Komunikacja lekarz-pacjent WMCM-LE-KLP
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności komunikacji pomiędzy studentem (a w przyszłości lekarzem) a pacjentem w różnych sytuacjach występujących w opiece zdrowotnej. Polega przede wszystkim na budowaniu relacji opartej na zaufaniu poprzez aktywne słuchanie pacjenta, okazywanie mu empatii, cierpliwości i zainteresowania, korzystając zarówno z komunikacji werbalnej (odpowiedni sposób mówienia, używanie zrozumiałego języka) jak i niewerbalnej, a także zachęcaniu go do wypowiedzi, zadawania pytań i wpółuczestniczenia w uzgadnianiu sposobu postępowania w określonej sytuacji zdrowotnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 pkt ECTS
Zajęcia obejmują udział w wykładach i seminariach oraz pracy własnej polegającej na przygotowaniu scenek oraz utrwalaniu informacji uzyskanych podczas zajęć. | W cyklu 2024/25_Z: Praca w ramach zajęć z nauczycielem w tym zaliczenie przedmiotu: wykłady 5 godzin + seminaria 15 godzin
Praca własna: przygotowanie się do zajęć seminaryjnych: 5 godzin
Łącznie 25 godzin dydaktycznych
| W cyklu 2025/26_Z: 4 pkt ECTS = 110 godzin pracy w tym:
10 godzin obowiązkowych wykładów
10 godzin obowiązkowych seminariów
10 godzin obowiązkowych ćwiczeń
oraz 80 godzin pracy własnej polegających na: samodzielnej nauce (powtarzaniu i zapamiętywaniu informacji z wykładów i innych źódeł, czytaniu literarury i oglądaniu scenek), przygotowaniu prezentacji na zadany temat, opracowaniu i wspólnym trenowaniu scenek przez pary (lub liczniejsze zespoły) studentów/ek na zadane tematy, które będą prezentowane na obowiązkowych zajęciach (ćwiczenia, seminaria) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Student/ka
zna i rozumie:
postawy społeczne wobec choroby, niepełnosprawności i starości oraz
specyficzne oddziaływanie stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji;
pojęcie empatii oraz zwroty i zachowania służące jej wyrażaniu;
specyfikę i rolę komunikacji werbalnej (świadome konstruowanie
komunikatów) i niewerbalnej (np. mimika, gesty, zarządzanie ciszą i
przestrzenią);
pojęcie normy i patologii zachowań seksualnych;
podstawy medycyny opartej na dowodach;
pojęcia bezpieczeństwa pacjenta i kultury bezpieczeństwa oraz ich aspekty:
organizacyjny, komunikacyjny i zarządczy
potrafi:
przestrzegać wzorców etycznych w działaniach zawodowych, zaplanować i przeprowadzić proces terapeutyczny zgodnie z wartościami etycznymi oraz ideą humanizmu w medycynie;
rozwijać i udoskonalać samoświadomość, zdolność do samorefleksji i dbałość
o siebie oraz zastanawiać się z innymi osobami nad własnym sposobem
komunikowania się i zachowywania;
rozpoznawać własne emocje i kierować nimi w relacjach z innymi osobami w
celu efektywnego wykonywania pracy mimo własnych reakcji emocjonalnych;
opisywać i krytycznie oceniać własne zachowanie oraz sposób komunikowania się, uwzględniając możliwość alternatywnego zachowania;
stosować adekwatnie do sytuacji pytania otwarte, zamknięte, parafrazę,
klaryfikację, podsumowania wewnętrzne i końcowe, sygnalizowanie, aktywne
słuchanie (np. wychwytywanie i rozpoznawanie sygnałów wysyłanych
przez rozmówcę, techniki werbalne i niewerbalne) i facylitacje (zachęcanie
rozmówcy do wypowiedzi);
dostosować sposób komunikacji werbalnej do potrzeb pacjenta, wyrażając się w sposób zrozumiały i unikając żargonu medycznego;
rozpoznawać i analizować trudne sytuacje i wyzwania związane z komunikowaniem się, w tym płacz, silne emocje, lęk, przerywanie wypowiedzi, kwestie kłopotliwe i drażliwe, milczenie, wycofanie, zachowania agresywne i roszczeniowe, oraz radzić sobie z nimi w sposób konstruktywny;
nawiązać z pacjentem i osobą towarzyszącą pacjentowi kontakt służący
budowaniu właściwej relacji (np. Model 4 nawyków – 4 Habits Model:
Zainwestuj w początek (Invest in the beginning), Wykaż empatię
(Demonstrate empathy), Rozpoznaj perspektywę pacjenta (Elicit the patient’s
perspective), Zainwestuj w koniec (Invest in the end));
spojrzeć na sytuację z perspektywy pacjenta, budując odpowiedni kontekst
rozmowy i używając metody elicytacji, a następnie uwzględnić ją w
budowaniu komunikatów werbalnych
zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, dzieckiem wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta;
przekazywać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego
protokołu (np. EMPATIA, SPIKES, ABCDE)
jest gotów do:
nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z
pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i
kulturowych;
kierowania się dobrem pacjenta;
przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze
świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z
choroby;
Kryteria oceniania
Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa i stanowi jedno z kryteriów zaliczających przedmiot. Punktualność i odpowiedzialność to cechy bez których nie ma możliwości pracy w żadnym z medycznych zawodów. Proszę nie spóźniać się na wykłady, ćwiczenia i seminaria.
Opuszczenie więcej niż 30% któregokolwiek z rodzajów zajęć - wykładów, seminariów lub ćwiczeń wyklucza możliwość zaliczenia przedmiotu niezależnie od tego czy nieobecności są usprawiedliwione czy też nie (niemożliwe jest zorganizowanie dodatkowych wykładów lub innych zajęć dla nieobecnych). Osoby, które opuściły mniej niż 30% zajęć (niezależnie czy nieobecności są usprawiedliwione czy też nie) muszą odrobić te nieobecności poprzez wykonanie dodatkowej pracy zleconej przez prowadzącego zajęcia. Zwykle będzie to praca pisemna lub prezentacja na zadany temat.
Ćwiczenia i seminaria służą nauce praktycznego wykorzystania wiedzy przekazanej podczas wykładów. Dlatego na ćwiczenia i seminaria trzeba być przygotowanym merytorycznie a znajomość wiedzy jest weryfikowana przez osobę prowadzącą zajęcia. Oba rodzaje zajęć wymagają aktywności, zaanagażowania i umiejętności pracy zespołowej. Studenci/tki obserwują scenki, uczestniczą w ich omawianiu, przedstawiają prezentacje na tematy zadane wcześniej przez prowadzącego, prezentują przygotowane wcześniej scenki na zadany temat, występując w rolach lekarza lub pacjenta, osoby bliskiej pacjenta lub innej osoby.
Aktywnośc w czasie wszystkich zajęć jest oceniana przez prowadzącego na stopnie, które są podstawą końcowej oceny na zaliczeniu przedmiotu. Osoby nieaktywne lub wykonujące zadania na zbyt niskim do zaliczenia przedniotu poziomie (ponizej oceny dostatecznej) będą proszone o zaprezentowanie swojej wiedzy, postawy i umiejętności w scenkach odgrywanych z prowadzącym zajęcia w ostatnim cyklu zajęć.
Uczestniczenie w zajęciach wymaga skupienia i ciszy, niezależnie od tego czy są prowadzone stacjonarnie czy też metodą nauczania zdalnego. Dlatego w czasie zajęć wykluczone jest głośne lub rozpraszające uwagę innych zachowywanie się, zajmowanie się czynnościami nie mającymi bezpośrednio związku z tematem zajęć (np. przeglądanie internetu, pisanie maili itp.), szukanie w internecie odpowiedzi podczas weryfikacji przez prowadzącego poziomu wiedzy studentów, przemieszczanie się lub przebywanie w gwarnych miejscach lub innych warunkach utrudniających skupienie, wypowiedź lub wymianę informacji.
W czasie nauczania zdalnego osoba poproszona o zabranie głosu lub sama zgłaszająca się do wypowiedzi ma obowiązek właczenia kamery, aby wszyscy uczestnicy wykładu lub seminarium ją widzieli.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: