Pediatria (propedeutyka pediatrii) WMCM-LE-PED
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności przeprowadzenia badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka, zdobycie wiedzy w zakresie odrębności morfologiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów w wieku rozwojowym, zasad racjonalnego żywienia dzieci zdrowych i chorych, podejmowania działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych w tym zdobycie wiedzy w zakresie immunoprofilaktyki czynnej i biernej u dzieci i młodzieży, profilaktyka niedoboru witaminy D.
W cyklu 2021/22:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności przeprowadzenia badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka, zdobycie wiedzy w zakresie odrębności morfologiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów w wieku rozwojowym, zasad racjonalnego żywienia dzieci zdrowych i chorych, podejmowania działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych w tym zdobycie wiedzy w zakresie immunoprofilaktyki czynnej i biernej u dzieci i młodzieży, profilaktyka niedoboru witaminy D. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
EK1 - zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, w tym karmienia naturalnego, szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka E.W2.
EK2 – zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci: krzywicy, tężyczki, drgawek, schorzeń kardiologicznych, dróg oddechowych, hematologicznych, dotyczących przewodu pokarmowego, układu moczowego, endokrynologicznych, neurologicznych, najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, zespołów genetycznych, chorób tkanki łącznej, E.W3.
EK3 - zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń, odżywiania i wydalania u dzieci E.W4.
EK4 - zna podstawowe sposoby diagnostyki i terapii płodu E.W5.
EK5 – zna pojęcie niepełnosprawności i inwalidztwa; E.W30.
Umiejętności
EK6 - przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną E.U2.
EK7 - przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku E.U4.
EK8 - ocenia stan noworodka w skali Apgar i jego dojrzałość oraz bada odruchy noworodkowe; E.U8.
EK9 - zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych E.U9.
EK10 - ocenia stopień zaawansowania dojrzewania płciowego; E.U10.
EK11 - przeprowadza badania bilansowe; E.U11.
EK12 – kwalifikuje pacjenta do szczepienia E.U27.
EK13 - prowadzi dokumentację medyczną pacjenta. E.U38.
Kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu
z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych;
• kierowania się dobrem pacjenta;
• przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
Szczegółowe formy weryfikacji
EK1 – EK5: egzamin teoretyczny.
EK1-EK13: potwierdzenie zdobytej wiedzy w trakcie zajęć poprzez udzielanie odpowiedzi na krótkie testy i pytania ustne umożliwiające przystąpienie do zajęć, jak i kończące poszczególne formy zajęć
EK4-EK13: praktyczne sprawdzenie w trakcie zajęć, czy student nabył zakładane kompetencje i umiejętności.
Kompetencje społeczne - Obserwacja zachowań i formułowanych przez studentów opinii podczas zajęć
Kryteria oceniania
<60% pkt – 2; 60-67% pkt – 3,0; 68-75% pkt – 3,5; 76-83% pkt – 4,0; 84-91% pkt 4,5; 92-99% pkt – 5. 100% pkt – 5,5 oraz wykazanie się na zajęciach wyjątkową znajomością przedmiotu.
Literatura
1. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r.
2. Tom Lissauer, Will Carrol (Andrzej Milanowski red. Wydania polskieo) Pediatria, wydanie 5, Edra Urban&Partner, 2018.
3. Richardn B. Goldbloom Wywiad i badanie w pediatrii. Redakcja wydania I polskiego Anna Dobrzańska .2012
4. Zitelli &Davis Badanie Kliniczne w pediatrii .Redakcja I wydania polskiego Anna Dobrzańska, 2014
Literatura uzupełniająca:
1. Obuchowicz A. „Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii” PZWL, Warszawa 2010.
2. Krawczyński M. „Propedeutyka pediatrii” PZWL, Warszawa 2009.
W cyklu 2021/22:
1. Dobrzańska A., Ryżko J. (red. nauk.): Pediatria. Podręcznik do Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego. Edra Urban & Partner, wydanie II, Wrocław 2018r. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: