Wyszukiwanie, ocena i interpretacja wyników badań naukowych WMCM-LE-WOIW
Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: zasad prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny; podstaw medycyny opartej na dowodach.
Student powinien umieć: korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi; wyjaśniać różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szeregować je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych; planować i wykonywać proste badanie naukowe oraz interpretować jego wyniki i wyciągać wnioski; zaplanować i wykonać proste badanie naukowe oraz zinterpretować jego wyniki i wyciągnąć wnioski; posługiwać się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych; krytycznie analizować piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, oraz wyciągać wnioski w oparciu o dostępną literaturę.
Student powinien nabyć kompetencje społeczne w zakresie: posiadania świadomości własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
B.W34.
zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny Umiejętności
B.U11.
korzysta z baz danych, w tym internetowych, i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi
B.U13.
wyjaśnia różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szereguje je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych
B.U14.
planuje i wykonuje proste badanie naukowe oraz interpretuje jego wyniki i wyciąga wnioski
C.U17.
posługuje się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych
D.W.20.
zna podstawy medycyny opartej na dowodach
D.U17.
krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, oraz wyciąga wnioski w oparciu o dostępną literaturę Kompetencje społeczne
K.04
posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
PUNKTY ECTS
(1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta)
Forma zajęć Liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Seminarium
Udział w zajęciach 15 h
Przygotowanie do
egzaminu
30 h
Udział w konsultacjach 10 h
Suma 55 h
Liczba ECTS (55 godz. /
30(25) godz. = 1 ECTS)
2 ECTS
Razem punkty ECTS: 2 ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
B.W34.
B.U13.
B.U14.
D.W.20.
D.U17.
ocena niedostateczna (ndst. -2)
student nie posiada wiedzy ani umiejętności
przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3) student posiada niewielką wiedz i w zakresie
przewidzianym w efektach kształcenia.
ocena dobra (db.: 4) student posiada wystarczającą wiedzę i umiejętności w
zakresie przewidzianym w efektach kształcenia.
ocena bardzo dobra (bdb.: 5) student posiada pełną wiedzę i umiejętności w zakresie
przewidzianym w efektach kształcenia.
Literatura
Literatura podstawowa:
Badania kliniczne. Organizacja, nadzór, monitorowanie; Stowarzyszenie na Rzecz DObrej Praktyki Badań
Klinicznych w Polsce; 2004; red. M Walter; wyd.: OINPHARMA Sp. z o.o.
Interpreting Biomedical Science; Experiment, Evidence, and Belief. Author(s): Ülo Maivali; 2015 Elsevier Inc.;
ISBN: 978-0-12-418689-7
Literatura uzupełniająca:
Skurvydas A. New methodology in biomedical science: methodological errors in classical science. Medicina
(Kaunas). 2005;41(1):7-16. Review.
Piśmiennictwo w formie artykułów naukowych, publikacji na portalach internetowych, przekazywane przez prowadzącego podczas zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: