Biostatystyka z elementami informatyki WMCM-LEN-BInf-1
W ramach przedmiotu poruszane są następujące zagadnienia odnoszące się do wykorzystywania technologii informacyjno - komunikacyjnych w medycynie.
1. Informacja i informatyka, transformacja cyfrowa (Internet rzeczy, cloud computing, big data)
2. Architektura systemów teleinformatycznych, ich rodzaje i rola w informatyce medycznej
3. Bazy danych - definicja, struktura i zastosowanie w informatyce medycznej
4. Sieci komputerowe i sieć Internet (architektura, protokoły)
5. Podstawy kryptografii i zabezpieczenia komunikacji elektronicznej
6. Wprowadzenie do systemu informacji w ochronie zdrowia
7. Elektroniczna dokumentacja medyczna - podstawy prawne i standardy techniczne
8. Wyszukiwanie i analiza danych medycznych - ich rola w procesach leczenia i przykłady zastosowań
9. Wykorzystanie metod statystycznych w analizie danych medycznych
10. Ochrona danych osobowych, ograniczenia jawności i tajemnice prawnie chronione oraz cyberbezpieczeństwo
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na ocenę niedostateczną:
- student nie zna podstawowych ilościowych parametrów opisujących wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresów norm i czynników demograficznych wpływających na wartość tych parametrów;
- student nie zna podstawowych narzędzi informatycznych i biostatystycznych wykorzystywanych w medycynie, w tym medycznych baz danych, arkuszu kalkulacyjnych i podstaw grafiki komputerowej;
- student nie zna podstawowych metod analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych.
Na ocenę dostateczną:
- student zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresów norm i czynników demograficznych wpływających na wartość tych parametrów;
- student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkuszu kalkulacyjnych i podstaw grafiki komputerowej;
- student zna podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych.
Na ocenę dobrą:
- student dobrze zna ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresów norm i czynników demograficznych wpływających na wartość tych parametrów;
- student dobrze zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkuszu kalkulacyjnych i podstaw grafiki komputerowej;
- student dobrze zna podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych.
Na ocenę bardzo dobrą:
- student posiada rozbudowaną wiedzę na temat ilościowych parametrów opisujących wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresów norm i czynników demograficznych wpływających na wartość tych parametrów;
- student posiada rozbudowaną wiedzę na temat narzędzi informatycznych i biostatystycznych wykorzystywanych w medycynie, w tym medycznych baz danych, arkuszy kalkulacyjnych i podstaw grafiki komputerowej;
- student dobrze zna podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych.
ECTS:
• udział w seminariach i ćwiczeniach 56 h - 2 ECTS
• praca własna studenta (w tym: praca z materiałami na platformie Moodle, praca z literaturą uzupełniającą przedmiotu) 50 h - 2 ECTS
• przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i egzaminu 13 h - 0,5 ECTS
SUMA: 4,5 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
0.3– udział w seminariach/wykładach
0.3– udział w ćwiczeniach
0.5 – przygotowanie do egzaminu
Wykład-test końcowy w oparciu o materiał dydaktyczny zakresu całego przedmiotu (wykłady)
Samokształcenie;
- praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, egzaminu; studiowanie literatury, powtarzanie materiału, aktywność na zajęciach itd.).
Ćwiczenia - zaliczenie można uzyskać dzięki aktywności na zajęciach i prawidłowej realizacji zadań przewidzianych przez prowadzącego.
Test (1 termin, 18 pytań) jednokrotnego wyboru z zakresu treści merytorycznych przedmiotu.
Skala ocen w oparciu o punktację uzyskaną w teście (1 termin):
88-100 bdb
79-87 db+
70-78 db
69-65 dst+
60-64 dst
0-59 ndst
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
R. Tadeusiewicz, Informatyka Medyczna, Lublin 2011
R. Rudowski, Informatyka medyczna, Warszawa 2019
I. Lipowicz, M. Świerczyński, G. Szpor, Telemedycyna i e-Zdrowie. Prawo i informatyka, Warszawa 2019
K. Świtała, Pacjent jako beneficjent ograniczeń jawności elektronicznej dokumentacji medycznej, Warszawa 2018
C. George, D. Whitehouse, P. Duquenoy, eHealth: Legal, Ethical and Governance Challenges, Berlin Heidelberg 2013
Cezary Watała, Biostatystyka, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: