Podstawy technik pielęgniarskich w praktyce lekarskiej WMCM-LE-PTP
Ćwiczenia:
1. Higiena rąk – higieniczne oraz chirurgiczne mycie i dezynfekcja rąk – sprawdzenie skuteczności dezynfekcji rąk przy użyciu lampy UV
2. Zakładanie i zdejmowanie rękawic chirurgicznych
3. Zakładanie i zdejmowanie fartucha chirurgicznego
4. Dezynfekcja – przeznaczenie preparatów, czas działania
5. Narzędzia chirurgiczne – rodzaje, zasady otwierania zestawów z narzędziami, przygotowanie stolika z narzędziami
6. Zaopatrzenie rany – zasady dezynfekcji rany czystej, rany brudnej
7. Zakładanie i zdejmowanie szwów
8. Zmiana opatrunku czystego
9. Zakładanie i wyjmowanie wkłucia obwodowego
Wykłady
1. Podstawy postępowania aseptycznego- procedury epidemiologiczne, izolacja, stosowanie środków ochrony indywidualnej
2. Podstawy sterylizacji, sprzęt jednorazowy, sprzęt wielorazowy
3. Rekomendacje diagnostyki i terapii zakażeń – np.: rekomendacje diagnostyki, terapii i profilaktyki antybiotykowej zakażeń w szpitalu, stosowanie antybiotyków w profilaktyce okołooperacyjnej, procedury obowiązujące w szpitalu, karty zleceń lekarskich
4. Wskazania do wykonywania badań mikrobiologicznych w szpitalu – wytyczne, rekomendacje, procedury opracowane przez Zespół Kontroli Zakażeń Szpitalnych
5. Cewniki donaczyniowe- rodzaje, zasady postępowania
Tematy do opracowania przez studentów w ramach zaliczenia ćwiczeń:
1. Asystowanie przy przeprowadzaniu drenażu jamy opłucnowej
2. Asystowanie przy nakłuciu worka osierdziowego
3. Asystowanie przy nakłuciu jamy otrzewnowej
4. Asystowanie przy nakłuciu lędźwiowym
5. Asystowanie przy biopsji cienkoigłowej
6. Asystowanie przy testach naskórkowych
7. Asystowanie przy próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych oraz interpretacja ich wyników
8. Sporządzanie zaświadczeń lekarskich na potrzeby pacjentów, ich rodzin i innych podmiotów
W cyklu 2022/23_L:
wpisz symbol/symbole efektóStudent zna: Umiejętności |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia : zaliczenie z oceną.
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest:
1) przygotowanie i omówienie wybranej tematyki z zakresu ćwiczeń podstaw pielęgniarstwa.
2) wykonanie zadania indywidualnego, sprawdzającego przygotowanie teoretyczne oraz praktyczne umiejętności w zakresie podstaw
pielęgniarstwa.
Na ocenę składają się: ocena wiedzy (33%), ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (34%), ocena postawy (33%)
Samokształcenie: zaliczenie bez oceny.
Wykład : Zaliczenie na ocenę Test 1 krotnego wyboru; 50 pytań
Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych:
0-59% - niedostateczny
50 – 60 % - dostateczny
61 – 70 % - dostateczny plus
71 – 80 % - dobry
81 – 90 % - dobry plus
91 – 100 % - bardzo dobry
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K. (red). Podstawy pielęgniarstwa.
Założenia teoretyczne. Wybrane działania pielęgniarskie. Tom I i II, PZWL 2017
2. Ciechaniewicz W.(red): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Podręcznik dla studiów
medycznych. Tom I i II. PZWL. Warszawa 2014
3. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A., Podstawy pielęgniarstwa Tom I i II. PZWL.Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Literatura podana przez wykładowcę
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: