Biofizyka WMCM-LE-BF-ćw
PREZENTACJE
1. Zasady przygotowania dobrej prezentacji naukowej
2. Przeszukiwanie baz danych artykułów naukowych
3. Elementy biofizyki molekularnej –poszukiwanie nowych leków metodami in silico
4. Narząd wzroku – budowa, elementy optyki
5. Narząd słuchu – budowa, funkcje
6. Fizyczne podstawy funkcjonowania układu oddechowego – wymiana gazowa
7. Fizyczne podstawy funkcjonowania układu krążenia – ciśnienie krwi, praca serca
8. Fizyczne podstawy funkcjonowania układu nerwowego – przekaźnictwo sygnałowe
9. Empiryczne przykłady wpływu wielkości fizycznych na organizmy żywe
12. Wybrane metody diagnostyczne i obrazowania tkanek i narządów, np.: EKG, USG, PET, RTG, CT
ĆWICZENIA
1. Podstawy rachunku błędów
2. Elementy biofizyki molekularnej – modelowanie molekularne, poszukiwanie nowych leków metodami in silico
3. Narząd wzroku –elementy optyki
4. Metody spektroskopowe i rezonansowe – analiza widm, wykorzystanie w diagnostyce
5. Promieniowanie jonizujące: podstawowe wielkości i jednostki dozymetryczne
6.Poszukiwanie nowych leków/ocena efektywności terapii metodami in vitro: wybrane mechanizmy działania: apoptoza, generowanie wolnych rodników, uszkodzeń DNA, metody mikroskopowe, cytometryczne
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
Celem nauczania przedmiotu biofizyka jest :
1. Zdobycie podstawowej wiedzy nt. biofizycznych podstaw budowy i funkcjonowania podstawowych struktur komórkowych, narządów oraz organizmu, jako całości.
2. Nabycie zdolności do interpretowania i rozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w organizmach żywych
3. Zdobycie podstawowej wiedzy nt. mechanizmu działania i wpływu czynników fizycznych na organizm
4. Zapoznanie z fizycznymi podstawami działania aparatury do diagnostyki i terapii
5. Zdobycie wiedzy nt. sposobu prowadzenia eksperymentów naukowych, w tym zapoznanie z obsługą prostych przyrządów pomiarowych i podstawami rachunku błędów.
6. Zdobycie umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków
Wiedza
WMKL_B.W05. zna prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy i gazów oraz czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi
WMKL_B.W06. zna naturalne i sztuczne źródła promieniowania jonizującego oraz opisuje oddziaływanie promieniowania jonizującego z materią
WMKL_B.W07. zna fizykochemiczne i molekularne podstawy działania narządów zmysłów
WMKL_B.W08. zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania
WMKL_B.W09. zna fizyczne podstawy wybranych technik terapeutycznych, w tym ultradźwięków i naświetlań
B.W12. charakteryzuje struktury I-, II-, III- oraz IV-rzędowe białek; zna modyfikacje potranslacyjne i funkcjonalne białka oraz ich znaczenie
B.W34. zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych
i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny
Umiejętności
B.U1. wykorzystuje znajomość praw fizyki do wyjaśnienia wpływu czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, przyspieszenie, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące na organizm i jego elementy
B.U2. potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania niejonizującego, jonizującego
i innych czynników fizycznych działających na organizm oraz stosuje się do zasad ochrony radiologicznej
B.U10. obsługuje proste przyrządy pomiarowe oraz ocenia dokładność wykonywanych pomiarów
B.U11. korzysta z baz danych, w tym internetowych,
i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi
D.U16. rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, planuje własną aktywność edukacyjną
D.U17. krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, oraz wyciąga wnioski w oparciu o dostępną literaturę
Kompetencje społeczne
K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
Kryteria oceniania
PREZENTACJE - DYSKUSJA W CZASIE ZAJĘĆ
Kryteria oceniania:
ocena niedostateczna (ndst. -2) student nie posiada wiedzy(WMKL_B.W07, WMKL_B.W08, WMKL_B.W09. B.W12), umiejętności (B.U1, B.U11, D.U16, D.U17) i kompetencji (K4) przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3) student opanował wiedzę (WMKL_B.W07, WMKL_B.W08, WMKL_B.W09. B.W12), umiejętności (B.U1, B.U11, D.U16, D.U17) i kompetencje (K4) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu niewielkim.
ocena dobra (db.: 4) student opanował wiedzę (WMKL_B.W07, WMKL_B.W08, WMKL_B.W09. B.W12), umiejętności (B.U1, B.U11, D.U16, D.U17) i kompetencje (K4) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu wystarczającym.
ocena bardzo dobra (bdb.: 5) student opanował wiedzę (WMKL_B.W07, WMKL_B.W08, WMKL_B.W09. B.W12), umiejętności (B.U1, B.U11, D.U16, D.U17) i kompetencje (K4) przewidziane w efektach kształcenia w stopni pełnym.
ĆWICZENIA - KOLOKWIUM KOŃCOWE, OCENA PRZYGOTOWANIA DO ZAJĘĆ, OBSERWACJA STUDENTA W CZASIE ZAJĘĆ LABORATORYJNYCH, DYSKUSJA W CZASIE ZAJĘĆ
Kryteria oceniania:
ocena niedostateczna (ndst. -2) student nie posiada wiedzy(WMKL_B.W07, B.W34), umiejętności (B.U1, B.U2, B.U10, D.U16) i kompetencji (K4 ) przewidzianych w efektach kształcenia.
ocena dostateczna (dst.: 3) student opanował wiedzę(WMKL_B.W07, B.W34), umiejętności (B.U1, B.U2, B.U10, D.U16) i kompetencje (K.4 ) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu niewielkim.
ocena dobra (db.: 4) student opanował wiedzę(WMKL_B.W07, B.W34), umiejętności (B.U1, B.U2, B.U10, D.U16) i kompetencje (K.4 ) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu wystarczającym
ocena bardzo dobra (bdb.: 5) student opanował wiedzę(B.W7, B.W34), umiejętności (B.U1, B.U2, B.U10, D.U16) i kompetencje (K.4 ) przewidziane w efektach kształcenia w stopniu pełnym.
Literatura
F. Jaroszyk (red.), „Biofizyka – podręcznik dla studentów”, PZWL, Warszawa, 2008
Z. Jóźwiak, G. Bartosz, „Biofizyka. Wybrane zagadnienia z ćwiczeniami”, PWN, Warszawa, 2005
A. Hrynkiewicz, E. Rokita, „Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii”, PWN, Warszawa, 2000
G. Ślósarek, „Biofizyka molekularna, Zjawiska Instrumenty Modelowanie”, PWN, Warszawa, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: