Technologie informacyjne w ochronie zdrowia WMCM-LE-TInf-fak
1. Technologie informacyjno-komunikacyjne w praktyce medycznej i systemie ochrony zdrowia.
2. Aplikacje gabinetowe, systemy szpitalne.
3. Narzędzia telemedyczne.
4. Bazy danych: naukowe, kliniczne.
5. Zasady gromadzenia, przetwarzania i ochrony danych medycznych.
6. Zarządzanie procesem leczenia oraz w pracy naukowo-badawczej przy wykorzystaniu technologii informacyjnych.
E-Learning
W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na ocenę niedostateczną:
- student nie zna podstawowych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne;
- student nie zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;
- student nie potrafi przestrzegać praw pacjenta;
- student nie posiada wiedzy na temat podstawowych regulacji ochrony danych medycznych oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych;
- student nie potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi.
Na ocenę dostateczną:
- student zna podstawowe narzędzia informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne;
- student zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta;
- student posiada wiedzę na temat podstawowych regulacji ochrony danych medycznych oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych;
- student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi.
Na ocenę dobrą:
- student zna podstawowe narzędzia informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne;
- student na poziomie satysfakcjonującym zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza;
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta, na poziomie satysfakcjonującym;
- student na poziomie satysfakcjonującym, posiada wiedzę na temat podstawowych regulacji ochrony danych medycznych oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych;
- student na poziomie satysfakcjonującym, potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi.
Na ocenę bardzo dobrą:
- student zna podstawowe narzędzia informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne;
- student zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza, posiadając rozbudowany poziom wiedzy;
- student potrafi przestrzegać praw pacjenta, posiadając rozbudowany poziom wiedzy;
- student posiada rozbudowany poziom wiedzy na temat podstawowych regulacji ochrony danych medycznych oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych;
- student posiadając rozbudowany poziom wiedzy, potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi.
Punkty ECTS: 2 (50 h)
Udział w konwersatorium: 30
Przygotowanie do egzaminu: 10
Literatura: 10
Kryteria oceniania
Zajęcia: konwersatorium, studium przypadku.
Pisemne zaliczenie.
1 – udział w konwersatorium
1 – przygotowanie do zaliczenia
Całkowita ECTS 1
Konwersatorium-test końcowy w oparciu o materiał dydaktyczny zakresu całego przedmiotu (konwersatorium)
Samokształcenie;
- praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, zaliczenie; studiowanie literatury, powtarzanie materiału, aktywność na zajęciach itd.).
Test (1 termin, 10 pyt.) jednokrotnego wyboru z zakresu treści merytorycznych przedmiotu
Skala ocen w oparciu o punktację uzyskaną w teście (1 termin):
89-100 bdb
79-88 db+
70-78 db
69-65 dst+
60-64 dst
0-59 ndst
Literatura
Literatura podstawowa:
T. Karkowski, K. Korczak, Zarządzanie wiedzą w ochronie zdrowia z wykorzystaniem wybranych rozwiązań ICT, Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
S. Sikorski, B. Michalak, K. Świtała, E-Zdrowie jako element Smart Villages, red. A. Bielska, Smart Villages na Mazowszu, Profile Regionalne Mazowsza, diagnoza i propozycje zmian dla obszarów wiejskich, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2023.
B. Michalak, Zasoby i systemy informacyjne w ochronie zdrowia, red. B. Chmielewski, Zdrowie publiczne – wybrane aspekty praktyczne, Wydawnictwo Rys, Poznań 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: