Choroby wewnętrzne WMCM-LE-CW
A.Treści merytoryczne
Choroba refluksowa przełyku
Choroba wrzodowa
Ostre zapalenie trzustki
Przewlekłe zapalenie trzustki
Badania endoskopowe w gastroenterologii
Nieswoiste choroby zapalne jelit
Ostre wirusowe zapalenie wątroby, przewlekłe wirusowe zapalenie wątroby
Autoimmunologiczne zapalenie wątroby, ostra niewydolność wątroby
Niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby
Polekowe uszkodzenie wątroby
Ostre uszkodzenie nerek
Przewlekła choroba nerek
Choroby kłębuszków nerkowych
Cewkowo-śródmiąższowe choroby nerek
Tubulopatie
Kamica nerkowa
Zakażenia układu moczowego, Torbiele nerek
Ogólne zasady leczenia chorób reumatycznych
Zespół antyfosfolipidowy
Leki stosowane w reumatologii
Nowotwory a choroby reumatyczne.
Manifestacje pozastawowe chorób reumatycznych
Reumatoidalne zapalenie stawów
Choroba Stilla u dorosłych
Zespół antyfosfolipidowy
Toczeń rumieniowaty układowy
Twardzina układowa
Zapalenie wielomięśniowe i skórno-mięśniowe
Mieszana choroba tkanki łącznej i zespoły nakładania
Zapalenia naczyń
Polimialgia reumatyczna
Zespół Sjögrena
Spondyloartropatie
Choroba zwyrodnieniowa stawów
Infekcyjne (septyczne) zapalenie stawów
Dna moczanowa
Choroby wywoływane przez kryształy pirofosforanu wapnia
Osteoporoza
Osteomalacja
Choroba Pageta
Martwica jałowa kości
Fibromialgia
Zespoły bólowe kręgosłupa
Amyloidoza
Rumień guzowaty
Zapalenie tkanki tłuszczowej (panniculitis)
B. Problematyka ćwiczeń
Przeprowadzanie wywiadu z chorymi. Ogólne zasady badania podmiotowego i przedmiotowego. Badanie przedmiotowe i podmiotowe układu oddechowego. Badanie przedmiotowe i podmiotowe układu krążenia. Badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy brzusznej oraz układu moczowo‐ płciowego. Podstawowa symptomatologia oraz badania dodatkowe. Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi z uwzględnieniem symptomatologii i badań dodatkowych. Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu kostnego i nerwowego z uwzględnieniem symptomatologii i badań dodatkowych.
Odmienności w badaniu podmiotowym i przedmiotowym u pacjentów starszych. Umiejętność oceny badań dodatkowych. Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej.
Badanie przedmiotowe i podmiotowe układu krążenia.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy brzusznej oraz układu moczowo‐ płciowego. Podstawowa symptomatologia oraz badania dodatkowe.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi z uwzględnieniem symptomatologii i badań dodatkowych.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu kostnego i nerwowego z uwzględnieniem symptomatologii i badań dodatkowych.
Badanie przedmiotowe i podmiotowe układu krążenia.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy brzusznej oraz układu moczowo‐ płciowego. Podstawowa symptomatologia oraz badania dodatkowe.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi z uwzględnieniem symptomatologii i badań dodatkowych.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu kostnego i nerwowego z uwzględnieniem symptomatologii i badań dodatkowych.
Badanie przedmiotowe i podmiotowe układu krążenia.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy brzusznej oraz układu moczowo‐ płciowego. Podstawowa symptomatologia oraz badania dodatkowe.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe głowy i szyi z uwzględnieniem symptomatologii i badań dodatkowych.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe układu kostnego i nerwowego z uwzględnieniem symptomatologii i badań dodatkowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Treść efektu kształcenia zdefiniowanego dla przedmiotu (modułu)
Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń
tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
b) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób: podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder, a także guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,
c) chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, reumatoidalnego zapalenia stawów, układowych zapaleń naczyń, spondyloarteopatii zapalnych, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej.
d) chorób układu pokarmowego, w tym chorób: jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;
wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej;
przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta
przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych
rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;
planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;
definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi
interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń
prowadzi dokumentację medyczną pacjenta
Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym
Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
Kryteria oceniania
Symbol efektu Metody oceny efektów kształcenia (np.: zalicznenie ustne, obserwacja w trakcie zajęć) Forma zajęć dydaktycznych (ćw, sem)
EK_01 ZALICZENIE USTNE SEMESTRALNE/ TEST WG PARAGRAFU 4.2/A,B Ćw./SEM.
EK_02 ZALICZENIE USTNE SEMESTRALNE/TEST WG PARAGRAFU 4.2/A, B Ćw./SEM.
EK_03 ZALICZENIE USTNE SEMESTRALNE – WG PARAGRAFU 4.2/C ĆW.
A. Seminaria (EK_01, EK_02): Zaliczenie pisemne na ocenę. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego w semestrze letnim jest obecność na wszystkich seminariach. Zaliczenie ma formę testu zamkniętego, jednokrotnego wyboru z 5 odpowiedzi z całości zagadnień danego działu chorób wewnętrznych. Odbywa się po zakończeniu każdego działu chorób wewnętrznych. Zaliczenie testu wymaga uzyskania 60% pozytywnych odpowiedzi z 40-50 pytań z zakresu każdego działu chorób wewnętrznych. Ocena na koniec semestru to średnia arytmetyczna z ocen z działów chorób wewnętrznych, które odbyły się w trakcie semestru. Kryteria oceny testu z seminariów. 5.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 93%-100% 4.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 85%-92% 4.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 77%-84% 3.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 69%-76% 3.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 60%-68% 2.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia poniżej 60% C. Ćwiczenia (EK_03 - EK_16): Zaliczenie
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność na wszystkich ćwiczeniach z wyłączeniem nieobecności usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim. Na ocenę końcową zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywność studenta w trakcie wszystkich zajęć, jego przygotowanie do zajęć, umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego, ogólnego i ukierunkowanego oraz wiedza diagnostyczną i terapeutyczną dotyczącą chorego na danym oddziale. Ocena końcowa jest średnią z punktów 1-4 jak niżej: 1. Ocena bieżącego przygotowania do zajęć i aktywność na nich oraz umiejętności i kompetencji społecznych. 2. Zaliczenie w postaci pisemnie zebranego wywiadu oraz badania chorego z propozycją rozpoznania głównego, proponowanych badań dodatkowych (laboratoryjne, obrazowe, inne), możliwymi najważniejszymi rozpoznaniami w diagnostyce różnicowej. 3. Odpowiedź ustna na pytania dotyczące opisywanego pacjenta i całości zagadnień z danej dziedziny chorób wewnętrznych (rozpoznań, diagnostyki, epidemiologii, etiopatogenezy, zasad rozpoznawania, różnicowania, leczenia, rokowania). 4. Test z zagadnień objętych programem seminariów i ćwiczeń (j.w) Ocena na koniec semestru to średnia arytmetyczna z ocen z działów chorób wewnętrznych które odbyły się w trakcie semestru. Ocena umiejętności, kompetencji społecznych, aktywności i wiedzy do oceny na ćwiczeniach: 5.0 – student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest dobrze przygotowany, zdobył wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie chorób wewnętrznych na bardzo dobrym poziomie, opanował w wysokim stopniu umiejętności postępowania diagnostycznego i terapeutycznego u pacjentów leczonych w warunkach oddziału wewnętrznego. 4.5 – student aktywnie uczestniczy w zajęciach, zdobył wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie chorób wewnętrznych na dobrym poziomie, opanował w dobrym stopniu umiejętności postępowania diagnostycznego i terapeutycznego u pacjentów leczonych w warunkach oddziału wewnętrznego. 4.0 – student aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest poprawiany, zdobył wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie chorób wewnętrznych na dobrym poziomie, potrafi dobrze zaplanować działania diagnostyczne i terapeutyczne u pacjentów leczonych w warunkach oddziału wewnętrznego. 3.5 – student uczestniczy w zajęciach, jego zakres przygotowania nie pozwala na całościowe przedstawienie omawianego problemu, zdobył wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie chorób wewnętrznych w dostatecznym stopniu, nie zawsze potrafi prawidłowo zaplanować działania diagnostyczne i terapeutyczne u pacjentów leczonych wwarunkach oddziału wewnętrznego. 3.0 – student uczestniczy w zajęciach, zdobył wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie chorób wewnętrznych w dostatecznym stopniu, często jest korygowany. 2.0 – student biernie uczestniczy w zajęciach, wypowiedzi są niepoprawne merytorycznie, wiedza teoretyczna i praktyczna w zakresie chorób wewnętrznych jest niedostateczna, nie potrafi zaplanować działań diagnostycznych i terapeutycznych u pacjentów leczonych w warunkach oddziału wewnętrznego, często popełnia błędy
EK_04 ZALICZENIE USTNE SEMESTRALNE– WG PARAGRAFU 4.2/C ĆW.
EK_05 ZALICZENIE USTNE SEMESTRALNE– WG PARAGRAFU 4.2/C ĆW.
EK_06 ZALICZENIE USTNE SEMESTRALNE – WG PARAGRAFU 4.2/C ĆW.
Literatura
Literatura podstawowa: 1. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2022, Kraków- Medycyna Praktyczna, 2022
Literatura uzupełniająca:
1. Interna Szczeklika mały podręcznik 2022– kompendium, Kraków- Medycyna Praktyczna, 2022
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: