Choroby wewnętrzne WMCM-LE-CW-6
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów kierunku lekarskiego do rozpoznawania, różnicowania, leczenia i monitorowania najczęściej występujących chorób wewnętrznych. Studenci zdobędą wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności potrzebne do diagnozowania pacjentów, ustalania planu leczenia oraz monitorowania efektów terapii w warunkach szpitalnych i ambulatoryjnych.
1. Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów kierunku lekarskiego do rozpoznawania, różnicowania, leczenia i monitorowania najczęściej występujących chorób wewnętrznych. Studenci zdobędą wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności potrzebne do diagnozowania pacjentów, ustalania planu leczenia oraz monitorowania efektów terapii w warunkach szpitalnych i ambulatoryjnych.
2. Zakres tematyczny
Wykłady:
1. Choroby układu sercowo-naczyniowego
o Nadciśnienie tętnicze
o Niewydolność serca
o Zaburzenia rytmu serca
o Choroba wieńcowa
o Zasady leczenia farmakologicznego i niefarmakologicznego
2. Choroby układu oddechowego
o Przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP)
o Astma oskrzelowa
o Zatorowość płucna
o Zapalenia płuc i oskrzeli
3. Choroby przewodu pokarmowego
o Choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy
o Choroby wątroby (marskość, zapalenie)
o Choroby jelit (choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego)
4. Choroby nerek i układu moczowego
o Ostra i przewlekła niewydolność nerek
o Kamica nerkowa
o Zakażenia układu moczowego
5. Endokrynologia i zaburzenia metaboliczne
o Cukrzyca typu 1 i 2
o Choroby tarczycy (nadczynność, niedoczynność)
o Osteoporoza
6. Opieka nad pacjentem geriatrycznym
o Problematyka chorób przewlekłych
o Stany niedożywienia
o Opieka paliatywna
o Leczenie ran
o Nowoczesna farmakoterapia chorób cywilizacyjnych
Seminaria:
1. Interpretacja wyników badań laboratoryjnych (morfologia, biochemia, markery chorób).
2. Nowoczesne metody obrazowania w diagnostyce chorób wewnętrznych (RTG, USG, TK, MRI).
3. Współczesne algorytmy postępowania w stanach nagłych (zawał serca, udar, sepsa).
4. Farmakoterapia w chorobach wewnętrznych – nowe leki i ich zastosowanie.
Ćwiczenia kliniczne:
1. Badanie przedmiotowe pacjenta z chorobami wewnętrznymi.
2. Opracowanie i wdrażanie planu diagnostyczno-terapeutycznego.
3. Postępowanie w stanach nagłych – symulacje kliniczne.
4. Opieka nad pacjentem przewlekle chorym – wizyty w oddziałach i ambulatoriach.
5. Analiza i interpretacja wyników badań laboratoryjnych i obrazowych.
6. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej pacjenta.
W cyklu 2024/25:
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów kierunku lekarskiego do rozpoznawania, różnicowania, leczenia i monitorowania |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Student zna i rozumie etiologię, patofizjologię oraz objawy kliniczne najczęstszych chorób wewnętrznych.
• Zna algorytmy diagnostyczne i zasady leczenia farmakologicznego i niefarmakologicznego.
• Zna zasady interpretacji wyników badań laboratoryjnych i obrazowych.
Umiejętności:
• Student potrafi przeprowadzić szczegółowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta.
• Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych (laboratoryjnych, obrazowych).
• Umie opracować plan diagnostyczno-terapeutyczny dla pacjentów z różnymi chorobami wewnętrznymi.
• Potrafi działać w sytuacjach nagłych medycznych.
Kompetencje społeczne:
• Student wykazuje postawę odpowiedzialności za podejmowane decyzje kliniczne.
• Jest świadomy konieczności ustawicznego doskonalenia swoich umiejętności i wiedzy.
• Potrafi pracować w zespole wielodyscyplinarnym, współpracując z innymi specjalistami.
Metody dydaktyczne
• Seminaria – dyskusje nad przypadkami klinicznymi, analiza literatury, praca w grupach.
• Ćwiczenia kliniczne – praktyczne zajęcia z pacjentami na oddziale szpitalnym.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: Egzamin końcowy (pisemny 120 pytań jednokrotnego wyboru), każdy tydzień kliniczny zakończony jest zaliczeniem ustnym „przy łóżku pacjenta”
• Zaliczenie ćwiczeń klinicznych – obecność na zajęciach, aktywność podczas pracy z pacjentami, przygotowanie raportów klinicznych, zaliczenie „przy łóżku pacjenta” . Zaliczenie kolokwium.
• Zaliczenie seminariów – przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrany temat oraz udział w dyskusjach. Zaliczenie kolokwium.
• Egzamin końcowy – test pisemny (120 pytań zamkniętych) oraz egzamin ustny (analiza przypadku klinicznego, pytania problemowe).
Kryterie oceny egzaminu końcowego:
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie minimum 60% (72 pkt) prawidłowych odpowiedzi.
>93% (>111 pkt) ocena bardzo dobra
85-92% (102-110 pkt)ocena dobra+
77-84% (92-101 pkt) ocena dobra
69-76% (82-91 pkt )ocena dostateczna plus+
60-68% (72-81 pkt) ocena dostateczna
<60% (<72 pkt) ocena niedostateczna, brak zaliczenia przedmiotu.
Egzamin poprawkowy odbywa się w formie ustnej.
Literatura
• Podręczniki z zakresu chorób wewnętrznych, np.:
o A. Szczeklik: "Interna", PZWL, najnowsze wydanie.
o Harrison's "Principles of Internal Medicine", McGraw-Hill.
• Artykuły naukowe z czasopism medycznych: "The Lancet", "New England Journal of Medicine", "Polskie Archiwum Medycyny Wewnętrznej".
W cyklu 2024/25:
• Podręczniki z zakresu chorób wewnętrznych, np.: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: