Medycyna ratunkowa WMCM-LE-MRat-4
W ramach przedmiotu student zdobywa wiedzę o organizacji systemu ratownictwa medycznego w Polsce, zasadach bezpieczeństwa własnego i pacjenta, a także poznaje algorytmy postępowania w stanach nagłych zgodnie z aktualnymi wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC 2025). Ćwiczenia w Centrum Symulacji obejmują praktyczne zastosowanie tej wiedzy poprzez odtwarzanie scenariuszy klinicznych, w których student musi ocenić stan pacjenta, podjąć odpowiednie działania i współpracować z zespołem. Przedmiot rozwija zarówno kompetencje techniczne (procedury ratunkowe), jak i umiejętności komunikacji oraz pracy zespołowej w warunkach stresu.
Wykłady (10 godzin):
1. Organizacja systemu ratownictwa medycznego w Polsce.
2. Bezpieczeństwo ratownika i pacjenta – aspekty prawne i praktyczne.
3. Algorytmy BLS i ALS wg ERC 2025.
4. Postępowanie w stanach nagłych: kardiologicznych, pulmonologicznych, metabolicznych, neurologicznych.
5. Postępowanie w zatruciach i urazach – wybrane zagadnienia teoretyczne.
Ćwiczenia w Centrum Symulacji (20 godzin):
1. Ocena stanu pacjenta w sytuacjach nagłych.
2. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa dorosłych i dzieci z użyciem defibrylatora.
3. Udrażnianie dróg oddechowych – techniki podstawowe i zaawansowane.
4. Postępowanie w masywnych krwotokach i urazach.
5. Stabilizacja pacjenta i przygotowanie do transportu.
6. Symulacje scenariuszy medycznych z oceną pracy zespołowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Metody dydaktyczne: wykład interaktywny, pokaz, demonstracja procedur, ćwiczenia praktyczne na fantomach i symulatorach pacjenta, praca zespołowa, analiza przypadków, dyskusja kierowana, burza mózgów, inscenizacja, praca z tekstem źródłowym.
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
- Wiedza (WMKL_F.W1, WMKL_F.W2, WMKL_F.W3, WMKL_F.W6, WMKL_F.W7, WMKL_F.W8, WMKL_F.W10, WMKL_F.W13, WMKL_F.W16): sprawdzana za pomocą testu pisemnego (pytania zamknięte i otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) oraz pytań ustnych w trakcie zaliczenia praktycznego.
- Umiejętności (WMKL_F.U1, WMKL_F.U2, WMKL_F.U3, WMKL_F.U5, WMKL_F.U7, WMKL_F.U8, WMKL_F.U9, WMKL_F.U10, WMKL_F.U11, WMKL_F.U12, WMKL_F.U21, WMKL_F.U22, WMKL_F.U23, WMKL_F.U24): oceniane podczas wykonywania zadań praktycznych w Centrum Symulacji, z użyciem list kontrolnych oceniających poprawność i bezpieczeństwo wykonania procedur oraz umiejętność podejmowania decyzji klinicznych.
- Kompetencje społeczne: oceniane na podstawie obserwacji zachowań studenta podczas ćwiczeń, w tym umiejętności pracy w zespole, komunikacji oraz zachowania w sytuacjach stresowych.
Kryteria oceniania
100% Obecność zgodna z regulaminem studiów.
1. Część teoretyczna: test pisemny obejmujący treści wykładów i ćwiczeń (minimum 70% poprawnych odpowiedzi).
2. Część praktyczna: realizacja jednego wylosowanego scenariusza w Centrum Symulacji.
- Czas trwania scenariusza: maksymalnie 15 minut.
- Ocenie podlega: prawidłowa ocena stanu pacjenta, zastosowanie odpowiednich procedur, bezpieczeństwo działań, komunikacja z zespołem.
- Po zakończeniu scenariusza student odpowiada na pytania egzaminatora obejmujące zarówno uzasadnienie podjętych działań, jak i powiązane zagadnienia teoretyczne.
3. Dopuszczalne są niezapowiedziane wejściówki i kolokwia sprawdzające bieżące przygotowanie.
4. Kryteria oceny są jednoznaczne i mierzalne; brak możliwości zaliczenia warunkowego lub uznaniowego.
Ocena końcowa jest wyliczana według następującego algorytmu:
- 50% – wynik testu pisemnego (część teoretyczna),
- 40% – wynik zaliczenia praktycznego w Centrum Symulacji,
- 10% – aktywność na zajęciach.
Możliwa jest tylko jedno dodatkowe podejście do części praktycznej.
Brak zaliczenia części praktycznej uniemożliwia podejścia do części teoretycznej, co skutkuje niezaliczeniem przedmiotu.
Warunki zaliczenia obecności:
- Obecność obowiązkowa na wszystkich zajęciach.
- Nie dopuszcza się ani jednej nieobecności nieusprawiedliwionej.
- Każda nieobecność musi być zgłoszona i odrobiona w najbliższym możliwym terminie po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym.
- W przypadku braku możliwości odrobienia zajęć student pisze test obejmujący materiał z zajęć, na których był nieobecny.
- Niedopełnienie powyższych zasad skutkuje uznaniem nieobecności za nieusprawiedliwioną i brakiem zaliczenia przedmiotu.
Konsultacje:
- Termin konsultacji: do ustalenia na początku semestru (możliwość konsultacji stacjonarnych i online po wcześniejszym umówieniu).
Literatura
- Wytyczne resuscytacji 2025 – Europejska Rada Resuscytacji (ERC), polskie tłumaczenie PRC.
- Krystyn Sosada, Wojciech Żurawiński (red.). Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała. PZWL, 2022.
- Krystyn Sosada (red.). Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, 2016.
- John Emory Campbell (red.). ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2022.
- Przemysław Guła, Waldemar Machała (red.). Postępowanie w obrażeniach ciała w praktyce SOR. PZWL, 2017.
Uzupełniająca:
- Matthew D. Sztajnkryce, Eric Roy (red.). ITLS. Sytuacje dużego zagrożenia w środowisku taktycznym i cywilnym. Medycyna Praktyczna, Wrocław 2025.
- Luca Herholz. Leki w ratownictwie medycznym. Redakcja naukowa wydania polskiego: prof. dr hab. med. Jerzy Robert Ładny, dr hab. med. Marzena Wojewódzka-Żelezniakowicz. Edra Urban & Partner, Wrocław 2025.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: