Chemia ogólna I WM-NS-105
Powtórzenie wiadomości z chemii ogólnej i nieorganicznej. Podstawowe pojęcia chemiczne.
Wstęp do właściwości pierwiastków chemicznych. Budowa atomu.
Struktura elektronowa pierwiastków. Trendy w układzie okresowym pierwiastków.
Klasyfikacja związków nieorganicznych. Reakcje i nazewnictwo.
Roztwory. Stężenia. Stopień dysocjacji. Stała dysocjacji. Pojęcie pH.
Oddziaływanie międzycząsteczkowe.
Rozpuszczalność. Iloczyn rozpuszczalności.
Reakcje utleniania i redukcji.
Budowa i właściwości związków organicznych. Grupy funkcyjne, reakcje, izomeria.
Polimery i biopolimery.
Kinetyka reakcji chemicznych. Kataliza.
Termodynamika. Funkcje termodynamiczne. Procesy samorzutne.
Podstawy chemii analitycznej i analizy instrumentalnej.
dotyczy ćwiczeń
1. Cyfry znaczące, zaokrąglanie liczb. Masa atomowa/molowa. Nazewnictwo związków
2. Stężenie procentowe, analiza spaleniowa, obliczenia stechiometryczne, wydajność reakcji chemicznych
3. Stechiometria mieszanin
4. Stężenie molowe, ułamek molowy, przeliczanie stężeń
5. Rozcieńczanie i mieszanie roztworów o różnym stężeniu
6. Rozcieńczanie i mieszanie roztworów o różnym stężeniu
7. KOLOKWIUM 1
8. Siła jonowa i aktywność jonów. Autodysocjacja wody, iloczyn jonowy wody, pH
9. Roztwory wodne mocnych elektrolitów
10. Równowaga chemiczna. Równowagi kwasowo-zasadowe
11. Słabe kwasy i zasady (jednoprotonowe) stała dysocjacji stopień dysocjacji [i protolizy] teoria Bronsteda
12. Słabe kwasy i zasady (jednoprotonowe) stała dysocjacji stopień dysocjacji [i protolizy] teoria Bronsteda
13. Iloczyn rozpuszczalności, rozpuszczalność
14. Iloczyn rozpuszczalności, rozpuszczalność
15. KOLOKWIUM 2
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
-wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne
-rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych
-omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek
-tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego
-omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, kinetyką i termodynamiką
-charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe
-opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu
uczestnictwo w zajęciach: 60h
ECTS: 2.1
przygotowanie do zajęć: 20h
przygotowanie do weryfikacji: 28h
konsultacje z prowadzącym: 2h
ECTS: 1.9
dotyczy ćwiczeń:
uczestnictwo w zajęciach: 30h
ECTS 1,0
przygotowanie do zajęć: 20h
przygotowanie do weryfikacji: 4h
konsultacje z prowadzącym: 1h
ECTS 1,0
Kryteria oceniania
Zajęcia w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy Moodle i MS Teams.
Egzamin pisemny i ustny z wykorzystaniem platformy online.
Kryteria oceniania:
5 -weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne
4,5- weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie spełnia kryteriów
na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie spełnia
kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa
chemiczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie
spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz
podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje
reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ani że spełnia
kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie
spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek,
ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia elementy współczesnej teorii budowy
atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i
cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ani że spełnia kryteria na
wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale
nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu
okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie tłumaczy właściwości pierwiastków na
podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu
okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ani że spełnia kryteria na
wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ale nie spełnia
kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ale nie
spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia podstawowe aspekty związane z
chemią organiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ale
nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że omawia podstawowe aspekty związane z chemią organiczną, ani że spełnia kryteria na wyższą
ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości
roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów,
wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości
roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie charakteryzuje podstawowe stany materii,
opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na
wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości
roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi
kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń
przewidzianych do przedmiotu
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do
przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń
przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla
ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń
przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ani że
spełnia kryteria na wyższą ocenę
dotyczy ćwiczeń:
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji
chemicznych
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji
chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji
chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz
podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje
reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ani że spełnia
kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie
spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek,
ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia elementy współczesnej teorii budowy
atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i
cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ani że spełnia kryteria na
wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ale nie spełnia
kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ale nie spełnia
kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie posługuje się terminologią i nomenklaturą
chemiczną, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ale nie
spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że posługuje się terminologią i nomenklaturą chemiczną, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje
poznane reakcje chemiczne w postaci równań
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane
reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje
poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie przeprowadza podstawowe obliczenia
chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje
poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w
postaci równań, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń, ale
nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas
ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie włącza się w rozwiązywanie problemów
poruszanych podczas ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas
ćwiczeń, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że włącza się w rozwiązywanie problemów poruszanych podczas ćwiczeń, ani że spełnia kryteria na
wyższą ocenę
Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości
st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w . 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w . 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w . 3,75; st(w)= 3, jeśli 2,75 < w . 3,25; st(w)= 2, jeśli w . 2,75
oraz na bazie podanej niżej reguły:
jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru x=st((y+z)/2), gdzie z jest
średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1
jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2.
Literatura
„Chemia ogólna – cząsteczki, materia, reakcje” – Loretta Jones, Peter Atkins, PWN
„Chemical structure and reactivity- an integrated approach”, 2nd Edn - James Keeler, Peter Wothers, Oxford
dotyczy ćwiczeń:
Z. Galus (ed.) "Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej". PWN Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
„Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej” Krzysztof M. Pazdro, Anna Rola-Noworyta, Oficyna Edukacyjna Krzysztof M. Pazdro Sp. z o.o., Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: