Etos zawodu lekarskiego WMCM-LE-MON-EZL
Celem przedmiotu jest przedstawienie zasad i reguł etycznych, ważnych w interpretowaniu i analizowaniu zagadnień etyczno-moralnych, w tym między innymi:
1. wskazanie studentom zasad moralnych, obowiązujących we współczesnej medycynie
2. przekazanie wiedzy z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie
2. omówienie kwestii etycznych odnoszących się
do zawodu pielęgniarki
3. wskazanie elementów humanistycznych
i filozoficznych w etyce zawodu pielęgniarki
4. wskazanie metod rozwiązywania dylematów moralnych w praktyce zawodowej
5. wykształcenie umiejętności poszanowania godności osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna)
charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych
i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy lekarskiej;
zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych
w pracy lekarza;
rozumie treść kodeksu etyki zawodowej lekarskiej;
różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;
posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna);
Umiejętności:
szanuje godność osoby ludzkiej w relacji
z podopiecznym i jego rodziną;
wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej
dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia.
Kryteria oceniania
Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności,
studium przypadku
Bardzo dobry – znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje
Ponad dobry – bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje
Dobry – dobra wiedza, umiejętności, kompetencje
Dość dobry – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje,
ale ze znacznymi niedociągnięciami
Dostateczny – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje,
z licznymi błędami (próg 60%)
Niedostateczny – niezadowalająca wiedza, umiejętności,
kompetencje (poniżej 60%)
Literatura
Z. Gajda, Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011.
P. Jaroszyński, Dramat życia moralnego, Warszawa 1997.
K. Osińska, Refleksje nad etyką lekarską, Warszawa 1992.
S. Olejnik, Etyka lekarska, Katowice 1995.
K. Bochenek, D. Kortko, Dobry zawód, Kraków 2008.
J. Woy-Wojciechowski, Misjonarze zdrowia, Warszawa 2010.
T. Brzeziński, Historia medycyny, Warszawa 1988.
J. Tatoń, Filozofia w medycynie, Warszawa 2003.
W. Szumowski, Filozofia medycyny, Kęty 2003.
M.A. Monge, Etyka w medycynie, Warszawa 2012.
https://www.nil.org.pl/dzialalnosc/osrodki-naczelnej-izby-lekarskiej/orodek-bioetyki/etyka-w-badaniach-naukowych
Literatura uzupełniająca:
Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2013, t. 1, s.144.
Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.200.
Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna -Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s.263.
Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna –Teologia-Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s.209.
Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Zaburzenia psychiczne, (red.) D. Pater, Warszawa 2017, t. 5, s.274.
Holistyczna koncepcja człowieka chorego. Teologia, medycyna, praktyka, Warszawa 2017, s.274.
Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Choroby cywilizacyjne, (red.) D. Pater, Warszawa 2018, t. 6, s.176.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: