Wyszukiwanie, ocena i interpretacja wyników badań naukowych WMCM-LE-WOiIWBN-fak
Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: zasad prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny; podstaw medycyny opartej na dowodach.
Student powinien umieć: korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi; wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych; planować i wykonywać proste badanie naukowe oraz interpretować jego wyniki i wyciągać wnioski; posługiwać się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych; krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, oraz wyciągać wnioski w oparciu o dostępną literaturę.
Student powinien nabyć kompetencje społeczne w zakresie: posiadania świadomości własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
B.W34.
zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny Umiejętności
B.U11.
korzysta z baz danych, w tym internetowych, i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi
B.U13.
wyjaśnia różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szereguje je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych
B.U14.
planuje i wykonuje proste badanie naukowe oraz interpretuje jego wyniki i wyciąga wnioski
C.U17.
posługuje się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych
D.W.20.
zna podstawy medycyny opartej na dowodach
D.U17.
krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, oraz wyciąga wnioski w oparciu o dostępną literaturę Kompetencje społeczne
K.04
posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia, praca samodzielna w ramach poszczególnych tematów: 30 godz.
Liczba ECTS (30 godz. / 30(25) godz. = 1 ECTS): 2
Kryteria oceniania
Osiągnięcie efektów kształcenia będzie sprawdzane w formie zaliczenia na ocenę.
Zaliczenie będzie polegało na rozwiązaniu 5 zadań, dotyczących tematyki konwersatoorium.
ocena niedostateczna (ndst. -2)
student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencji przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3)
student posiada niewielką wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia.
ocena dobra (db.: 4)
student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia.
ocena bardzo dobra (bdb.: 5)
student posiada pełną wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie przewidzianym w efektach kształcenia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Badania kliniczne. Organizacja, nadzór, monitorowanie; Stowarzyszenie na Rzecz DObrej Praktyki Badań Klinicznych w Polsce; 2004; red. M Walter; wyd.: OINPHARMA Sp. z o.o.
Pomysł —badanie —publikacja. Poradnik naukowy dla studentów kierunków medycznych. Gdański Uniwersytet Medyczny 2015
Interpreting Biomedical Science; Experiment, Evidence, and Belief. Author(s): Ülo Maivali; 2015 Elsevier Inc.; ISBN: 978-0-12-418689-7
Literatura uzupełniająca:
Skurvydas A. New methodology in biomedical science: methodological errors in classical science. Medicina (Kaunas). 2005;41(1):7-16. Review.
Piśmiennictwo w formie artykułów naukowych, publikacji na portalach internetowych, przekazywane przez prowadzącego podczas zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: