Antyk dla medycyny WMCM-LE-ADM-fak
Tematyka (opis szczegółowy):
Blok filozoficzno-historyczny:
1. Związki medycyny i filozofii w antyku grecko-rzymskim.
2. Zdrowie, choroba, leczenie w starożytnej Grecji i Rzymie.
3. Kobieta a medycyna antyczna i nowożytna
4. Podobieństwa między retoryką a medycyną w literaturze antyku (np. w Gorgiaszu Platona, w ujęciu Firmicusa Maternusa).
5. Medycy nowołacińscy Europy
6. Nowołacińskie traktaty medyczne, ich nowatorskie idee, wartość naukowa i literacka (autorzy także z terenu Polski)
Blok retoryczny:
7. Retoryka - wielki dorobek antyku a medycyna: ujęcie diachroniczne. Retoryka w medycynie jako nauce.
8. Kwestia wiarygodności i autorytetu czyli retoryka roli i zadań lekarza. Komunikacja między lekarzem a pacjentem a zasady teorii retorycznej
9. Trudne rozmowy: jak rozmawiać o śmierci – retoryczne i prawne aspekty.
10. Retoryka w promocji leków oraz medycyny alternatywnej. Pseudomedycyna (cudowne kuracje i leki na wszystko) a retoryka – jak szukać argumentów i kontrargumentów.
11. Krytyka i obrona medycyny (np. strategie perswazyjne, stosowane przez ruchy antyszczepionkowe oraz przez lekarzy)
12. Retoryka w kształceniu studentów medycyny.
13. Retoryka w popularyzacji zdrowia, zdrowego stylu życia oraz przeżywania choroby (blogi, porady, poradniki, programy telewizyjne, media społecznościowe)
14. Retoryka w opisywaniu doświadczenia choroby i zdrowienia przez pacjentów
15. Test zaliczeniowy
W cyklu 2021/22_L:
Jak w opisie głównym |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student poznając meandry starożytnej myśli medycznej zdobywa wiedzę o nazewnictwo patomorfologicznym, społecznym wymiarze zdrowia i choroby, analizując dorobek antyczny filozofii i retoryki poszerza wiedze o wpływie środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych oraz społeczno-kulturowych różnic na stan zdrowia, a także rolę stresu społecznego w zachowaniach zdrowotnych
i autodestrukcyjnych. Antyczne i współczesne techniki retoryczne objaśniają studentowwi znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem;
Potrafi odnieść się do pojęć i wydarzeń z historii medycyny, medycyny ludów pierwotnych i najdawniejszych cywilizacji oraz wskazać charakterystyczne cechy medycyny średniowiecznej oraz kształtowania się nowożytnej medycyny łacińskiej. Student potrafi posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym stosować w podstawowym zakresie psychologiczne, oparte na antycznych zasadach retorycznych interwencje motywujące i wspierające, a także komunikować się ze współpracownikami, udzielając informacji zwrotnej i wsparcia, właściwie adresować swoje wypowiedzi , w tym naukowe, do danej grupy odbiorców.
Ponadto jest gotów do: stałego dokształcania się także na temat historii medyny i jej wartości, mając świadomość własnych ograniczeń i potrzeb edukacyjnych oraz planowania własnej aktywności edukacyjnej; Ćwiczenia retoryki i komunikacji usprawnią go do nawiązania i utrzymania głębokiego i pełnego szacunku kontaktu z chorym
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą - wykonywanie wszystkich ćwiczeń seminaryjnych oraz odpowiednie zaliczenie testu końcowego
Na ocenę dobrą możliwe jest opuszczenie wykonania dwu ćwiczeń i odpowiednie zliczenie testu.
Na ocenę dostateczną dopuszcza się opuszczenie wykonania zadań seminaryjnych oraz zaliczenie testu na 60 %.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura dostarczana przez Wykładowcę, obejmująca zarówno teksty źródłowe greckie, łacińskie i nowołacińskie, jak i artykuły naukowe nt. tych zagadnień antyku, które wpłynęły na medycynę nowożytną.
W zakresie komunikacji z pacjentami i środowiskiem pracy zostaną wykorzystane podręczniki do retoryki PWN, których Wykładowczyni jest współautorką.
W cyklu 2021/22_L:
jak w opisie głównym |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
jak w opisie głównym Link do zajęć w MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: