Anatomia WMCM-LE-ANA-2
Wykład 28-35 JAMA BRZUSZNA, PRZESTRZEŃ ZAOTRZEWNOWA, NARZĄDY MOCZOWO-PŁCIOWE I DNO MIEDNICY
W28-Wykład 28 Pojęcie brzuch a jama brzuszna. Ściany jamy brzusznej. Miejsca zmniejszonej oporności tych ścian. Przepukliny (kanał pachwinowy i udowy).
W29-Wykład 29 Wybrane zagadnienia z budowy i topografii wątroby, dróg żółciowych wewnątrz i zewnątrz wątrobowych. Trzustka - wybrane zagadnienia z budowy i topografii
W30-Wykład 30 Rozwój i najczęściej spotykane wady układu pokarmowego i otrzewnej
W31-Wykład 31 Unaczynienie narządów jamy brzusznej. Układ żyły wrotnej. Krążenie oboczne. Naczynia i węzły chłonne jamy brzusznej
W32-Wykład 32 Przestrzeń zaotrzewnowa i jej zawartość. Układ moczowy
W33-Wykład 33 Układ rozrodczy męski i żeński
W34-Wykład 34 Wybrane zagadnienia z rozwoju układu moczowego i rozrodczego. Wady rozwojowe
W35-Wykład 35 Jama brzuszna, przestrzeń zaotrzewnowa oraz narządy miednicy w odrazach rtg, TK, MR i USG
Wykład 36-40 KOŃCZYNA GÓRNA i KOŃCZYNA DOLNA
W36-Wykład 36 Wybrane zagadnienia praktyczne z anatomii układu mięśniowo-szkieletowego kończyny górnej
W37-Wykład 37 Objawy uszkodzenia nerwów i naczyń kończyny górnej
W38-Wykład 38 Anatomia dużych stawów - ramiennego, biodrowego i kolanowego - aspekty kliniczne: artroskopia, endoprotezoplastyka
W39-Wykład 39 Topografia obręczy kończyny dolnej, uda, goleni i stopy. Unaczynienie i unerwienie kończyny dolnej – mechanizm odpływu krwi żylnej, objawy porażenia nerwów
W40-Wykład 40 Anatomia radiologiczna kończyn
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie:
Wiedzy – Absolwent* zna i rozumie:
A.W1 Mianownictwo anatomiczna, histologiczne i embriologiczne w językach polskim i angielskim
A.W2 budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna);
Umiejętności – Absolwent* potrafi:
A.U3 wyjaśnia anatomiczne podstawy badania przedmiotowego;
A.U4 wnioskuje o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa oraz magnetyczny rezonans jądrowy);
A.U5 posługiwać się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym;
*W załącznikach do Rozporządzenia Ministra NiSW z 26 lipca 2019 wspomina się o „absolwencie”, a nie studencie
POZOSTAŁE EFEKTY UCZENIA SIĘ (nieobowiązkowe)
Numer efektu uczenia się Efekty w zakresie
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
W1 zna, opisuje, wyjaśnia, budowę ciała człowieka posługując się mianownictwem anatomicznym w języku polskim, łacińskim i angielskim
W2 Zna i opisuje, budowę, funkcję, topografię i rozwój okolic ciała, struktur człowieka poznanych na zajęciach praktycznych na zdjęciach rentgenowskich, obrazach USG, TK, MR i endoskopowych
W3 Zna i opisuje, związek pomiędzy budową a funkcją, odmianą narządów ciała człowieka poznanego na zajęciach praktycznych oraz na zdjęciach rentgenowskich, obrazach USG, TK, MR i endoskopowych oraz zależność pomiędzy budową i czynnością narządu
W4 Zna podstawowe zagadnienia anatomii klinicznej jako bazę do dalszej nauki z przedmiotów klinicznych
W5 Zna i rozumie szacunek ciała ludzkiego, także podczas zajęć praktycznych (prosektoryjnych) w odniesieniu do zwłok ludzkich
Umiejętności – Absolwent potrafi:
U1 posługuje się mianownictwem anatomicznym w języku polskim, łacińskim i angielskim
U2 Potrafi opisać, rozpoznać, , budowę, funkcję, topografię i rozwój okolic ciała oraz wyjaśnić związek pomiędzy budową a funkcją narządów ciała człowieka poznanych na zajęciach praktycznych z wykorzystaniem zdjęć rentgenowskich, obrazach USG, TK, MR i endoskopowych
U3 Wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu anatomii człowieka posługując się z zagadnieniami anatomii klinicznej jako bazę do dalszej nauki z przedmiotów klinicznych
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
K1 Okazać szacunek wobec ciała ludzkiego (zwłok), grup społecznych, uczuć religijnych w trosce o ich dobro
K2 Dalszego samokształcenia z zachowaniem tajemnicy lekarskiej.
Kryteria oceniania
w zakresie wiedzy: Egzamin testowy w sesji letniej - test jednokrotnego wyboru; Kolokwium teoretyczne – po zakończeniu każdego działu (patrz Regulamin Zajęć w Zakładzie poniżej), Kartkówka - test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test uzupełniania odpowiedzi; podpisywanie struktur na ilustracji
w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny - 'szpilki' w sesji letniej - pisemne nazwanie zaznaczonych struktur ze standaryzowaną metodą oceniania opisaną szczegółowo z przykładami na platformie edukacyjnej WUM
w zakresie kompetencji społecznych: Przedłużona obserwacja przez nauczyciela prowadzącego; elementy zajęć seminaryjnych i rozwiązywanie problemów w grupach.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
zaliczenie wszystkich kartkówek,
uzyskanie progu punktowego w zakresie kolokwiów teoretycznych i praktycznych.
Przedmiot kończy się egzaminem testowym i praktycznym na ocenę. Warunek zaliczenia egzaminu: uzyskanie ≥ 65% poprawnych odpowiedzi z obu części.
Weryfikacja obejmuje wszystkie kategorie obszarów (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne).
Literatura
Obowiązkowa
1/ Anatomia Człowieka podręcznik dla studentów W.Woźniak
2/Anatomia Człowieka W.Sylwanowicz (red.Sokołowska Pituchowa) PZWL
3/ Anatomia Człowieka A.Bochenek M.Reicher T I-V PZWL (wybrane rozdziały)
4/ Anatomia Ośrodkowego Układu Nerwowego dla Studentów H.Dobaczewska
5/ Anatomia Kliniczna Głowy i Szyi R.Aleksandrowicz, B.Ciszek PZWL
6/ Zarys Anatomii Człowieka A.Krechowiecki, F.Czerwiński PZWL
7/ Mianownictwo Anatomiczne R.Aleksandrowicz PZWL
8/ Mała Anatomia Kliniczna B.Ciszek, K.Krasucki, R.Aleksandrowicz PZWL
Uzupełniająca
1/ Anatomia Topograficzna i Stosowana W. Łasiński T I-III PZWL
2/ Anatomia Prawidłowa Człowieka T.Marciniak RU ZSP AM Wrocław
3/ Anatomia Czynnościowa Ośrodkowego Układu Nerwowego B.Gołąb PZWL
4/ Anatomia Głowy dla Stomatologów W.Łasiński PZWL
5/ Anatomia tom I i II - Lippert Urban & Partner
6/ Anatomia Człowieka A.Bochenek M.Reicher T I-V PZWL
7/ dostępne na rynku słowniki mian anatomicznych (np. Terminologia Anatomica)
ATLASY FOTOGRAFICZNE - przykłady
1/ Kolorowy Atlas Anatomii Człowieka Mc.Minn i wsp. dowolne wydanie
2/ Anatomia Człowieka Rohen,Yokochi dowolne wydanie
3/ Atlas Anatomii Vajda
ATLASY KLASYCZNE - przykłady
1/ Sobotta Atlas Anatomii Człowieka T I-II dowolne wydanie
2/ Kiss Atlas Anatomii dowolne wydanie
3/ Bertollini Atlas Anatomii dowolne wydanie
4/ Sinielnikow Atlas Anatomii dowolne wydanie
5/ Petra Kopf-Meier dowolne wydanie
6/ Prometeusz dowolne wydanie
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: