Nauka i religia WM-MON-NiR
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40178
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25809 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=33264 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=45283#section-1 (w cyklu 2024/25_Z)
Podstawowe pojęcia nauk matematyczno-przyrodniczych
Pojęcia religii, wiary i teologii
Dzieje relacji nauki i wiary
Wiara i rozum
Znaczenie filozofii w nauce i teologii
Język nauki a język filozofii i teologii
Zagadnienie prawdy w nauce i teologii
Biblijna koncepcja stworzenia
Standardowy model ewolucji Wszechświata
Znaczenie unifikacji fizyki dla kosmologii
Kwantowe modele stworzenia Wszechświata
Dynamika nieliniowa
Chaos i fraktale
Implikacje dla kosmologii i teologii stworzenia świata
Sens życia i sens Wszechświata
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_Z: PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) | W cyklu 2021/22_Z: PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) | W cyklu 2020/21_Z: PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) | W cyklu 2022/23_Z: PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) | W cyklu 2024/25_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumie podstawy teorii matematyczno-fizycznych w porównaniu do teologii oraz ich filozoficzne znaczenie.
Potrafi stosować zdobytą wiedzę do analizy podstawowych zagadnień relacji nauka i religia.
Potrafi myśleć i działać w sposób racjonalny.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach obowiązkowa
Praca pisemna / test
wiedza i rozumienie dst
umiejetość analizy i syntezy db
samodzielna ocena nauki i religiii bdb
Literatura
Heller, M., Nowa fizyka i nowa teologia, Biblos, Tarnów 1992.
Heller, M. Ostateczne wyjaśnienia wszechświata, Universitas, Kraków 2008.
Macek, W. M., „Teologia nauki według księdza Michała Hellera”, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2010, wydanie drugie, 2014.
Macek W. M., „Językowy aspekt konfliktu między naukami przyrodniczymi a teologią w świetle teologii nauki Michała Hellera”, [w:] Swoistość człowieka – język, red. J. Tomczyk, G. Bugajak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008, s.199 -– 218.
Macek W. M., 'Homo sapiens?', [w:] W poszukiwaniu swoistości człowieka, red. G. Bugajak, J. Tomczyk,Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008, s. 197–209.
___
Wiesław M. Macek, The Origin of the World: Cosmos or Chaos? Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2020, ISBN 978-83-8090-686-0, e-ISBN 978-83-8090-687-7.
Macek, W. M., „Teologia nauki”, [w:] Księdze Jubileuszowej poświęconej Michałowi Hellerowi, Oblicza racjonalności. Wokół myśli Michała Hellera, red. B. Brożek, J. Mączka, W. P. Grygiel, M. L. Hohol, Copernicus Center Press, Kraków 2011, s. 203–237.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: