Zdrowie publiczne WMCM-LE-ZP
Omawiane zagadnienia tematyczne:
W 1 i 2. Zdrowie publiczne – informacje podstawowe i narzędzia diagnozy zdrowia populacji.
T1. Geneza definicji zdrowia publicznego.
T2. Podstawowe funkcje i zadania zdrowia publicznego.
T3. Działania zdrowia publicznego na rzecz ochrony zdrowia (populacja vs jednostka).
T4. Metody pomiaru stanu zdrowia w populacji (mierniki)
T5. . Metody badań epidemiologicznych i ich ograniczenia
W 3 i 4. Narzędzia diagnozy systemu ochrony zdrowia.
T. 1. Mierniki stanu zdrowia wykorzystywane w ocenie polityki zdrowotnej
T2. Polityka lekowa i wybrane elementy ekonomiki zdrowia
T. 3. Instytucje i narzędzia procesu oceny technologii medycznych
W.5 i 6 Główne wyzwania demograficzne i problemy zdrowotne w Polsce i na świecie
T.1. Metodologia oraz wyniki Narodowego Spisu Ludności 2021 roku.
T. .2 Procesy zmian w demografii; dynamika zmian demograficznych.
T. 3. Konsekwencje procesów demograficzno - epidemiologicznych zmian w populacji
T. 4. Epidemiologia chorób niezakaźnych oraz ich czynników ryzyka
T. 5. Epidemiologia wybranych problemów chorób zakaźnych (COVID-19, zakażenia szpitalne).
W.5-6. Promocja, profilaktyka i prewencja, a ochrona zdrowia.
T1. Podstawowe pojęcia i definicje związane ze promocją zdrowia i profilaktyką chorób.
T.2. Narodowy Program Zdrowia w Polsce i inne programy ukierunkowane na czynniki ryzyka chorób.
T. 3. Program szczepień ochronnych.
T. 4. Metodyka tworzenia programów profilaktycznych w zdrowiu publicznym.
W. 7-8. Funkcje i instytucje systemu ochrony zdrowia.
T.1. Organizacja i finansowanie systemu ochrony zdrowia.
T. 2. Funkcje systemu ochrony zdrowia i jego zakres ( podstawowa opieka zdrowotna, opieka środowiskowa, AOS, szpital ogólny, specjalistyczny, wysokospecjalistyczny; pomoc doraźna i medycyna ratunkowa; opieka stomatologiczna).
T. 3. Struktura zasobów systemu ochrony zdrowia – zasoby materialne i zasoby ludzkie.
T. 4. System statystyki medycznej.
T. 5 Prawa pacjenta i monitorowanie jakości w ochronie zdrowia.
UWAGA: ZAKRES TEMATYCZNY KOMPLEMENTARNY Z ZAKRESEM SEMINARÓW.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Definiuje pogłębioną wiedzę z obszaru zagrożenia zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego.
2. Definiuje główne metody analiz epidemiologicznych, wskaźniki stanu zdrowia oraz zasady ich interpretacji.
Umiejętności:
1. Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi.
2. Pracuje skutecznie w grupie nad analizą i rozwiązaniem wybranego problemu dotyczącego zdrowia publicznego.
Kompetencje społeczne:
1. Ma świadomość pełnionej roli społecznej i jej wpływu na stan zdrowia całego społeczeństwa.
2. Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań.
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa:
Termin "1"
Opracownie eseju ( 3 strony) ub prezentacji multimedialnej (8 slajdów) w grupach 3-5 osobowych i prezentacja przed wszytkimi studentami, z możliwością zadawania pytań.
Zakresy tematyczne do wyboru indywidualnego tematu pracy zaliczeniowej:
1. Wybierz jeden z istotnych problemów zdrowotnych Polaków i wskaż możliwości zapobiegania (np. palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu, problemy zdrowia psychicznego, lub inne do dowolnego sfromułowania na podstawie danych epidemiologicznych).
2. Zaproponuj działanie, które może przyczynić się do zwiększenia dbałości o zdrowie Polaków, szczególnie zgłaszanie się na badania profilaktyczne czy prozdrowotny styl życia.
3. Wskaż w jaki praktyczny sposób można promować zdrowy styl życia pacjentów wykonując zawód lekarza?
Kryteria oceniania:
1. Diagnoza problemu na podstawie dostępnych danych epidemiologicznych - 0- 3 pkt
2. Precyzyjny opis propnowanej interwencji - 0-3 pkt.
3. Uzasadnienie propozycji - 0-3 pkt
4. Ocena mozliwości wdrożenia z uwaględnieniem ograniczeń systemu ochrony zdrowia - 0-3 pkt.
Skala ocen w oparciu o łączną:
11-12 bdb
10 - db+
9 - db
8 - dst+
7 - dst
0-6 ndst
Termin "2"
Egzamin ustny (3 pytania otwarte do omówienia problemowego)
W ramach zajęć seminaryjnych studenci uczestniczą w aktywnej dyskusji prezentowanych prolemów zdrowia publicznego oraz metod prowadzenia interwencji prewencyjnych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Pinkas J. (red.) Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
2. Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
3. Wojtyniak B, Goryński P (red.). Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania 2022. Wyd. NIZP-PZH, 2022. Do pobrania:
https://www.pzh.gov.pl/raport-sytuacja-zdrowotna-ludnosci-polski-i-jej-uwarunkowania/
Literatura uzupełniająca i inne źródła:
1. Cianciara D., Lewtak K, Gajewska M, Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce – rzeczywisty sposób działania systemu. T. 2. Wyd. NIZP-PZH, 2017. Do pobrania: http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/download/886/
2. Jędrychowski W.: Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010
Aktualnie obowiązujące akty prawne:
1. Ustawa o zdrowiu publicznym z dnia 11 września 2015 r. (z późniejszymi zmianami)
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (z późniejszymi zmianami)
Oficjalne źródła internetowe:
1. https://szczepienia.pzh.gov.pl/ - aktualizowana wiedza o szczepieniach ochronnych, prowadzona przez NIZP PZH -PIB
2. https://profibaza.pzh.gov.pl/node/161 - ProfiBaza, baza wiedzy i informacji o programach zdrowia publicznego w Polsce
3. Baza danych projektu Map potrzeb zdrowotnych z wartościami DALY dla Polski: https://basiw.mz.gov.pl/index.html#/visualization?id=3363
4. Strona internetowa GIS https://www.gov.pl/web/gis
5. Strona internetowa ECDC - www.ecdc.europa.eu (bieżące, bezpłatne aktualności w dziedzinie chorób zakaźnych i zakażeń w tym zakażeń szpitalnych).
6. Strona internetowa WHO - www. who.int/en/ (bieżące, bezpłatne aktualności w dziedzinie chorób zakaźnych i zakażeń).
W cyklu 2021/22_L:
literatura główna uzupełniana o publikacje rekomendowane przez nauczyciela. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: