Psychologia dziecięca WMCM-LE-PD-3
Student poznaje i zdobywa wiedzez zakresu podstawowych etapów i kluczowych czynników rozwoju psychologicznego dziecka, psychopatologii rozwoju dziecka, a także modelu leczenia zaburzeń psychicznych. Zdobyta wiedza powinna umożliwić zrozumienie procesu diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży w kontekście czynników biopsychospołecznych w tym takie zagadnienia jak:
1. Wczesne dzieciństwo (zmiany rozwojowe, emocjonalny i społeczny rozwój, ocena rozwoju psychomotorycznego ,rozwój czynności poznawczych, rozwój zabawy, rozwój mowy i komunikacji)
2. Średnie dzieciństwo -wiek przedszkolny (Procesy poznawcze, zmiany rozwojowe pamięci i czynności myślowe, Rozwój funkcji symbolicznej, Dziecięce teorie umysłu, Sprawność językowa i komunikacyjna, Rozwój emocjonalny i społeczny, Moralność i osobowość dziecka)
3.Póżne dziecinstwo i młodszy wiek szkolny
4.Wczesna adolescencja
5.Zaburzenia neurorozwojowe
6.Psychosomatyczne zaburzenia u dzieci
7.Zaburzenia przywiazania, zaburzenia emocjonalne i lękowe u dzieci
8.Zaburzenia związane z przemocą i nadużyciami seksualnymi wobec dzieci
9.Zaburzenia spowodowane z uzywaniem substancji psychoaktywnych oraz uzaleznienia behawioralne
10.Zaburzenia zachowania, zaburzenia autodestrukcyjne, mysli i tendencje suiscydalne
W cyklu 2025/26_L:
Student poznaje i zdobywa wiedzez zakresu podstawowych etapów i kluczowych czynników rozwoju psychologicznego dziecka, psychopatologii rozwoju dziecka, a także modelu leczenia zaburzeń psychicznych. Zdobyta wiedza powinna umożliwić zrozumienie procesu diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży w kontekście czynników biopsychospołecznych w tym takie zagadnienia jak: 1. Wczesne dzieciństwo (zmiany rozwojowe, emocjonalny i społeczny rozwój, ocena rozwoju psychomotorycznego ,rozwój czynności poznawczych, rozwój zabawy, rozwój mowy i komunikacji) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WKML_D.W01 Student ma wiedzę na temat społecznego wymiar zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych
WKML_D.W03 Student zna formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza w jej rozpoznawaniu;
WKML_D.W05 Student zna zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji;
WKML_D.W07 Student zna funkcjonowanie podmiotów systemu ochrony zdrowia i społeczną rolę lekarza;
WKML_D.W10 Student zna rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia;
WKML_D.U2 Student potrafi dostrzegać oznaki zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz właściwie na nie reagować
WKML_D.U4 Student zna zasady budowania atmosfery zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia
WKML_D.U5 Student wie jak przeprowadzać rozmowę z pacjentem -dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej
WKML_G.U7 Student wie jak rozpoznawać podczas badania dziecka zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka;
Kryteria oceniania
Wykłady – zaliczenie z oceną
Warunki zaliczenia przedmiotu – obecność na wykładach/seminariach oraz aktywny udział.
Zaliczenie wykładów w formie pisemnej-praca zaliczeniowa.
Obecność na zajęciach: Obowiązkowa frekwencja na zajęciach.
Spóźnienia: spóźnienia powyżej 10 minut będą traktowane jako nieobecność.
Wielokrotne spóźnienia mogą negatywnie wpłynąć na końcową ocenę.
W przypadku nieobecności, student jest zobowiązany do nadrobienia materiału i dostarczenia usprawiedliwienia.
Student powinien odbyć wszystkie przewidziane programem studiów zajęcia.
Opuszczone zajęcia seminaryjne muszą być odpracowane w innym terminie, a jeżeli jest to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach i w terminie określonym przez koordynatora przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
1. Psychologia rozwoju człowieka, B. Harwas - Napierała, J. Trempała, PWN, 2000
2.Psychologia rozwoju człowieka, A. I. Brzezińska, GWP, 2023
3. Psychologia dziecka, H.R . Schaffer, PWN, 2005
4. Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, B. Remberk (red.), PZWL,2020
5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 października 2023 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023–2030, link: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230002480/O/D20232480.pdf
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1) Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (z późn. zm.)
2 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (z późn. zm.)
3) Standardy organizacyjne i merytoryczne dla podmiotów nowego modelu systemu ochrony zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży https://www.gov.pl/web/zdrowie/standardy-organizacyjne-i-merytoryczne-dla-podmiotow-nowego-modelu-systemu-ochrony-zdrowia-psychicznego-dla-dzieci-i-mlodziezy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: