Biofizyka WMCM-LEN-BF
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af1lYoKs8FPnWt5Av_Zd0L6RwGo-seDVkSbGrJsqrgqI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7211bd7-9315-4956-b343-857e6de72bb2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.micrhttps://teams.microsoft.com/l/team/19%3AZyh4_gI6Ec9ayUBgRVgaNcr3E7BAOXPVAZJqtUd3C4g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3c9a8f8d-d0f2-40d3-b897-515b37451d72&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3osoft.com/l/team/19%3af1lYoKs8FPnWt5Av_Zd0L6RwGo-seDVkSbGrJsqrgqI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7211bd7-9315-4956-b343-857e6de72bb2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Celem nauczania przedmiotu biofizyka jest :
1. Zdobycie podstawowej wiedzy nt. biofizycznych podstaw budowy i funkcjonowania podstawowych struktur komórkowych, narządów oraz organizmu, jako całości.
2. Nabycie zdolności do interpretowania i rozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w organizmach żywych
3. Zdobycie podstawowej wiedzy nt. mechanizmu działania i wpływu czynników fizycznych na organizm
4. Zapoznanie z fizycznymi podstawami działania aparatury do diagnostyki i terapii
5. Zdobycie wiedzy nt. sposobu prowadzenia eksperymentów naukowych, w tym zapoznanie z obsługą prostych przyrządów pomiarowych i podstawami rachunku błędów.
6. Zdobycie umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków.
Zakres tematów:
1. Biofizyka – historia, zakres zainteresowań.
2. Wielkości fizyczne i ich jednostki, pomiar, błąd pomiarowy.
3. Podstawy termodynamiki, przydatność termodynamiki do opisu układów żywych.
4. Oddziaływanie prądu elektrycznego i pól elektromagnetycznych na organizm człowieka, oddziaływanie temperatury, wilgotności, ciśnienia.
5. Promieniowanie niejonizujące: promieniowanie laserowe, wykorzystanie w medycynie.
6. Elementy biofizyki molekularnej: budowa materii, oddziaływania międzycząsteczkowe.
7. Elementy biofizyki molekularnej: budowa białek i DNA.
8. Elementy biofizyki molekularnej: poszukiwanie nowych leków metodami in silico i in vitro.
9. Błony biologiczne: budowa, funkcje, transport przez błony.
10.Potencjał spoczynkowy i czynnościowy. Biofizyka układu nerwowego.
11. Biofizyka układu krążenia. Biofizyka układu oddechowego.
12. Narząd wzroku – elementy optyki.
13. Narząd słuchu – elementy akustyki.
14. Podstawy fizyczne metod diagnostycznych i terapeutycznych: promieniowanie jonizujące. Diagnostyka i medycyna nuklearna.
15. Podstawy fizyczne metod diagnostycznych i terapeutycznych: metody spektroskopowe, mikroskopowe, rezonansowe i ultradźwięki.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy i czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi;
- naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego oraz jego oddziaływanie z materią;
- fizykochemiczne i molekularne podstawy działania narządów zmysłów; układów organizmu człowieka, w tym układu krążenia, układu oddechowego oraz podstawy pobudzenia i przewodzenia w układzie nerwowym
- fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania;
- fizyczne podstawy wybranych technik terapeutycznych, w tym ultradźwięków i naświetlań;
- zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny.
- struktury I-, II-, III- i IV-rzędową białek i struktury I- i II-rzędową DNA oraz strukturę chromatyny;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- wykorzystywać znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, przyspieszenie, ciśnienie, pole elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące, na organizm i jego elementy;
szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosować się do zasad ochrony radiologicznej;
- obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów;
- korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi;
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
ocena niedostateczna (ndst.: 2)- student nie posiada wiedzy i umiejętności przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3)- student posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane w efektach kształcenia w stopniu niewielkim.
ocena dobra (db.: 4)- student posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane w efektach kształcenia w stopniu wystarczającym.
ocena bardzo dobra (bdb.: 5)- student posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane w efektach kształcenia w stopniu pełnym.
Literatura
Podstawowa
1. F. Jaroszyk (red.), „Biofizyka – podręcznik dla studentów”, PZWL, Warszawa, 2008
2. Hrynkiewicz, E. Rokita, „Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii”, PWN, Warszawa, 2000
Uzupełniająca
1. Pilawski – Podstawy biofizyki, PZWL, Warszawa, 1985
2. Z. Jóźwiak, G. Bartosz, „Biofizyka. Wybrane zagadnienia z ćwiczeniami”, PWN, Warszawa, 2005
3. G. Ślósarek, „Biofizyka molekularna, Zjawiska Instrumenty Modelowanie”, PWN, Warszawa, 2011
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
WYKŁAD 15 godz, SEMINARIUM 15 godz, ĆWICZENIA 10 godz |
W cyklu 2022/23_Z:
WYKŁAD 15 godz, SEMINARIUM 15 godz, ĆWICZENIA 10 godz |
W cyklu 2023/24_Z:
WYKŁAD 15 godz, SEMINARIUM 15 godz, ĆWICZENIA 10 godz |
W cyklu 2024/25_Z:
WYKŁAD 15 godz, SEMINARIUM 5 godz, ĆWICZENIA 10 godz |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: