametry laboratoryjne kluczowe w diagnostyce i monitorowaniu pacjentów oraz nauczy się analizować i interpretować wyniki badań laboratoryjnych. - analiza przypadków klinicznych i wyników badań laboratoryjnych. Tematyka ćwiczeń: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna:
WMKL_E.W39 - rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i zasady pobierania materiału do badań;
WMKL_E.W40 - podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej;
WMKL_E.W41 - możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;
W zakresie umiejętności student potrafi:
WMKL_E.U24 - interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy;
WMKL_B.U9 - obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów;
WMKL_C.U11 - powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych;
WMKL_C.U19 - interpretować wyniki badań toksykologicznych;
Kryteria oceniania
Do oceny kolokwium ustnego studentów stosowane są następujące kryteria:
- Ocena bardzo dobra (5): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu bardzo dobrym
- Ocena ponad dobra (4,5): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu ponad dobrym
- Ocena dobra (4): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia
i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu dobrym
- Ocena dość dobra (3,5): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu dość dobrym
- Ocena dostateczna (3): student zna, rozumie i wyjaśnia zakładane efekty kształcenia i potrafi je zastosować w praktyce w stopniu dostatecznym
Egzamin testowy oceniany jest wg następujących kryteriów:
<60% pkt – niedostateczny (2);
60-67% pkt – dostateczny (3);
68-75% pkt – dość dobry (3,5);
76-83% pkt – dobry (4,0);
84-91% pkt - ponad dobry (4,5);
92-100% pkt – bardzo dobry (5).
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wszystkich zajęciach oraz uzyskanie minimum oceny dostatecznej z kolokwium ustnego - analiza przypadku/ wyników badań laboratoryjnych pacjenta w oparciu o krótką epikryzę.
W ramach przedmiotu nie przewidziano egzaminu w terminie zerowym.
W przypadku nieobecności na zajęciach student musi odpowiedzieć z tematu w którym nie uczestniczył u koordynatora przedmiotu lub osoby przez niego wyznaczonej.
Literatura
Podręcznik obowiązkowy:
Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej wyd.5 B. Solnica, A. Dembińska-Kieć, J.W. Naskalski lub wydania poprzednie.
Literatura dodatkowa:
Diagnostyka laboratoryjna pod redakcją naukowa Bogdana Solnicy
Badania laboratoryjne w hematologii B.Mariańska, J.Fabijańska-
Mitek, J.Windyga
Gazometria krwi tętniczej i równowaga kwasowo-zasadowa I.A. Hennessey, A.G. Japp
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
wymagania wstępne: Wiedza z zakresu Biochemii z elementami chemii, fizjologii oraz patofizjologii potwierdzona pozytywnymi wynikami egzaminów z tych przedmiotów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: