Geriatria WMCM-LE-Ger
ćwiczenia
:Nauka podmiotowego i przedmiotowego badania lekarskiego z uwzględnieniem specyfiki schorzeń wieku podeszłego i elementów Całościowej Oceny Geriatrycznej. Interpretacja wyników badań dodatkowych u osób z wielochorobowością i polifarmakoterapią.
Zadania lekarza w interdyscyplinarnym zespole geriatrycznym. Promowanie zdrowego starzenia się. Ocena stanu odżywienia i zapobieganie niedożywienia u osób starszych hospitalizowanych. Ocena funkcjonowania pacjentów w podeszłym wieku, rehabilitacja geriatryczna. Rola psychologa w oddziale geriatrycznym. Specyfika pracy z pacjentem geriatrycznym. Praktyczne aspekty funkcjonowania opieki społecznej i zdrowotnej dla osób starszych.
Wykłady:
1. Gerontologia i geriatria – wykład wprowadzający.
2. Zespół kruchości i sarkopenia.
3. Zaburzenia chodu i równowagi w wieku podeszłym.
4. Majaczenie, depresja i zespoły otępienne w wieku podeszłym.
5. Niedożywienie, żywienie i aktywność ruchowa w wieku podeszłym.
6. Wielochorobowość w wieku podeszłym - cz. I.
7. Wielochorobowość w wieku podeszłym - cz. II
8. Polifarmakoterapia i polipragmazja w wielu podeszłym .
9. Problemy okołooperacyjne w wieku podeszłym.
10. Całościowa ocena geriatryczna.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób:
Przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,
3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,
5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki,
6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno- -mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów,
7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,
8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,
9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy
przebieg i objawy procesu starzenia się oraz zasady całościowej oceny geriatrycznej i opieki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pacjenta w podeszłym wieku;
przyczyny i podstawowe odrębności w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych;
podstawowe zasady farmakoterapii chorób osób w podeszłym wieku;
zagrożenia związane z hospitalizacją osób w podeszłym wieku;
podstawowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej;
przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego, w tym:
1) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V,
2) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu,
3) padaczce,
4) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo- -rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych,
5) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych,
6) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona,
7) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym,
8) chorobach układu nerwowo-mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej,
9) urazach czaszkowo-mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu;
zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego;
możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;
wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej;
aktualne poglądy na temat społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych;
formy przemocy, modele wyjaśniające przemoc w rodzinie i przemoc w wybranych instytucjach, społeczne uwarunkowania różnych form przemocy oraz rolę lekarza i lekarza dentysty w jej rozpoznawaniu;
postawy społeczne wobec znaczenia zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, a także koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia;
znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem i pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
2. Opuszczone zajęcia muszą być odpracowane w innym terminie lub, o ile to niemożliwe ze względów organizacyjnych, zaliczone na warunkach i w terminie określonych przez prowadzącego.
3. Warunkiem zaliczenia przedmiotu przystąpienia do egzaminu jest czynny udział w zajęciach oraz pozytywna ocena z zaliczenia praktycznego, przeprowadzona po zrealizowanych ćwiczeniach.
4. Student ma prawo do przystąpienia do egzaminu w jednym terminie podstawowym i jednym terminie poprawkowym. Ich formę i terminy ustala koordynator przedmiotu.
5. Egzamin teoretyczny ma formę testu jednokrotnego wyboru.
6. Nieuzyskanie pozytywnej oceny w terminie poprawkowym powoduje niezaliczenie przedmiotu.
skala ocen:
<60% pkt – 2; 60-67% pkt – 3,0; 68-75% pkt – 3,5; 76-83% pkt – 4,0; 84-91% pkt 4,5; 92-99% pkt – 5. 100% pkt – 5,5 oraz wykazanie się na zajęciach wyjątkową znajomością przedmiotu.
Literatura
Literatura Podstawowa:
1. Red. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów ., Via Medica, 2006
2. red. Gryglewska B., Grodzicki T. Vademecum geriatrii dla lekarza praktyka. Tom 1 i 2 , Via Medica, 2016, 2017
3. Red. Cybulski M., Krajewska-Kułak E. Wielkie zespoły geriatryczne. Edra Urban&Partner, Wrocław 2021
4. Red. Gąsowski J., Piotrowicz K. Geriatria. Wybrane zagadnienia. Medycyna Praktyczna, Kraków 2020
Literatura uzupełniająca:
1. Red. Schafer C., Liekweg A., Eisert A. Farmakoterapia w geriatrii. , Wydanie I polskie. MedPharmPolska, Wrocław 2017.
2. Red. Grodzicki T., Kenig J., Problemy okołooperacyjne u osób w wieku podeszłym. PZWL, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: